Strona główna Forum PodziÄ™kowania Kontakt Współpraca Linki O serwisie Autorzy
Jednostki - Zerg Lurker
Zobacz opis
Wywiad serwisu 1UP

Od tłumaczy: z góry uprzedzamy - wszelkie nazwy umiejętności i jednostek pozostawiamy oryginalne... chociaż niektóre z nich to prawdopodobnie błędy. Przykładem są… nazwy takie jak Photon Cannon zamiast Phase Cannon i Interceptor zamiast Shuriken (chociaż teraz po Blizzconie to nic nie wiadomo). Być może sami znajdziecie ich więcej. Miłej lektury i anielskiej cieprliwości przy czytaniu, bo artykuł jest długi. Myślę, że docenicie naszą… prace, spędziliśmy wiele godzin przed monitorem tłumaczą…c ten artykuł.

Jak zapewne wielu z was pamięta, serwis 1UP niedawno zdawał relację z pokazanej w Korei Południowej gry Blizzarda - StarCrafta II, bezapelacyjnie najbardziej oczekiwanej gry. Nasz serwis przekazywał informacje i dostarczał niepotykanych wrażeń wszystkim graczom, którzy nie mogli być obecni w Korei podczas wielkiej odsłony gry. Dzisiaj po raz drugi przekazujemy wam kolejne informacje. Dzięki zaproszeniu Blizzarda, jesteśmy w stanie dostarczyć wam dogłębnych informacji na temat dwóch z trzech ras StarCrafta II: Terran i Protossów.

Dustin Browder (po lewej), naczelny projetkant StarCrafta II i Chris Sigaty (po prawej), starszy producent gry Blizzarda, dali nam możliwość praktycznego przetestowania długo oczekiwanej kontynuacji najlepszej strategii czasu rzeczywistego wszechczasów. Potem, odkryli przed nami cenne informacje na temat obecnych prac nad grą… i kierunku jej rozwoju. Sprawdź nasz ekskluzywny wywiad z oboma panami, by przekonać się czy Firebat znajdzie się w końcowej wersji produktu lub czy bohaterka StarCraft: Ghost, Nova, powróci do życia w StarCraft II.

Nasza sesja przed komputerem nie była zbyt krótka. Dokładniej mówią…c były to 4 godziny testów kolejnego giganta Blizzarda. Rozegraliśmy gorą…ce zawody pomiędzy garstką… europejskich dziennikarzy oraz naszymi redaktorami: Jeffem Green'em i Sean Molloy. Byliśmy ograniczeni tylko to gier Protoss vs Protoss, lecz widzieliśmy także i to ze szczegółami demonstracje kilku Terrańskich jednostek i specjalnych umiejętności. Główny projektant StarCrafta II Dustin Browder i starszy producent Chris Sigaty wędrowali w kółko po pokoju konferencyjnym podpowiadają…c i udzielają…c graczom wskazówek do gry. Teraz, gdy już widzimy tę grę, wiemy, że drużyna deweloperów pracowała nad nią… w sekrecie już od dwóch lat. Dustin Browder powiedział nam: "jesteście pierwszymi osobami, które będą… mogły oglą…dać tę grę przez tak długi czas, więc wasz wkład jest cenny".

Jak zapewne sobie wyobrażacie, 4-godzinna sesja była wystarczają…ca, aby zaznajomić się z drzewem technologicznym Protossów. Wystarczyło nam czasu, aby z powodzeniem masowo produkować wszystkie rodzaje jednostek i posyłać je na pole bitwy przeciwko jednostkom innych graczy. Powinniśmy wzią…śc pod uwagę to, że podczas 4-godzinnej sesji grania zgromadziliśmy informacje, któe przecież jeszcze mogą… się zmienić. Opóźnienia, czasy budowy, jednostki i specjalne umiejętności - wszystkie te rzeczy moga ulec zmianie w trakcie balansowania lub nawet mogą… zostać w całości usunięte, jeśli testerzy uznają… to za konieczne. Na przykład w jednym komicznym przypadku wykonaliśmy taktykę o niemożliwie dużej moce, która natychmiast została zgłoszona do poprawy (zobacz sekcję: Czarna Dziura Mother Shipa porusza się). Jak już mówiliśmy, drużyna deweloperów, która pracuje nad projektem wyrzuciła pewne "klasyczne" jednostki ze StarCrafta na rzecz nowych, na przykład Terrańskiego Firebata (zacznijcie już pisać petycję!). Lecz Chris Sigaty powiedział w ostatnim wydaniu Games For Windows, że te jednostki mogą… wrócić, gdyby zdecydowali się na usunięcie innych. Nic nie jest jeszcze pewne, żadne dane zaprezentowane tutaj nie są… już ostateczne. Umieszczamy je jedynie w celach informacyjnych i rozrywkowych. Są… wystarczają…co dokładne, abyście mogli rzucić okiem na to, jak będzie prezentował się StarCraft II. Ale dosyć już tej gry wstępnej. Pozwólcie naszym StarCraftowym maniakom utorować wam drogę poprzez zawiłości nowej gry.

MY LIFE FOR AIUR!

Cześć, nazywam się M'ilky i w tym dniu (jak w każdym innym) chciałbym oddać życie za Aiur. Prawdopodobnie to czyni ze mnie wizytówkę Protossów, lecz ostatnio spędziłem trochę czasu ze StarCraftem II. Był to czas wyją…tkowy, dowiedziałem się wielu rzeczy i nie mogę się doczekać, kiedy się nimi podzielę z moimi psionicznymi braćmi. Zamaskowany przed wszelkimi detektorami znalazłem trawiasty klif nad bazą… Terran, która najwyraźniej aż buzowała aktywnością…. Z mojego wysoko umieszczonego punktu obserwacyjnego mogłem rzucić okiem na najnowsze wynalazki Terran, które przerosły moja najśmielsze oczekiwania. Jak widać, naszym korpulentnym są…siadom nigdy nie brakuje pomysłów.

