Strona główna Forum PodziÄ™kowania Kontakt Współpraca Linki O serwisie Autorzy
Jednostki - Zerg Hydralisk
Zobacz opis
SC2 News
GameMeca - wrażenia z gry i screenyGameMeca - wrażenia z gry i screeny
Wtorek, 26.05.2009, 03:40 :: Negro :: komentarze (2)Wtorek, 26.05.2009, 03:40 :: Negro :: komentarze (2)

Wiele było już relacji i spostrzeżeń na temat kolejnych buildów SC2. Nie zawsze były to jednak informacje aktualne - niekiedy na dany konwent udostępniano nieco starsze wersje gry, co uniemożliwiało całkowicie rzetelne śledzenie zmian. W tym jednak przypadku nie ma mowy o takich potknięciach, tym bardziej, iż informacje pochodzą… z samego serca progamingu - Korei.

Redaktorzy serwisu GameMeca mieli okazję zagrać w najbardziej aktualny dotą…d build SC2. Nie można się więc nie zapoznać z obserwacjami, jakie poczyniono przy tej okazji.

Tłumaczenie artykułu z serwisu GameMeca:

21 maja, najnowsza wersja SC2 została udostępniona do przetestowania w seulskim Ap-Gu-Jung. Czas, jaki można było spędzić przy monitorze wynosił zaledwie 45 minut, lecz umożliwiał uchwycenie klimatu gry oraz wyrobienie sobie zdania na jej temat. W pierwszej kolejności omówię wybraną… przeze mnie rasę - Protossów i uchylę nieco ze swoich spostrzeżeń w kwestii rozgrywki. W jakiś sposób da się odczuć odcięcie od pogoni za kontynuowaniem ścieżki, wytyczonej przez SC 1. Wszystko przecież ma swój kres.

Przejście z 2D w 3D - nie wpłynie to na szybkość rozgrywki?

Meca Screen 1Gdyby przyjrzeć się najpopularniejszym grom w kraju, można dojrzeć pewną… prawidłowość - chodzi o szybkość. Chodzi mi oczywiście nie tylko o prędkość gry, ale także jej rozpoczęcia po włą…czeniu aplikacji. W tej kwestii brylował StarCraft i Sudden Attack (popularny w Korei FPS) - już w chwilę po uruchomieniu i stworzeniu gry można było cieszyć się rozgrywką…. Nie wiem jak jest w innych krajach, lecz pośpiech wpisany w nasz naród, powoduje że miarą… sukcesu gry staje się właśnie jej szybkość. Wracają…c do StarCrafta 2, nim włą…czyłem grę martwiła mnie kwestia prędkości - przeskok w trzeci wymiar musiał przecież wpłyną…ć na rozgrywkę i czasy ładowania poziomów. StarCraft 2 okazał się jednak pozbawiony tych wad. Po pierwsze, wersja demonstracyjna umożliwiała połą…czenie przez ip, lecz jak w pierwowzorze po założeniu gry można było poczekać na innych graczy, lub nakazać grę komputerowemu przeciwnikowi. Zadziwiają…ce, że gra właściwie nie potrzebowała czasu by się załadować. Dostęp do rozgrywki był tak szybki jak przy jedzeniu ryżu wyjętego bezpośrednio z wody(koreańska metoda na chłodzenie ryżu bez utraty jego smaku) - nie było przez to czasu by cieszyć się na myśl o pierwszej grze, lub aby się przecią…gną…ć. Oczywiście ten fakt bardzo mnie zadowolił. Prędkość samej rozgrywki była jeszcze bardziej zaskakują…ca - nagłe pomysły i zagrania zmieniały się w ułamku sekund, często pod wpływem jednego uderzenia. SC2 jest piekielnie szybki - począ…wszy od prędkości zbierania minerałów przez Proby, przez szybkość poruszania się i ataku Zealotów oraz Zerglingów, po tempo w jakim jednostki zabijały i ginęły w trakcie bitwy. Wszystko działo się średnio 1.5 raza szybciej niż w SC1, w zwią…zku z tym miałem problem z zagospodarowaniem zgromadzonych surowców, a niektóre bitwy wymagały cią…głej koncentracji. Lubię oczywiście szybko prowadzone gry, lecz jeśli ta prędkość jest standardowa, wtedy poziom trudności znacznie się podniesie. Możliwe, że całość była dopasowana właśnie pod koreańskiego odbiorcę, mam jednak wrażenie, że nawet jeśli - nikt nie powinien narzekać na to, że SC2 jest zbyt wolne.

