Strona g艂贸wna Forum Podzi臋kowania Kontakt Wsp贸艂praca Linki O serwisie Autorzy
Jednostki - Zerg Overlord
Zobacz opis
Felieton - Moje zdanie o SC2 - Negro

Tekst ten co prawda w za艂o偶eniu mia艂 by膰 tylko kilkoma zdaniami opinii na temat najnowszego buildu SC2 na rzecz artyku艂u dla Gry-OnLine.pl autorstwa Phoenixa, jednak jako, 偶e rozr贸s艂 si臋 troch臋 zamieszczam go tu w ca艂o艣ci.


screen16

SPRAWY TECHNICZNE

Zacznijmy od spraw technicznych, a konkretniej od oprawy graficznej. Co prawda nie zmieni艂a si臋 ona znacz膮co od ostatnich publikacji - chocia偶by Battle Reportu 3 - jednak chyba warto napisa膰 par臋 s艂贸w na ten temat.
Nie oszukujmy si臋 - ju偶 w tej chwili na rynku s膮 strategie z lepsz膮 grafik膮 ni偶 SC2. Produkcji Blizzarda na pewno w tym wzgl臋dnie nie przys艂u偶y si臋 te偶 og艂oszone nie tak dawno przesuni臋cie premiery. Jednak z drugiej strony - czy grafika jest tu najwa偶niejsza? Odpowied藕 jest oczywista - nie. Je偶eli spojrze膰 w przesz艂o艣膰 zauwa偶ymy, 偶e w zasadzie 偶adna z wcze艣niejszych gier Blizzarda nie powala艂a na kolana swoj膮 grafik膮 w momencie premiery. Jednak to w艂a艣nie fakt, 偶e gry te ju偶 od pocz膮tku nie staraj膮 si臋 by膰 fotorealistyczne przed艂u偶a ich 偶ywotno艣膰 ? podczas gdy gry z "super" grafik膮 z czasem s膮 deklasowane przez nowsze produkcje, gry Zamieci nadal s膮 na czasie. Tak jak StarCraft: Brood War, mimo swojego wieku (11 lat) nawet dzi艣 wygl膮da zno艣nie tak tez powinno by膰 w przypadku SC2 - pozornie "s艂absza" oprawa graficzna na d艂u偶sz膮 met臋 sprawdza si臋 lepiej. Co prawda mo偶na by si臋 przyczepi膰 do faktu, 偶e niekt贸re elementy otoczenia s膮 zbyt kanciaste (chocia偶by zbocza skalne), 偶e na screenach z wn臋trza Hyperiona wida膰 brak wyg艂adzania kraw臋dzi (takie wra偶enie) jednak s膮 to niedoci膮gni臋cia do prze艂kni臋cia.

gameplayMimo wszystko jednak, podobnie jak w przypadku Diablo 3 nowemu StarCraftowi mo偶na by zarzuci膰, 偶e jest zbyt kolorowy w por贸wnaniu do poprzednika. W ko艅cu 艣wiat SC nie jest bajecznie kolorowy. To brutalna wojna. Jednak czy w prawdziwym 艣wiecie, w miejscu gdzie toczy si臋 wojna trawa jest mniej zielona a niebo szare zamiast niebieskie? Ot贸偶 nie. Nie zapominajmy te偶 o tym, 偶e "kolorowe gry" lepiej si臋 sprzedaj膮, a fakt faktem - Blizzard na SC2 chce zarobi膰.
Og贸lnie jednak, gra wygl膮da 艣wietnie. Cienie, dynamiczne o艣wietlenie (level z law膮), woda, animacje wybuch贸w, szczeg贸艂owe otoczenie - wszystko to jeszcze bardziej podkre艣la klimat gry.

Same modele jednostek w grze wygl膮daj膮 ju偶 du偶o lepiej ni偶 otoczenie. S膮 bardzo szczeg贸艂owe, ich animacje s膮 艂adne i p艂ynne. Brak tu oczywi艣cie zachowania proporcji mi臋dzy jednostkami i budynkami, jednak jest to oczywiste - gdyby Battlecruiser mia艂 by膰 tej same skali co marines, to nie mie艣ci艂 by si臋 na ekranie. Wi臋kszo艣膰 zaprezentowanych do tej pory jednostek i budynk贸w wygl膮da bardzo dobrze i realistycznie, a zapewne niekt贸re zostan膮 jeszcze poprawione czy nawet przemodelowane. Szkoda, 偶e Blizzard nie zdecydowa艂 si臋 na wprowadzenie kilku r贸偶nych modeli dla tych samych jednostek, tak jak zrobili to w przypadku Mrocznych Templariuszy. Co prawda w rozgrywce multi mog艂o by to rozprasza膰 i wprowadza膰 dodatkowe zamieszanie, ale je偶eli zastosowano by to jedynie do kampanii by艂o by to ciekawe urozmaicenie.