Command Center Planetary Portress

Ich Command Center, potężny moloch który jest łatwym do zniszczenia celem, gdy odrywa się od ziemi i unosi w górę jest teraz szybsze. Podczas wznoszenia się, lą…dowania i latania porusza się szybciej, dzięki napędowi odrzutowemu. Nie dość, że jest bardziej mobilne niż przedtem, to jeszcze może to uratować je przed atakiem. Dosyć specyficzne jest ich nowe ulepszenie, które przekształca Command Center w Planetary Fortress, które jest zdolne do ostrzeliwania naziemnych jednostek, w przeciwieństwie do poprzedniego "siedzą…cego kaczora" (bez skojarzeń proszę :P).

Factory Barracks

W Factory, jak zawsze, Terranie budują… pojazdy. Strasznie frustrują…ce musi być to, że muszą… zbudować tyle Supply Depotów, aby mogli utrzymać ich kosztowne jednostki, lecz to ich problem, nie nasz. Interesują…ce jest to, że Factory i Barracks mogą… pracować na tych samych podstawach. Barracks mogą… szczycić się addonami. Tech Lab jest odpowiedzialne za produkcję zaawansowanej piechoty, tak samo jak Nuclear Reactor. Bardzo intrygują…ce jest to, że Terrańskie Koszary oraz Fabryki mogą… się zamieniać tymi dwoma dobudówkami. Wymaga to tylko podniesienia ich budynków i wylą…dowania na odpowiedniej podstawie, przez co każda z tych struktur może produkować całkowicie odmienne jednostki. To także oszczędność miejsca, minerałów i gazu, ponieważ Terranie nie muszą… już budować wyspecjalizowanych budynków każdego typu.

Tech Lab Nuclear Reactor

Notatka na marginesie: Pewne obiekty Terran (i nie tylko, na przykład Protoss Forge) zostały zaprojektowane od nowa i nie są… zgodne z poprzednimi informacjami. Wyglą…da na to, że Terranie, rasa, która bez problemu potrafiła budować swoje struktury gdzie chce, przebudowała je, aby lepiej wypełnić małe luki i szczeliny, które my (i ci żałośni Zergowie) mogliśmy wykorzystywać, aby przedostać się przez ich obronę. Teraz, gdy zbliżymy się do Terrańskich zabudowań z ziemi, będzie to bez wą…tpienia czołowe uderzenie.

Bardzo przewidywalne było to, że Terran nadal będzie wspomagał się piekielnymi bunkrami, które Zawsze były pierwszą… linią… obrony. Terranie, te pazerne mięczaki nie pasują…ce do naszych psionicznych ostrzy zawsze będą… się chować w pancerz, który to w końcu będzie ich metalowym grobem. Bunkry - jak wiatr wieją…cy przez równiny - istnieją… dzisiaj tak samo, jak istniały wczoraj, lecz teraz Terranie mają… innego asa w rękawie. Sensor Dome jest nowym ustrojstwem, które pozwala Terranom wykrywać wrogie siły, które nadchodzą…, zakryte jeszcze przez mgłę wojny (fog of war). W przeciwieństwie do radaru, który często skanuje niezbadane tereny na mapie, Sensor Dome właściwie nie odkrywa zakrytych terenów. Zamiast tego podświetla i zaznacza nadchodzą…ce siły wroga. Terranie są… więc od razu uprzedzeni i gotowi do przyjęcia gości. To mogłoby być trochę problematyczne, gdyby wykrywało nawet nasze zamaskowane Protosskie jednostki. Zobaczymy jak to będzie.

Następna rewelacja: Ze złóż minerałów nadal wydobywa się ich po 8 od kryształu, lecz nowy, zmutowany typ tego surowca, który także pojawi się w grze - wysoko wydajne złoże minerałów, daje nam 12 jednostek tego surowca na raz. To sprawia, że chcemy najszybciej jak to możliwe zają…ć takie złoże, co na pewno zwróci się z nawią…zką…. W najgorszym przypadku, aby wyszukać i zabezpieczyć te złoża poświęcimy dużo wojska, co przy okazji sprawi, że będziemy narażeni na ataki ze strony patrolują…cych teren Terran lub Zergów.

YOUR WARRIORS HAVE ENGAGED THE ENEMY

Ech... te Terrańskie struktury są… takie niewydajne i nieporęczne. Lecz jest tu także niekończą…ca się falanga terrańskich jednostek, niektóre wyglą…dają… znajomo, inne są… całkiem nowe. Battlecruisery, duma terrańskiej floty, były widziane na polu bitwy, gdy używały czegoś, co wyglą…dało na jaką…ś formę Torpedy Plazmowej. Przeszkadza fakt, że to wydaje się być zaledwie jednym z wielu ulepszeń do tego gigantycznego statku.

Zanotujcie sobie: Nie spuszczajcie z oka dalszego rozwoju technologii Battlecruiserów.

