Strona główna Forum PodziÄ™kowania Kontakt Współpraca Linki O serwisie Autorzy
Jednostki - Protoss Archon
Zobacz opis
Finały ESL w Paryżu - Wrażenia z rozgrywki

Pierwsza część relacji => Statystyki oraz Q&A


Po pytaniach odnoÅ›nie buildu SC2 na ESL w Paryżu, przyszedÅ‚ czas na przedstawienie wrażeÅ„ z samej gry. DziÄ™ki StarCraft Legacy możemy zapoznać siÄ™ z opiniÄ…Â… Hammy’ego w kwestii poszczególnych ras, jak i ogólnych wniosków z rozgrywki.

OGÓLNE WRAŻENIA

Pierwsza wymieniona cecha, to graficzne przedstawienie zasiÄ™gu Sensor Tower (możecie je zobaczyć TUTAJ) – niebieska linia z trójkÄ…Â…tami w takim wÅ‚aÅ›nie kolorze. WedÅ‚ug Hammy’ego nie jest to zÅ‚e rozwiÄ…Â…zanie, lecz w niektórych sytuacjach caÅ‚ość sprawia wrażenie maÅ‚o czytelnej.

Dobrym pomysÅ‚em natomiast jest specjalny rodzaj terenu, np. wysoka trawa – można w niej ukryć jednostki zwiadowcze, bÄ…Â…dź uÅ‚atwić sobie ucieczkÄ™ przed przeciwnikiem – w pogoni za tak wycofujÄ…Â…cym siÄ™ wrogiem najlepiej użyć jednostek powietrznych. Odpowiednikiem dla map na platformach jest czarny dym. Gra bardzo dobrze wyglÄ…Â…da, a wspomniane detale prezentujÄ…Â… siÄ™ równie okazale także w niższych rozdzielczoÅ›ciach.

Problem na razie stanowi jednak sama charakterystyka map – niektóre np. za mocno przypominaÅ‚y Lost Temple, co prowokowaÅ‚o do korzystania z zasiÄ™gu trybu oblężniczego czoÅ‚gów. Poprawek wydaje siÄ™ potrzebować również system dajÄ…Â…cych siÄ™ zniszczyć elementów – np. skaÅ‚.

W kwestii MBS, Hammy uspokaja, stwierdzają…c, iż jest to dobry dodatek. Istnienie automining, do spółki z MBS sprawia natomiast, że na począ…tku gry nie ma się zbyt wiele do roboty.

Ciekawie prezentujÄ…Â… siÄ™ podwójne punkty zbiórki u Zergów – np. klikajÄ…Â…c na mineraÅ‚ach albo Extractorze, punkt robi siÄ™ brÄ…Â…zowy, co oznacza, że jest on zarezerwowany dla robotników. PozostaÅ‚e jednostki majÄ…Â… go natomiast w kolorze biaÅ‚ym.

ZERGOWIE

PojawiaÅ‚y siÄ™ ostatnio obawy o dynamikÄ™ rozgrywki – brak np. Reaver dropów dla niektórych graczy wydawaÅ‚ siÄ™ być ogromnÄ…Â… stratÄ…Â…, jednak pojawienie siÄ™ nowych jednostek – szczególnie Banelingów zmienia postać rzeczy. Z doÅ›wiadczeÅ„ wyniesionych z gry, Hammy stwierdza, iż Baneling jest Å›wietnÄ…Â… jednostkÄ…Â… w atakowaniu mineral line i jeÅ›li nie powstrzyma siÄ™ go, potrafi zdziaÅ‚ać naprawdÄ™ dużo. Zergowie powinni jednak szczególnie uważać na Stalkerów – nowe wcielenie Dragoona bardzo dobrze zwalcza samobójcze ewolucje Zerglingów. Natomiast przeciw Zealotom warto rzucić Roache, które dziÄ™ki swojemu kosztowi oraz Å‚atwoÅ›ci kontrolowania sÄ…Â… wyjÄ…Â…tkowo skuteczne w walce z Protossami. Ogólnie w ZvP dużej wagi nabraÅ‚a kompozycja armii, która naturalnie powinna siÄ™ zmieniać wraz z rozwojem technologicznym. PrzykÅ‚adem jest tu wykorzystanie Banelingów wÅ‚aÅ›nie i to przeciwko swoim najwiÄ™kszym przeciwnikom, o których wspomniaÅ‚em wyżej.

Pozycje graczy znajdujÄ…Â… siÄ™ bardzo blisko siebie na mapach – wymusza to szczególnÄ…Â… ostrożność, gdyż przeciwnik może zebrać posiÅ‚ki i Å›cigać ciÄ™ aż do bazy – nie ma wiÄ™c czasu na odpoczynek.