Zmiany w grafice - cieszyć oko, czy być czytelną…, oto jest pytanie. Strona wizualna zapewne nie przebije tej z Dawn of War 2, lecz z pewnością… można powiedzieć, że jest poprawiona, dopracowana, a ciepła kolorystyka dodatkowo nadaje grze smukłości i przyjemnego oku charakteru. Animacje jednostek były wyją…tkowo płynne, a kontrola nad nimi nie sprawiała żadnych problemów.

Meca Screen 2StarCraft posiadał mroczny, przygnębiają…cy wręcz klimat, tym bardziej więc warto przyjrzeć się SC2 - kolory są… jaśniejsze, lecz nie psują… klimatu. Dlatego nie powinno być wą…tpliwości co do kompletnej zmiany charakteru gry - całość nie jest już taka szara, lecz z pewnością… Blizzard nie przesadził z poprawkami. Niestety nieco uroku utraciły same bitwy - nie czuło się tej adrenaliny widzą…c Zealotów dźgają…cych przeciwników, Marines otwierają…cych ogień, czy "plują…cych" Hydralisków. Wszystko przez to, że podczas walki, animacje śmierci, ataków, eksplozji są… niemal niezauważalne. Działanie silnika fizycznego także nie zostało szczególnie zaznaczone. Rozczarowanie budzi ostatecznie fakt, że kratery i ciała nie pozostają… na polu bitwy przez dłużej niż kilka chwil. Wszystko to, nosi jednak znamiona ciężkiej pracy programistów Blizzarda. Rok temu, podczas wywiadu członek ekipy odpowiedzialnej za stronę wizualną… stwierdził, że celem jest by "gra działała płynnie na nowych komputerach, by każdy obiekt w grze miał niepowtarzalny charakter oraz by możliwe było płynne przemieszczanie 300 jednostek po ekranie". Znaczy to, że poprawki w sferze graficznej nie były konieczne do stabilnego działania programu. Chodzi mi o to, że gdyby Blizzard postawił na stronę wizualną… i do tego odświeżył sposób prowadzenia bitew, StarCraft 2 mógłby być dzisiaj zupełnie inną… grą…. Zwiększenie ilości efektów, pocią…gnęło by za sobą… większą… atrakcyjność przy pierwszym spojrzeniu, jednak z czasem samo oglą…danie gry stało by się męczą…ce. Blizzard odrzucił więc doskonałość graficzną… na rzecz wygody. Prawdę mówią…c, rozgrywka rzeczywiście nastawiona jest na profesjonalne mecze. Każdy fan StarCrafta chciałby nie odczuwać spowolnień, gdy na ekranie pojawia się 300 jednostek. Pomijają…c już nawet to, czy wpłynęło/nie wpłynęło by to na kontrolę nad oddziałami, lag jest najbardziej znienawidzonym czynnikiem. Biorą…c to pod uwagę, łatwo zrozumieć, dlaczego oprawa SC2 ma oddawać klimat SC1, przenoszą…c go we współczesną… stylistykę.