Viking Assault Viking Fighter

Innym statkiem, który wynaleźli Terranie i mają… go w swojej rozszerzonej flocie jest jednostka pionowego startu i lą…dowania zwaną… Viking. Ta machina jest odpowiednia zarówno do walki w powietrzu, jak i na lą…dzie. Ma niesamowicie dużą… siłę uderzeniową… w starciu powietrze-powietrze, więc większy konflikt z grupą… Vikingów na niebie nie jest polecany. Nie jest pewne, czy Viking może atakować cele naziemne z powietrza, więc to może być potencjalną… wadą…, którą… można wykorzystać. Jednak kiedy statek ten przejdzie w tryb szturmowy - Assault Mode. Jako broni używa wtedy broni maszynowej, która wyglą…dem przypomina karabin Gatlinga. Viking jest jednak słaby w walce z lepszymi jednostkami naziemnymi, takimi jak Siege Tank, czego byłem świadkiem, gdy obserwowałem manewry bojowe Terran. Śmiem twierdzić, że grupka Reaverów (w pełni wyposażonych) mogłaby osią…gną…ć podobne rezultaty.

Wydaje się, że Terranie zwrócili szczególną… uwagę na nasze sukcesy na polu bitwy, które bez wą…tpienia osią…gała flota zamaskowanych Carrierów. Udało im się osią…gną…ć emulację pola maskują…ego, co nasze Arbitry robiły od dawna. Ich nowa jednostka powietrzna Banshee ma właśnie tę zdolność. Różnica polega jednak na tym, że Banshee mogą… zamaskować tylko siebie i są… przeznaczone do ataku z przestworzy jednostek naziemnych. Z niewiadomego powodu Terranie nie wyposażyli tego statku w żadną… broń powietrze-powietrze. Tak jak przy testach Vikinga, o którym wspomniałem wcześniej, Terranie także wypuścili kilka Banshee na poligon i moje obserwacje wykazały, że ten statek powietrzny jest także słaby wobec typowej obrony przeciw-powietrznej, jak Missile Turrety i przypuszczalnie Photon Cannony.

Jak widzieliśmy przed tym raportem, jedną… z nowych jednostek Terran o kluczowym znaczeniu jest Reaper. Ten bardzo mobilny i wysoce irytują…cy żołnierz sprawia wiele trudności naszym Zealotom (nawet z ich nową… "Szarżą…"), którzy nie mogą… ich nawet porzą…dnie zaatakować. Podczas gdy zawsze mieliśmy jakieś taktyki i kontr-taktyki prawie na każdy scenariusz bitewny, to ci Reaperzy mogą… sprawić problemy, szczególnie podczas komunikacji z innymi protosskimi dowódcami, którzy mogą… pomylić Reapera z Reaverem, powodują…c niepotrzebny zamęt w czasie, gdy klarowność jest kluczową… sprawą…. Warto zwrócić uwagę na nowe ulepszenia Reaperów. Wydaje się, że te jednostki mogą… umieścić w ziemii specjalne ładunki wybuchowe z zapłonem czasowym. W przeciwieństwie do Spider Mines, często podkładanych przez te denerwują…ce Vultury, te bomby mogą… być używane w bardziej strategiczny sposób poprzez swoją… niszczą…cą… moc lub w bardziej konwencjonalnej taktyce uderz-ucieknij-uderz.

Terranie spędzili wiele czasu na rozwijanie nowego, wysoce nieefektywnego, olbrzymiego monstrum, które bez wą…tpienia zrobi wielki huk na polu bitwy. Jeśli terrańska pomysłowość nie ustępuje ich umiejętności do tworzenia brzydkich jednostek wojennych, to za wszelką… cenę powinniśmy unikać wojny na wyczerpanie. Kto w końcu chciałby spotkać się oko w oko z terrańskim wojskiem uzupełnionym o masywnego Thora na tyłach ich grupy uderzeniowej? Ten mobilny mech szturmowy jest tak ogromny, że nie może być budowany wewną…trz zwykłego budynku, takiego jak Factory, więc musi być składany na zewną…trz, co bardziej upodabnia go do Command Center. Thor ma możliwość atakowania zarówno jednostek powietrznych, jak i naziemnych, lecz powoli się obraca, co sprawia, że jest mu trudno skontrować atak szybko poruszają…cej się jednostki. Jako że ma on ogromną… liczbę punktów życia musielibyśmy poświęcić zbyt dużo najcenniejszej rzeczy - czasu i surowców - żeby móc przebić się przez jego obronę. Podstawowym problemem, który stwarza Thor jest jego dalekozasięgowa zdolność bombardowania. Dzięki niej Nexus może przestać istnieć, nasza obrona może zostać pozbawiona Photon Cannonów, może żmażdzyć napływają…cą… falę Reaverów, zanim zdą…ży ona pokonać dzielą…cy ich dystans, by uwolnić Scaraby. Przyjrzę się z bliska rozwijaniu tej broni.

Chociaż nie oczekujemy ujrzenia zbyt wielu potyczek Terran vs Terran, to jednak nigdy nie wiadomo, kiedy stronnicy zmienią… stronę konfliku lub kiedy wiatr nieszczęścia zadmie ci w twarz. Terranie to zdradliwe bestie i byliby prawie zaskoczeni, gdyby zachciało im się użyć Thora przeciwko siebie. Cobra jest miniczołgiem, który unosi się nad ziemią… (jak dawny Vulture) i może krą…żyć wokół powolnych wrogów, zdobywają…c przewagę nad niemrawo obracają…cym się nieprzyjacielem, takim jak Thor. Jak stado kruków okrą…żają… one grubą… zwierzynę na polu bitwy. Ich atak jest skuteczny zarówno na jednostki naziemne jak i powietrzne.