GAMEPLAY

Sama rozgrywka w kampanii, czyli tak zwany gameplay... Przy ka偶dej zapowiedzi Blizzard zarzeka si臋, 偶e misje b臋d膮 bardzo urozmaicone, niestandardowe. Szczerze m贸wi膮c troch臋 ci臋偶ko mi uwierzy膰 w to, 偶e uda艂o im si臋 wymy艣li膰 co艣 wi臋cej po za to, co ju偶 widzieli艣my. No bo na jak膮 strategi臋 by tu nie spojrze膰 praktycznie ka偶da misja opiera si臋 na jednym ze schemat贸w - zabi膰 kogo艣/zniszczy膰 okre艣lony cel, chroni膰 karawan臋, zgromadzi膰 x minera艂贸w, utrzyma膰 baz臋, zniszczy膰 wszystko, przetrwa膰, czasem dochodz膮 ograniczenia czasowe. R贸偶ne s膮 tylko sposoby realizacji tych zada艅. Rozwi膮zania ciekawe co prawda ju偶 widzimy - podnosz膮cy si臋 co jaki艣 czas poziom lawy jest dosy膰 innowacyjnym pomys艂em. Czy jednak Blizzard naprawd臋 jest w stanie wykombinowa膰 co艣 prze艂omowego? Ju偶 nie raz firma ta nas zaskoczy艂a, tote偶 w temacie tym daj臋 jej wi臋kszy margines zaufania.

Na pewno natomiast innowacyjny jest spos贸b organizacji kampanii jako takiej. Nieliniowo艣膰 kolejnych misji i mo偶liwo艣膰 wyboru 艣cie偶ki, kt贸r膮 pod膮偶ymy to co艣, co w strategiach nie zdarza si臋 cz臋sto. Najbardziej jednak w tej sytuacji obawiam si臋 "kanonicznej ci膮g艂o艣ci wydarze艅". O co mi chodzi? Ot贸偶 nie ukrywam, 偶e fabu艂a w przypadku SC jest dla mnie najwa偶niejsza. Dlatego te偶 zastanawia mnie fakt, jak rozwi膮zana zostanie kwestia tego, kt贸ra 艣cie偶ka fabularna b臋dzie t膮 uznawan膮 za "oficjaln膮". No bo je偶eli chcemy opisa膰 biografi臋 np. Raynora to wypada wiedzie膰 czy przyk艂adowo w danym miejscu pom贸g艂 on grupie ocalonych 偶o艂nierzy dominium czy zostawi艂 ich na pastw臋 Zerg贸w. W ko艅cu ka偶de szanuj膮ce si臋 uniwersum musi mie膰 sp贸jn膮 histori臋. Jednak i tu, mam nadziej臋, panowie z Blizzarda jako艣 sobie poradz膮.

tech panelKolejnym bardzo ciekawym rozwi膮zaniem jest wykupowanie technologii pomi臋dzy misjami. Dzi臋ki temu mamy dodatkowe mo偶liwo艣ci rozegrania kampanii w spos贸b unikatowy. Ju偶 nie musimy za ka偶dym podej艣ciem do gry przechodzi膰 jej tymi samymi jednostkami, w taki sam spos贸b.

Najbardziej jednak cieszy obecno艣膰 wielu starych jednostek. Nie znajd膮 si臋 one w multi, jednak tryb ten ma by膰 przede wszystkim grywany, a nowe jednostki s膮 potrzebne by mo偶na by艂o m贸wi膰 o pe艂noprawnym nast臋pcy gry, a nie tylko jej od艣wie偶eniu. W kampanii natomiast? ci臋偶ko by艂o by fabularnie wyt艂umaczy膰 bark tak wielu jednostek i technologii. Tym bardziej, 偶e przedzia艂 czasowy pomi臋dzy Brood Warem a Wings of Liberty nie jest du偶y. Obecno艣膰 Firebat贸w, Vulture'贸w, Dragon贸w i wielu innych znacznie urozmaici rozgrywk臋 i jeszcze lepiej wprowadzi nas w klimat starego, dobrego SC.

FABU艁A

Sama fabu艂a - tu mam mieszane uczucia. Z tego co wiemy (rozmowa Zeratula z Raynorem) wr贸cili Xel'Naga i to wok贸艂 nich b臋dzie toczy膰 si臋 ca艂a impreza. Wszystko wydaje si臋 by膰 ok., jednak jako艣 nieszczeg贸lnie w膮tek ten pasuje mi do Terran. Z tego co wiem to g艂贸wnym w膮tkiem w kampanii Terran ma by膰 zbieranie artefakt贸w. Po co, w jakim celu? Czy Raynor, kt贸ry uwa偶any jest za rebelianta i jest 艣cigany (w Dominium jest za niego nagroda) ma czas i powody by bawi膰 si臋 w kolekcjonowanie antyk贸w. Fakt - nie znamy jeszcze wszystkich szczeg贸艂贸w wi臋c mog臋 si臋 grupo myli膰, jednak na chwil臋 obecn膮 co艣 tu wydaje si臋 by膰 nie tak.