Upgrade do Lair nastÄ™puje później niż w Brood War, koszt ulepszenia to 200 gazu – należaÅ‚o by wiÄ™c zają…ć oba gejzery, żeby przyspieszyć możliwość rozwoju. WedÅ‚ug Hammy’ego, Tier 2 nie jest rewelacyjny – poza sieciÄ…Â… Nydus. Hydralisk kosztuje 100 minerałów i 100 gazu, na dodatek należy traktować go jako jednostkÄ™ przeciwpowietrznÄ…Â….

Zmiany daÅ‚y siÄ™ odczuć w ZvZ – zamiast Zerglingów i Mutalisków, bardziej opÅ‚acalne i skuteczne jest Å‚Ä…Â…czenie Zerglingów z Corruptorami – te drugie okazaÅ‚y siÄ™ bardzo skuteczne w starciach z jednostkami powietrznymi, a w mirrorze maÅ‚o co jest w stanie dać opór Zerglingom.

UdostÄ™pniony build w ogóle zniechÄ™caÅ‚ do korzystania z Mutalisków – przegrywaÅ‚y i z Corruptorami, i z Vikingami.

Starcia z Terranem unaoczniÅ‚y skuteczność Roachy i Banelingów – pierwsze Å›ciÄ…Â…gajÄ…Â… na siebie ogieÅ„, podczas gdy drugie siejÄ…Â… zniszczenie we wrogich szeregach. Jest to jednak trudne do wykorzystania poÅ‚Ä…Â…czenie ze wzglÄ™du na dużą… ilość potrzebnego gazu. W przypadku postawienia na Roache okazuje siÄ™, że Hydraliski stajÄ…Â… siÄ™ bezużyteczne, chyba że przeciwnik użyje jednostek powietrznych – w innych przypadkach jednak bardziej opÅ‚aca siÄ™ użyć np. Zerglingów. Mapy z kolei ze wzglÄ™du na swojÄ…Â… konstrukcjÄ™ wrÄ™cz zachÄ™cajÄ…Â… do korzystania z Nydus Wormów.

DojÅ›cie do Hive, może sprowadzić przykrÄ…Â… niespodziankÄ™ – np. wyczerpanie wiÄ™kszoÅ›ci, bÄ…Â…dź dużej części gejzerów, co strasznie spowalnia wykorzystanie rozwoju technologicznego. Jak na Tier 3, Ultraliski sÄ…Â… strasznie drogie – 200 minerałów i 400 gazu. SÄ…Â… to niezwykle silne jednostki, jednak nie wszÄ™dzie mogÄ…Â… siÄ™ dostać przez swój rozmiar – podczas starcia na otwartym polu sÄ…Â… jednak nie do zatrzymania.

Ogólnie ciężko jest porównywać dziaÅ‚anie jednostek do tych z Brood War – wszystko przez mechanikÄ™ gazu. Wymaga ona przyzwyczajenia, ale na dÅ‚uższÄ…Â… metÄ™ dodaje grze gÅ‚Ä™bi.

JeÅ›li chodzi o pozostaÅ‚e jednostki – Å›wietnie wypadÅ‚y Swarm Guardian – Broodlingi zdawaÅ‚y siÄ™ pojawiać nie tylko przy kolejnych atakach, ale w ogóle co parÄ™ sekund – w starciu z czoÅ‚gami dziaÅ‚aÅ‚y jak Zealotowe bomby. Sami Guardiani zdajÄ…Â… dużo obrażeÅ„.

Jednostki przeciwlotnicze sÄ…Â… bardzo mocne, nie wiadomo jednak jak bÄ™dzie to ostatecznie wyglÄ…Â…daÅ‚o. Jednostki do walki naziemnej sÄ…Â… dobrze zbalansowane – Zerglingi, Banelingi i Roache Å›wietnie spisujÄ…Â… siÄ™ w walce z Zealotami, Stalkerami, Nullifierami i Immortalami.

Dark Swarm Infestora to wcią…ż skuteczna zdolność, ale nie można już używać jej tak czÄ™sto jak w Brood War (brak Consume). Hammy nie zdoÅ‚aÅ‚ do koÅ„ca rozgryźć dziaÅ‚ania Plague – które zdawaÅ‚o siÄ™ rozprzestrzeniać z jednostki na jednostkÄ™, lecz nie wiadomo na jakiej zasadzie. Natomiast Zarażenie powodowaÅ‚o produkcjÄ™ Marines - bez wzglÄ™du na to czy byÅ‚y to Koszary, Gateway czy inne Hatchery.