W zasadzie nie ma znaczenia to, że Terranie nie czerpali pomysłów bezpośrednio z technologi Protossów, jako że przerażają…ce Ghosty oraz ich zamiłowanie do ataków nuklearnych zostały wyposażone w zdolność nie różnią…cą… się wcale od tego co Zergowie zdołali uzyskać dzięki swoim Nydus Canals. Ghosty są… teraz potężniejsze niż wcześniej, mają… mniejsze opóźnienie ataku i lepszą… mobilność i zwiększoną… wytrzymałość w stosunku do poprzednich pokoleń Ghostów. Lecz wraz z nowym ulepszonym Ghostem, Terranie stają… się realnym zagrożeniem w prawie każdym miejscu pola bitwy, dzięki Drop Podom, które tworzy swoim celownikiem laserowym. Wreszcie dowódcy artylerii nie muszą… się martwić: Ghost dostarcza wam świeżych i niewyczerpanych zapasów mięsa armatniego. Dotychczas Ghosty, które spotkaliśmy wyglą…dały na samców. Jednak widzieliśmy rzeczy, które sugerują…, że Terranie mogą… zatrudniać w tej roli również samice swego gatunku. Dalsze informacje zostaną… przekazane, gdy potwierdzę je kolejnymi obserwacjami.

CARRIER HAS ARRIVED

Teraz mam czas na poskładanie tego raportu o ostatnich wynalazkach Terran. Wykorzystamy te informacje, aby lepiej przygotować swoje własne strategie, aby zmieść z powierzchni ich ciężkie, powolne machiny. W czasie gdy Terranie robią… jeden krok, my Protossi robimy dwa. Jesteśmy zawsze czujni, nigdy nie odpoczywamy i nie świętujemy poprzednich zwycięstw. Mamy wiele zmartwień na tym świecie i Terranie są… tylko jednym z nich. Zergowie - rdza w ciemnościach kosmosu - są… cią…głym zagrożeniem, z powodu swojej dzikości, bezwzględności i ich nienasyconemu apetytowi do niszczenia wszystkiego co stanie im na drodze. Jeśli którakolwiek z tych ras myśli, że zaskoczy nas śpią…cych i nieprzygotowanych, czeka ich niemiła niespodzianka. Protossi nigdy nie dadzą… się złapać na nieostrożności. Nasze Observery są… wszędzie, śledzą… każdy najdrobniejszy ruch wroga, podczas gdy nasze święte wojsko jest w pełnej gotowości, a ogień walki płynie w naszych żyłach. Poszliśmy z duchem czasu i jesteśmy gotowi uderzyć w serca naszych nieprzyjaciół zarówno z elegancją…, jak i precyzją…. Usprawnione wojsko Protossów ma swoje własne ulepszenia i kiedy następnym razem spotkamy się z naszymi uporczywymi nieprzyjaciółmi, myślę, że będą… zaskoczeni widzą…c jak ich dokładny wall ugina się pod naszym naporem.

UWAGA: Poniższe statystyki pochodzą… z wersji pre-alfa StarCrafta II i zostają… publicznie podane w celach czysto rozrywkowych. Dzięki nim gracze będą… snuć różne teoretyczno-strategiczne rozważania. Wszystkie szczegóły, takie jak czasy budowy i dane dotyczą…ce produkcji jednotek mogą… ulec zmianie, aby gra była lepiej zbalansowana. Serwis 1UP i Blizzard nie gwarantują… ani nie potwierdzają…, że te informacje będą… aktualne przez dłuższy czas. Teraz, kiedy to już ustalone, bierz ich, tygrysie!

Nexus (100) [Tam gdzie wiadomo liczba za nazwÄ…Â… budynku lub upgradu to czas jego budowy]

- potrzebne do teleportacji Forge (33)
- potrzebne do teleportacji Assimilatora (35)
- potrzebne do teleportacji Pylona (25)
- potrzebne do teleportacji Gateway'a (50)
Forge (33)

Wymaga Nexusa
- potrzebne do teleportacji Photon Cannona (35)
Gateway (50)

Wymaga Pylona
- można ulepszyć do Warp Gate (30)

Gdy zasiedliśmy w przytulnej sieci lokalnej Blizzarda, dostaliśmy w swoje łapska optyczne myszy Logitech MX518 i zaczęliśmy potyczki na mapie Bel'Shir o wymiarach 128x128, rozgrywają…cej się na tilesecie Jungle i wymodelowanej na wzór Lost Temple. Wystarczył nam jednoznaczny, krótki impuls energetyczny, abyśmy zaczęli swoją… pierwszą… grę w StarCrafta II. To, co było ostatnio pokazane na ogromnych ekranach w Seulu w Korei Południowej teraz było pod kontrolą… moich dłoni i nie było w tym nic nadzwyczajnego. Cztery miesią…ce temu jeszcze nie znałem tej gry - sequela mojej ulubionej gry wszechczasów - jednak on już istniał i teraz właśnie w niego grałem. Ze mną… (albo raczej przeciwko mnie) grali Jeff Green i Sean Molloy, redaktor naczelny i kierownik produkcji magazynu Games For Windows. Nam, małej garstce europejskich reporterów, przypadło przecieranie szlaków najnowszego dzieła Blizzarda.

Twilight Council (42)

Wymaga Gateway'a
* opracowywuje technologie Soul Huntera (35)
* opracowywuje technologie Stalkera (35)
* opracowywuje technologie Immortali (35)

Pierwszą… rzeczą…, jaką… zauważyłem po założeniu gry było to, że czułem jej naturalność. Podczas Blizzardowskiego dema w Seulu, bez żadnych "wyświetleń na rzutniku" czy wizualnych siatek rozmieszczenia jednostek, ciężko było powiedzieć, jak naprawdę się w to gra. Mieliśmy pewność, że zobaczymy różne jednostki w akcji, lecz tak na prawdę nie widzieliśmy żadnego materiału filmowego, dotyczą…cego niektórych z nich, więc to był nasz kolejny pierwszy raz. Klikają…c dwa razy zaznaczyłem cztery Probe'y, które stały w szeregu pod moim Nexusem i klakają…c prawym przyciskiem myszy na minerały rozkazałem im wzią…ść się do roboty. Niektóre ze skrótów klawiszowych do budowania jednostek zmieniły się, więc klawisz, który naciskałem, aby zbudować Probe'a nie zadziałał, zmuszają…c mnie do kliknięcia na ikonę budowy Probe'a. Nic nie szkodzi, oczywiście takie coś wymaga trochę czasu na przyzwyczajenie się, odką…d nowe skróty dotyczą… o wiele więcej jednostek i struktur, nie tylko Probe'a.