Na ko艅cu filmiku widzimy oddzia艂 Terran walcz膮cy z 4 wielkimi Golemami, kt贸re wygl膮daj膮 jak Zealoty. Kto to wymy艣li艂!? Przecie偶 to jest motyw pasuj膮cy do 艣wiata fantasy (WarCraft?) a nie kosmicznej wojny. Protossi przecie偶, mimo do艣膰 d艂ugiej historii i sporego nacisku na "rozw贸j duchowy" s膮 ras膮 bardzo mocno rozwini臋t膮. Sta膰 ich na lepsze zabawki ni偶 kamienne golemy. Po za tym kwestie fabularne - co i sk膮d nimi steruje? Protossi maj膮 wiele robot贸w i pojazd贸w bezza艂ogowych, jednak s膮 one sterowane ze specjalnych baz operacyjnych. Tu natomiast mamy jak膮艣 star膮, zapomnian膮 艣wi膮tyni臋. Magia? Lekka przesada moim zdaniem.

Podoba mi si臋 natomiast ilo艣膰 Zerg贸w - wreszcie wida膰, 偶e jest ich du偶o (film z gameplayem). Od zawsze rasa ta stawia艂a na ilo艣膰, nie za艣 jako艣膰 oddzia艂贸w. W wi臋kszo艣ci prezentacji z kampanii widzimy, 偶e atakuj膮 one b艂yskawicznie, z wielu stron jednocze艣nie, w olbrzymich ilo艣ciach. I tak w艂a艣nie by膰 powinno.

Zupe艂nie inn膮 spraw膮, je偶eli chodzi o fabu艂臋 jest, 偶e tak to nazw臋, "destrukcyjne podej艣cie Blizza" do stworzonych przez niego 艣wiat贸w. W zasadzie wszystkie uniwersa, jakie zosta艂y wykreowane przez Blizzard (a jest ich "a偶" trzy) powoli d膮偶膮 do totalnego zniszczenia. Warcraft - pierw zniszczenie Draenoru, p贸藕niej Orkowie zniszczyli p贸艂 Lordaeronu, by plaga Nieumar艂ych doko艅czy艂a dzie艂a. WoW niemal totalnie wybi艂 wszelkich bohater贸w. Diablo - tu chyba komentarza nie potrzeba, z ka偶d膮 kolejn膮 cz臋艣ci膮 gry niszczona jest kolejna kraina. No i niestety jest to troch臋 niepokoj膮ce. Ju偶 po Brood Warze mamy strasznie spustoszony Sektor Korpulu - protosskie Imperium niemal偶e ca艂kowicie sko艅czone, po艂owa ludzkich 艣wiat贸w zniszczona wojn膮 - strach pomy艣le膰, co zastaniemy po trzeciej cz臋艣ci SC2. A przecie偶 艣wiaty mo偶na te偶 rozwija膰, nie tylko je niszczy膰. Wojna wojn膮, ale przecie偶 co艣 zawsze ocale膰 powinno. Takie moje zdanie.

hyperionWn臋trze Hyperiona, kolejne ciekawe rozwi膮zanie. Mamy tu po艂膮czonych w jedno wiele element贸w: briefing room (pok贸j odpraw), map臋 galaktyki, przegl膮d misji, dodatkowe informacje o fabule - wszystko stanowi sp贸jn膮 ca艂o艣膰. Ciekawe urozmaicenie i odskocznia od ci膮g艂ego klikania w jednostki.
No i oczywi艣cie filmiki w grze (cinematics video). Co prawda zbyt wiele nie widzieli艣my, jednak to co ju偶 Blizzard pokaza艂 (spotkanie Zeratula z Kerrigan, screeny) powala na kolana i nie pozwala wsta膰 przez d艂ugi czas. Filmiki te s膮 niesamowicie dopracowane, no i ten klimat. Ci臋偶ko znale藕膰 co艣 takiego u konkurencji. Powinni zrobi膰 pe艂nometra偶owy film w tej technice.

Reasumuj膮c: mimo pewnych niedoci膮gni臋膰 a nawet b艂臋d贸w gra zapowiada si臋 bardzo ciekawie, a nawet ju偶 teraz wygl膮da bardzo dobrze. Mamy jednak jeszcze du偶o czasu do premiery wi臋c wiele si臋 mo偶e jeszcze zmieni膰. Pozostaje czeka膰 i wierzy膰 w ludzi z Blizzarda, 偶e podobnie jak zawsze do tej pory nie zostaniemy zawiedzeni.


Autor: Negro



Poprzednia strona Na g贸r臋 Nast臋pna strona