Overlordy sÄ…Â… okropnie powolne na poczÄ…Â…tku gry, mogÄ…Â… co prawda stawiać Creep, co z kolei pozwala na używanie Nydus Wormów. Uczynienie z Overlordów, Overseerów zabiera możliwość generowania Creep, ale daje nowÄ…Â… zdolność – Changelinga. SÅ‚uży on jako jednostka zwiadowcza, którÄ…Â… przeciwnik może rozpoznać jedynie po tym, że nie da siÄ™ jej zaznaczyć, ani nie podą…ża ona za resztÄ…Â… wojsk.

Queen jest caÅ‚kiem fajnÄ…Â…, defensywnÄ…Â… jednostkÄ…Â… – posiada skutecznÄ…Â… zdolność leczenia. Ważna jest także umiejÄ™tność mutowania larw tak, aby można byÅ‚o je dowolnie przemieszczać po mapie – trwa to chwilÄ™, lecz zdecydowanie jest warte zachodu. Chodzi tu o poÅ‚Ä…Â…czenie tej zdolnoÅ›ci z SieciÄ…Â… Nydus – nowa larwa mutuje jednostki szybciej niż zwyczajna. Bardzo korzystnie można to poÅ‚Ä…Â…czyć przy wykorzystaniu do produkcji Mutalisków lub Ultralisków.

TERRANIE

Marines nie zmienili siÄ™ zbyt znaczÄ…Â…co. Dobrym do nich dodatkiem okazali siÄ™ Marauderzy, których spowalniajÄ…Â…ce pociski wypadajÄ…Â… bardzo dobrze – sÄ…Â… skuteczne, lecz nie przesadzone. Medivaci również dobrze sprawdzajÄ…Â… siÄ™ w swojej roli medyków/transporterów. JeÅ›li zaÅ› chodzi o Helliony – ich zasiÄ™g wydawaÅ‚ siÄ™ bardzo duży, choć najskuteczniej jest otoczyć przeciwnika tymi jednostkami. CzoÅ‚gi nie ulegÅ‚y wiÄ™kszym zmianom. Z kolei Banshee byÅ‚y bardzo groźne, choć zupeÅ‚nie nieporadne w przypadku pojawienia siÄ™ Corruptorów.

Zmiana Nomada w Nighthawka wypadÅ‚a bardzo korzystnie – sÄ…Â…dzÄ…Â…c z opinii jednego z przedstawicieli Blizzarda. DziÄ™ki temu, że wieżyczki stawia siÄ™ za koszt w mineraÅ‚ach, staÅ‚o siÄ™ to Å‚atwiej dostÄ™pne i można lepiej je wykorzystywać podczas ataków. Battlecruisery sÄ…Â… bardzo mocne, choć nieczÄ™sto spotykane, poza tym dość Å‚atwo padaÅ‚y Å‚upem Corruptorów.

PROTOSSI

Warp-in stanowi Å›wietny dodatek do protosskich siÅ‚. JeÅ›li chodzi o Nullifiera – Pole SiÅ‚owe wymagaÅ‚o niewielkich iloÅ›ci energii, co umożliwiaÅ‚o odrobinÄ™ zbyt czÄ™ste korzystanie z niego. Nawet poczÄ…Â…tkujÄ…Â…cy gracze radzili sobie z wykorzystaniem tej umiejÄ™tnoÅ›ci – strach pomyÅ›leć, co potrafiÅ‚by zrobić profesjonalista. Anty-grawitacja natomiast nie byÅ‚a szczególnie użyteczna.

Psionic Storm okazaÅ‚ siÄ™ bardzo skuteczny, mimo mniejszego zasiÄ™gu. Także Archoni zaskoczyli swojÄ…Â… zrÄ™cznoÅ›ciÄ…Â… w bitwie – zdolni sÄ…Â… jednym atakiem zabić Zerglinga. Warp Ray’e z kolei dobrze radziÅ‚y sobie z atakowaniem budynków, lecz tak jak Colossusy – sÄ…Â… to wrażliwe jednostki, które wymagajÄ…Â… wsparcia, inaczej szybko padajÄ…Â… w obliczu dobrze zorganizowanego przeciwnika.

ULEPSZENIA ZERGÓW

Evolution Chamber i Spire – bez zmian.
Zergling: w Spawning Pool – szybkość (Tier 1), Adrenal Glands (Hive)
Roach: w Roach Den – ulepszenie regeneracji (Hive)
Baneling: w Baneling Nest – ulepszenie szybkoÅ›ci (Hive)
Hydralisk: w Hydralisk Den – ulepszenie szybkoÅ›ci (Lair)
Overlord: w Lair – szybkość (Lair)
Ultralisk: w Ultralisk Den – pancerz (Hive)


Źródło: StarCraft Legacy
TÅ‚umaczenie: Deimos0


Poprzednia strona Na górę Następna strona