Robotics Facility (60)

Wymaga Twilight Council
- potrzebne do teleportacji Phase Prismów (50)
- potrzebne do teleportacji Observerów (33)
- potrzebne do teleportacji Reaverów (55)
- potrzebne do teleportacji Colossusów: wymaga dodatkowo War Beacon (100)
War Beacon (60)

Wymaga Robotics Facility
- potrzebne do teleportacji Colossusów
* opracowuje ulepszenia do Colossusów
Null Circuit (50)

Wymaga Robotics Facility
- wymagane do produkcji Observerów i Reaverów
- wymagane do ulepszeń dla Observerów i Reaverów
* opracowywuje Gravitic Booster: zwiększa prędkość Observera (110)
* opracowywuje Gravitic Drive: zwiększa prędkość Phase Prisma (110)
* opracowywuje Increase Scarab damage (140)

Producent StarCrafta II, Chris Sigaty, nie żartowaÅ‚, kiedy mówiÅ‚, że trzeci wymiar caÅ‚kowicie zmieni Å›wiat gry. Wszyscy wiemy jak to wyglÄ…Â…daÅ‚o w oryginalnym StarCrafcie – który nadal pozostaje jednÄ…Â… z najlepszych strategii czasu rzeczywistego – dwuwymiarowe sprite’y, majÄ…Â…ce nie wiÄ™cej niż 4 klatki animacji, tak wiÄ™c oglÄ…Â…danie zmienionych jednostek idÄ…Â…cych w ramiÄ™ w ramiÄ™ z nowymi sprawia wrażenie, że dopiero teraz jednostki ożyÅ‚y i jest samo w sobie bardzo ekscytujÄ…Â…ce. W odróżnieniu od porównania, powiedzmy, IV kontra I epizod Gwiezdnych Wojen, nowe innowacje w StarCrafcie II nie rozczarowywujÄ…Â…. Nie przypominam sobie, aby w oryginalnym StarCrafcie można byÅ‚o ustawić punkt zbiórki (rally point) na zÅ‚oże surowców, ale w dwójce można, wiÄ™c twoje Proby same z radoÅ›ciÄ…Â… przystÄ…Â…piÄ…Â… do gromadzenia surowców, zarówno minerałów jak i gazu (a to czy bÄ™dÄ…Â… siÄ™ przepychać, to już inna sprawa). Zespół projektantów dodaÅ‚ też przycisk bezczynnych robotników, wiÄ™c teraz bez wysiÅ‚ku bÄ™dzie można wyÅ›ledzić wszelkich obiboków.

StraciÅ‚em trochÄ™ czasu na zbieranie minerałów, ale przed sesjÄ…Â… odÅ›wieżyÅ‚em zapomniane umiejÄ™tnoÅ›ci z pierwszego StarCrafta, co szybko przyniosÅ‚o korzyÅ›ci, gdy zaczÄ…Â…Å‚em rozbudowywać swoje zaplecze tak militarne, jak i przemysÅ‚owe. Pierwsza gałą…ź drzewa technologicznego, byÅ‚a tak bÅ‚aha jak nigdy nie zapominana jazda na rowerze. Pylon, Forge, Stargate, Photon Cannon – w tej kolejnoÅ›ci, nie przestajÄ…Â…c tworzyć nowych Probów, by zgromadzić dostatecznÄ…Â… ilość surowców, zanim liczba Pylonów zostanie zmaksymalizowana. Gdy na ekranie zaczęły teleportować siÄ™ pierwsze Photon Cannony, zaczÄ…Â…Å‚em tworzyć Zealoty, które miaÅ‚y zają…ć przeciwników, podczas gdy dziaÅ‚ka stawiaÅ‚y zaporÄ™ ogniowÄ…Â…. MówiÄ…Â…c „przeciwników”, miaÅ‚em na myÅ›li Jeffa i Seana. Sean na dÅ‚uższÄ…Â… metÄ™ poradziÅ‚ sobie lepiej, głównie dlatego, że nie przeszkadzaÅ‚em mu w próbie zajÄ™cia zÅ‚oża surowców i otoczenia go siatkÄ…Â… Photon Cannonów, tak jak zrobiÅ‚em to z Jeffem. Jeff, tak zardzewiaÅ‚y, że sÅ‚yszaÅ‚em zgrzyt w jego mózgu, nie mógÅ‚ zdziaÅ‚ać nic, dziÄ™ki mojemu bezlitosnemu obwodowi dziaÅ‚ek. Nie wyeliminowaÅ‚em go natychmiast, zdusiÅ‚em jego zuchwaÅ‚Ä…Â… próbÄ™ buntu (znaczy siÄ™ 3-4 ciężko zdobyte Zealoty atakujÄ…Â…ce jedno z moich dziaÅ‚ek), trzymajÄ…Â…c w pogotowiu przesadnie dużą…, ukrytÄ…Â… flotÄ™. Tak wÅ‚aÅ›nie myÅ›laÅ‚em, że weźmiesz siÄ™ w garść i przedrzesz przez falangÄ™ (formacjÄ™) dziaÅ‚ek, tylko po to, by obudzić caÅ‚Ä…Â… niewidzialnÄ…Â… flotÄ™ stacjonujÄ…Â…cÄ…Â… nad twojÄ…Â… gÅ‚owÄ…Â….