Interfejs i funkcje zwiększają…ce wygodę korzystania

Meca Screen 3Od interfejsu, po dodatkowe opcje ułatwiają…ce kontrolę wszystko stało się dużo bardziej poręczne. Po pierwsze ulepszenie SI - grają…c Protossem, wskazałem punkt zbiórki z Nexusa na minerały i budowane Proby od razu ruszały je wydobywać, tak samo było z gazem. Poza tym, zaznaczają…c ich grupę i wskazują…c wydobycie jednego skupiska minerałów, nie ruszały wszystkie w ten jeden punkt, lecz rozdzielały się do pozostałych jak dobrzy kumple, którymi przecież są…. Następna jest możliwość przypisywania jednostek do grup oraz zaznaczania wielu oddziałów na raz - pierwotny limit 12 jednostek zaznaczonych na raz, zwiększony został do 24, a przypisują…c jednostki można było ilość tę przekroczyć, np. obejmują…c 25 Zealotów i zapisują…c ich pod numerem 1, okno pokazywało, że 24 zostało przy 1, a jeden dodatkowy przeniesiony został pod numer 2. Każdy skrót miał swoją… ikonkę na ekranie gry, po kliknięciu której zaznaczane zostały odpowiednie oddziały. Mechanizm zaznaczania sprawdzał się również w przypadku budynków - można było np. przypisać 10 Gatewayów numerowi 1. Haczyk tkwił w tym, że produkują…c jednostki, trzeba było wcisną…ć klawisz skrótu tyle razy, ile mieliśmy zaznaczonych struktur. Wciskają…c go tylko raz, jedynie pierwszy budynek rozpoczynał trening, przy drugim - drugi, i tak dalej. To samo dotyczyło ulepszeń jednostek - mają…c 10 Hydralisków, trzeba było nacisną…ć przycisk 10 razy, by wszystkie zmieniły się w Lurkery - na począ…tku było to irytują…ce, jednak z czasem pozwoliło na lepszą… kontrolę. (Nie potwierdzono, czy zaklęcia również działają… w ten sposób.) Nawet nawigacja po mapie warta była uwagi - zaznaczają…c jednostkę i wciskają…c Shift + Prawy Przycisk Myszy, pojawiały się zielone linie, wyznaczają…ce kolejność rozkazów. Umożliwiało to szybkie sprawdzenie, co dany oddział w tej chwili robi. Poza tym cieszyło śledzenie robotników, system próśb o przekazanie surowców i ich wymiana przez sojuszników, sygnały dają…ce znaki na mapie i mnóstwo innych szczegółów.

Spadkobierca taktyki i strategii StarCrafta

Meca Screen 4Dodano nowe jednostki, budynki otrzymały nowe zadania, a drzewka rozwoju zmieniły się w dość znaczą…cy sposób. Taktyka pozostała jednak podobna - "zbierz surowce", "wyprodukuj tyle wojska, ile trzeba", "kontrola jest kluczowa" - to trzy warunki zwycięstwa, obecne również wcześniej. Jeśli chodzi o surowce właśnie, minerały przynoszone były po 5, a gaz - 4 na jednego robotnika. Tempo wydobycia więc spadło, lecz jego mechaniczna szybkość została zwiększona. Na dodatek startuje się nie z 4 jednostkami, a 6. W kwestii gejzerów - nadal trzeba było oddelegowywać kilku peonów, leczo obecność dwóch gejzerów znacznie ułatwiała pozyskiwanie środków. żółte minerały natomiast pozwalały na wydobycie nie 5, a 7 jednostek, pozyskiwanie ich wydawało się również nieco szybsze niż normalnie. W miarę zmian wydobycia potrzebnych surowców, myślę że pojawią… się niezliczone strategie, pasują…ce do każdej fazy rozgrywki. W pierwszej grze stawiłem czoła przeciwnikowi komputerowemu, ustawionemu na poziom HARD. Wydobywałem spokojnie minerały oraz gaz, gdy oddział Marines i Marauderów robił ze mnie miazgę. Osoba obok mnie stwierdziła wesoło, ku mojemu zawstydzeniu, że poziom trudności wzrósł od ostatniego czasu. Tak czy inaczej, chodzi mi o to, że średnia/późna faza gry jest ważna, lecz wczesny etap jest szczególnie istotny. W -mid game-, wykorzystanie nowych jednostek i ich zdolności okazało się konieczne. Nowe oddziały - ich cechy i przeznaczenie, umożliwiały odkrycie taktyki przeciwnika przez obserwację, co z kolei pozwalało na stworzenie armii mogą…cej poradzić sobie z tym, co oponent chciał rzucić przeciwko nam. Jeśli chodzi o nowości u Terran - Thor bardzo dobrze radził sobie z wrogami, walczą…cymi wręcz - skutecznie odpierał łą…czone ataki Zerglingów i Ultralisków, jednak gdy miał stawić czoła Hydraliskom i Lurkerom, Zerg nieuchronnie zdobywał przewagę. Tak samo, jak w SC1 poznanie i zrozumienie słabych i mocnych stron swoich oddziałów jest kluczowe. Nowością… jest natomiast wykorzystanie terenu, do zwiększenia możliwości taktycznych, z czego gracze będą… chyba często korzystać. Jednostki potrafią… przemieszczać się ponad wysokimi przeszkodami. Reaper na przykład nie posiada dodatkowej zdolności, dzięki której przeskakuje podwyższenia terenu - dzieje się to automatycznie po wydaniu rozkazu ruchu przez dany obszar. Przewiduje się, że tego typu zagrania będą… odgrywały w SC naprawdę dużą… rolę.