Stargate (60)

Wymaga Twilight Council
- teleportuje Phoenixy: powietrzny i naziemny atak (45)
- teleportuje Tempesty (poprzednio znane jako Carriery): powietrzny i naziemny atak (60)
- teleportuje Warp Rays: powietrzny i naziemny atak (90)
- teleportuje Star Relics: Force Field, Detonate, Cloak Field (60)
- teleportuje Mothershipa: powietrzny i naziemny atak (140)

YOU MUST CONSTRUCT ADDITIONAL PYLONS

Ta „bitwa” rozgrywaÅ‚a siÄ™ bez wiÄ™kszych problemów, podczas gdy przypadkowa potyczka z siÅ‚ami Seana stanowiÅ‚a wiÄ™ksze wyzwanie, my jednak spÄ™dziliÅ›my wiÄ™kszÄ…Â… część naszego czasu na zapoznanie siÄ™ z drzewem technologicznym. Po zbudowaniu struktur i jednostek podstawowych (first tier), rzeczy szybko przybraÅ‚y nowy, nieznany obrót, jako że znane czy też podobne do znanych jednostki zniknęły lub zmieniÅ‚y nazwy. Klawisze skrótów używane do produkcji jednostek także ulegÅ‚y zmianie, wiÄ™c produkcja jaka nastÄ™puje po wciÅ›niÄ™ciu klawisza „E” w oryginalnej grze – gdy mamy przed sobÄ…Â… panel jednostek dostÄ™pnych w Gateway, na przykÅ‚ad – jest teraz bardziej niż prawdopodobnie przypisana do innej jednostki. Podczas gdy poÅ›piesznie robiÅ‚em notatki, utrwalajÄ…Â…c wszystko co daÅ‚o mi siÄ™ zauważyć (uważny czytelnik może zauważyć drobnÄ…Â… niekonsekwencjÄ™ tu czy tam, ale pamiÄ™tajcie, że robiÅ‚em notatki jednoczeÅ›nie nie przestajÄ…Â…c drÄ™czyć redaktora naczelnego Games For Windows, wiÄ™c podczas wykonywania tych rzeczy jednoczeÅ›nie (multitasking) mógÅ‚ niepostrzeżenie wkraść siÄ™ bÅ‚Ä…Â…d), w koÅ„cu podano lunch i rozpoczÄ…Â…Å‚ siÄ™ wywiad z Christem Sigaty’m i Dustinem Bowderem, co zakoÅ„czyÅ‚o naszÄ…Â… inauguracyjnÄ…Â… sesjÄ™ grania. Gdy nasz wywiad – z którym można siÄ™ zapoznać na pierwszej stronie – siÄ™ zakoÅ„czyÅ‚, udaliÅ›my siÄ™ nigdzie indziej tylko spowrotem w samo serce walki sieciowej.

Fleet Beacon (65)

Wymaga Stargate
- wymagane do produkcji Warp Rays
- wymagane do produkcji Star Relics
* opracowywuje Gavitic Thrusters: szybkość poruszania się Phoenixa (140)
* opracowywuje Apial Sensors: zasięg wzroku Phoenixa (110)
* opracowywuje Detonate: zdolność pola maskują…cego Star Relica. Star Relic eksploduje, w chwilę po aktywacji. Pozostałe punkty wytrzymałości określają… obrażenia (110)

Tym razem zostawiÅ‚em Jeffa samemu sobie, podczas gdy Sean również robiÅ‚ swoje. Tym razem chciaÅ‚em siÄ™ przekonać jak rozwinie siÄ™ sytuacja na polu walki, gdy moi przeciwnicy zdą…żą… rozbudować siÄ™ i nabrać pewnego rozmachu. Nie znaczy to jednak, że musiaÅ‚em siedzieć i pozwolić im wygrać, w dodatku byÅ‚em pewny, że Jeff (jeÅ›li nie Sean) nie zamierzaÅ‚ przypuszczać wczesnego szturmu na mojÄ…Â… bazÄ™ (gdyby to zrobiÅ‚ i wysÅ‚aÅ‚ w mojÄ…Â… stronÄ™ jakieÅ› wojska, jego wÅ‚asna baza byÅ‚aby wystawiona na ataki), postawiÅ‚em tymczasowÄ…Â… obronÄ™, skÅ‚adajÄ…Â…cÄ…Â… siÄ™ z maÅ‚ej blokady, kilku Photon Cannonów i garstki Zealotów, a nastÄ™pnie wysÅ‚aÅ‚em Proba aby zaczą…ć zajmować zÅ‚oża surowców. Jedna rzecz, do której trzeba byÅ‚o siÄ™ dÅ‚użej przyzwyczajać, to nowe specjalne zdolnoÅ›ci jednostek. Nigdy nie byÅ‚em dobry w teleportowaniu jednostek bezpoÅ›rednio do bazy przeciwnika i dopiero przy koÅ„cu mojej kariery w StarCrafta nauczyÅ‚em siÄ™ budować Nydus Canal na terytorium wroga czy też posyÅ‚ać tuzin Overlordów wypeÅ‚nionych Hydraliskami prosto na Command Center przeciwnika. W StarCrafcie II istnieje wiele sposobów na wykonanie podobnych manewrów, posiadajÄ…Â…c wiele Shuttlo-podobnych jednostek zdolnych przeteleportować jednostki na lub z pola bitwy. Po pewnym czasie byÅ‚em z siebie bardzo zadowolony – zbudowaÅ‚em różnorodnÄ…Â… armiÄ™, która byÅ‚a zdolna poradzić sobie z atakami ziemia-ziemia, ziemia-powietrze, powietrze-ziemia, powietrze-powietrze. ChciaÅ‚em być przygotowany na wszystko. Niestety jak dla mnie – krótko mówiÄ…Â…c – Jeff znalazÅ‚ sposób na zneutralizowanie prawie wszystkiego, co na niego wysyÅ‚aÅ‚em: Mothershipa.

Cybernetics Core (50)

Wymaga Twilight Council
- ulepszenia dla Zealota
- ulepszenia dla Stalkera
- ulepszenia dla Immortala
- ulepszenia broni i pancerzy
- ulepszenia dla jednostek powietrznych
* opracowywuje Charge: zwiększa szybkość Zealotów w celu przechwytywania przeciwników
* opracowywuje Blink: udostępnia Stalkerom umiejętność szybkiego włą…czania się i wyłą…czania z walki (80)
* opracowywuje Hardened Shield: zwiększa moc osłon Immortali, zmniejszają…c obrażenia zadawane przez pojedyncze trafienie o 10 (110)
* ulepsza broń powietrzną… Phoenixów, Warp Rayów, Tempestów i Interceptorów: poziomy 1, 2 i 3 (140 za każdy poziom ulepszenia)
* ulepsza pancerz powietrzny Phoenixów, Warp Rayów, Tempestów i Interceptorów: poziomy 1, 2 i 3 (140 za każdy poziom ulepszenia)

Mothership i jego okryty zÅ‚Ä…Â… sÅ‚awÄ…Â… „Planet Cracker”, byÅ‚ jednÄ…Â… z wiÄ™kszych niespodzianek jakie ukazaÅ‚y siÄ™ po raz pierwszy w Seulu. Tak potężny, że armia Protossów może mieć tylko jeden w tym samym czasie, Mothership może zrównać z ziemiÄ…Â… wojska ladowe, a także zetrzeć w pyÅ‚ jednostki latajÄ…Â…ce. Posiada także ruch zwany „Black Hole”, który jak zresztÄ…Â… sugeruje nazwa, tworzy duży szybko rotujÄ…Â…cy wir, który wsysa cokolwiek lub – żeby być bardziej Å›cisÅ‚ym - wszystko co znajduje siÄ™ w najbliższej okolicy. Kiedy w koÅ„cu doszliÅ›my do wniosku, że czas na starcie naszych siÅ‚, wysÅ‚aÅ‚em mojÄ…Â… zgromadzonÄ…Â… flotÄ™ i siÅ‚y naziemne, na sÅ‚aby obóz Jeffa. Kiedy natknÄ…Â…Å‚em siÄ™ na jego standardowÄ…Â… obronÄ™, miaÅ‚em tylko drobne problemy ze zmiażdżeniem jego kiepsko dobranej kombinacji Photon Cannonów, Zealotów i Stalkerów za pomocÄ…Â… oddziaÅ‚u Reaverów zaopatrzonych w Scaraby. Jak każdy weteran StarCrafta wie, tuzin Scarabów wystrzelonych naraz w stronÄ™ struktury, pozwala zniszczyć ten budynek w jednej serii, wliczają…ć nawet Nexusa. ByÅ‚o jeszcze kilka Pylonów, Photon Cannonów i żoÅ‚nierzy, ale zostali zniszczeni w mgnieniu oka. OczywiÅ›cie Tempesty, Warp Raye, Phoenixy i Star Relicy latajÄ…Â…ce nad gÅ‚owami stanowiÅ‚y jeszcze wiÄ™ksze problemy dla Pana Zielonego, przynajmniej dopóki nie spotkaÅ‚y siÄ™ oko w oko z jego Mothershipem. Za pomocÄ…Â… jednego klikniÄ™cia aktywowaÅ‚ CzarnÄ…Â… DziurÄ™ i wysÅ‚aÅ‚ caÅ‚Ä…Â… mojÄ…Â… flotÄ™ do innego wymiaru. TouchÄ‚Å , Panie Green, touchÄ‚Å .

Templar Archives (75)

Wymaga Cybernetics Core
- teleportuje High Templara
- opracowywanie zaklęć i ulepszenia
* opracowywuje Psi Storm: obszarowy atak High Templara (11)
* opracowywuje Khaydarin Amulet: zwiększa maksymalną… energię High Templara o 50 (110)