Czy zajmie miejsce StarCrafta 1 jako najpopularniejszej gry w kraju?

Meca Screen 5Osią…gnięcia pierwszego StarCrafta są… imponują…ce. Wydany w czasie, gdy Internet stawał się coraz powszechniejszy, przyczynił się do popularności Baang (koreańska kafejka internetowa) i umożliwił stworzenie tworu, nazywanego e-sportem. Wraz z tym, narodziły się gwiazdy pokroju Lim Yo Hwana (znanego jako SlayerS_'Boxer'), Hong Jin Ho (Yellow) czy Lee Yoon Yeol (NaDa). Powstały również dzięki temu nowe miejsca pracy - komentatorzy i inni, zwią…zani z nadawaniem meczy. W przypadku narodowej gry, jakość jest oczywiście ważna, jednak całość powinna być zrozumiała dla wszystkich i wszyscy powinni móc czerpać z grania przyjemność. Przez ostatnie 10 lat, StarCraft utrzymał swoją… popularność właśnie dzięki spełnieniu tych warunków.


Źródło pierwotne: GameMeca
Źródło tłumaczenia: StarCraft Legacy
TÅ‚umaczenie: Deimos0

avatar 1WilDeviL2009-05-26 12:54:47
Ciekawe, bardzo ciekawe. Szybkość to zdecydowanie duża zaleta StarCrafta, oby SC2 nie był za szybki, tak jak Replay ustawiony na x16, praktycznie nie da się zaznaczyć peona zbierają…cego minerały, bardzo irytują…ca sprawa. Po za tym ciekawią… mnie ceny, powiedzmy Supppy Depot i Marines, skoro robol tylko 5 minerały na raz przynosi.



W tekście jest parę błędów.
avatar 2Negro2009-05-26 13:42:18
Z tą… prędkością… x16 trochę przesadziłeś, ale faktycznie z dotychczasowych prezentacji wynika, że SC2 będzie bardziej dynamiczny niż Brood War. No ale jesteśmy jeszcze przed betą…, więc dużo się pewnie zmieni do czasu wydania gry.

Co do błędów - najlepiej zgłaszać je bezpośrednio do administracji, bo stwierdzenie "jest parę błędów" wcale nie pomaga.
Nick: 
E-mail:  (Nie bÄ™dzie widoczny na stronie)
Treść:  (max. 1500 znaków)
Antyspam:  [pokaż/ukryj info]
Wpisz akronim nazwy tego serwisu (dużymi literami). Pozostaw tylko duże litery w "StarCraft Area".

Type a shorter form of the name of this website. Leave only uppercase letters in "StarCraft Area".

Poprzednia strona Na górę Następna strona