Zdecydowany wygrać tÄ…Â… swoistÄ…Â… walkÄ™ na wyczerpanie przeciwnika, przestawiÅ‚em swoje 12 Stargate'ów na produkcjÄ™ Tempestów, zupeÅ‚nie jakbym byÅ‚ Henrym Fordem. PodwoiÅ‚em liczbÄ™ naziemnych jednostek, skorzystaÅ‚em też z pomocy kilku Forge by szybko opracować ulepszenia broni i pancerza, jak i zaopatrzyć siÄ™ w umiejÄ™tność Charge, pozwalajÄ…Â…com Zealotom skrócić dystans do przeciwnika w mgnieniu oka. W ten sposób mogÅ‚em zalać dowolnÄ…Â…, stanowiÄ…Â…cÄ…Â… zagrożenie naziemnÄ…Â… armiÄ™ w czasie stawiania czoÅ‚a Mothershipowi. Jak można byÅ‚o przewidzieć, runda druga okazaÅ‚a siÄ™ o wiele bardziej zÅ‚ożonÄ…Â… sprawÄ…Â…, po tym jak zaczÄ…Â…Å‚em niszczyć każdÄ…Â… ekspansjÄ™ Jeffa, zalewajÄ…Â…c je chmarÄ…Â… purpurowej furii (graÅ‚em fioletowym Protossem). Kiedy jego Mothership wyÅ‚oniÅ‚ siÄ™ z mgÅ‚y wojny, wysÅ‚aÅ‚em mojÄ…Â… zrównoważonÄ…Â… flotÄ™ powietrznych statków, tylko po to, by uzyskać ten sam efekt. Jeff Green + Mothership + Black Hole = Strata Wielu Jednostek. Jednak tym razem byÅ‚em lepiej przygotowany. WiedziaÅ‚em bowiem, że nie może co chwila atakować mnie za pomocÄ…Â… Czarnej Dziury. PozwoliÅ‚em mu zniszczyć pierwszÄ…Â… liniÄ™ mojej floty tÄ…Â… przecią…żonÄ…Â… zdolnoÅ›ciÄ…Â…. Ale wszystko siÄ™ zmieniÅ‚o kiedy – dziÄ™ki tej dywersyjnej taktyce – udaÅ‚o mi siÄ™ wÅ›lizgną…ć do jego maina moim wÅ‚asnym Mothershipem i za pomocÄ…Â… Planet Crackera, caÅ‚kowicie zatrzymać wszelkie prace jakie miaÅ‚y tam miejsce. Gdy zobaczyÅ‚, że jego koniec jest bliski i że Czarna Dziura nie jest gotowa do powtórnego użycia, wystawiÅ‚em przeciwko niemu wÅ‚asnego Mothershipa i kolejnÄ…Â… flotÄ™ zÅ‚ożonÄ…Â… z Tempestów, a nastÄ™pnie strÄ…Â…ciÅ‚em wrogi Statek-matkÄ™ za pomocÄ…Â… mojej Czarnej Dziury, podczas gdy Tempesty uwalniaÅ‚y swoje piranio-podobne Interceptory na osaczony statek.

Dark Obelisk (??)

Wymaga Cybernetics Core

W tym momencie Dustin Bowder przyznał, że atak za pomocą… Czarnej Dziury jest czymś, co należy natychmiast osłabić, po tym jak obaj z Sagitym śmieli się widzą…c całą… moją… flotę pikują…cą… w jednym wielkim locie nurkowym. Jak zauważyłem wcześniej, jest jeszcze wiele rzeczy wymagają…cych poprawienia balansu, a ta sesja pozwoliła projektantom dostrzec miejsca, w których jest to najbardziej potrzebne. W końcu Blizzard pracuje nad tą… grą… już od dwóch lat, a my byliśmy pierwszymi, których oczy ujrzały efekty ich pracy po tak długim czasie, więc rzeczy, które projektanci uznawali za pewnik, dla nas wcią…ż mogą… być zaskakują…cą… nowością…. To czy Czarna Dziura zostanie osłabiona poprzez ograniczoną… liczbę statków, które może wchłoną…ć, określoną… liczbę obrażeń jakie zadaje czy jej moc zostanie zmniejszona w jakiś inny sposób, nie zostało jeszcze zdecydowane, ale bez cienia wą…tpliwości przechylenie szali zwycięstwa będzie wymagało nieco więcej umiejętności, niż po prostu wybudowanie Mothershipa i rzucenie Czarnej Dziury na flotę przeciwnika.

Dalsze gry z udziałem innych reporterów wykazały, że jest wśród nas kilka szybko uczą…cych się osób, jako że wzią…łem udział w kilku potyczkach, podczas których doszło do zaprezentowania taktyk uderz-ucieknij-uderz, a także gnębienia (harassowania) wrogich graczy, podczas gdy moja własna baza była nękana w ten sam sposób. W końcu zostałem pokonany przez limit surowców, gdyż mój przeciwnik zdołał zają…ć kilka złóż minerałów i gazu więcej niż ja (głównie dzięki teleportowaniu Probów na odosobnione wysepki, do których nie zdołałem w porę dotrzeć). W sumie, przynajmniej odkryłem, że gra w StarCraft II, mam nadzieję, dostarcza naprawdę dużo radości. Nie cieszyłem się tak z przeskoku z 2D do 3D podczas gdy światło dzienne ujrzał WarCraft III, gdyż czułem, że środowisko trójwymiarowe nie zostało w tej grze wykorzystane do maksimum, a kamera nie dawała pełnej władzy nad sposobem obserwowania pola walki, była raczej wykorzystana do przybliżania, by zobaczyć jak fajnie prezentują… się jednostki w grafice 3D. W StarCrafcie II nie ma takich problemów. Zawsze masz dobry widok na teren, co jest niezwykle ważne w strategiach czasu rzeczywistego, a grafika jest super wyraźna. Animacja jest niezwykle płynna, a obserwacja jednostek ukazanych w najdrobniejszych szczegółach, które poruszają… się po mapie, jest prawdziwą… przyjemnością…. Stare slogany powracają…, a jedną… z interesują…cych rzeczy jakich dowiedziałem się podczas wywiadu z Panami Browderem i Sigatym, jest to, że być może nie wszystkie Ghosty w grze będą… płci męskiej. Zapytałem ich czy pozornie martwa gra StarCraft: Ghost przynajmniej przyczyniła się do powstania postaci Novy (bohatera Ghostów) lub podobnych, którymi gracz będzie mógł kierować podczas kampanii Terran w SCII. Chociaż nie jest to jeszcze pewne, obaj przyznali, że jest taka możliwość. Od czasu gdy usunięto z gry Firebatów, takie zmiany jak ta, są… tymi, które trzeba najdokładniej przemyśleć, gdyż to właśnie one odmieniają… oblicze StarCrafta.

Źródło: 1UP
Obrazki: 1UP
TÅ‚umaczenie: Gotrek, Lukin


Poprzednia strona Na górę Następna strona