Strona główna Forum PodziÄ™kowania Kontakt Współpraca Linki O serwisie Autorzy
Jednostki - Protoss Zealot
Zobacz opis
Jednostki - Protosss Probe
Probe - zbieracz surowców / robotnik

Ponieważ bezsensem byłoby wykorzystywanie wojowników do żmudnych robót, Protossi wynaleźli sondy. Te małe roboty mają… podstawową… tarczę psioniczną… oraz wyposażone są… w miotacz czą…steczkowy - mizernie radzą… sobie z wrogami, za to transportują… wykruszone minerały oraz gaz do głównej bazy. Potrafią… też tworzyć psioniczne kotwice, w których miejsce teleportują… się Protosskie struktury. Kotwice wymagają… stałego dopływu energii PSI emitowanej z kryształów Khaydarin, dlatego mogą… być one ustawione wyłą…cznie w zasięgu Pylonów.

Statystyki
Koszt: 50 1
Czas teleportacji: 20 sek.
Teleportowany w: Nexus
Potrzebne struktury: brak
Klawisz budowy:

Build Probe

Wytrzymałość: 20
Osłony: 20
Rozmiar: mały
Rodzaj: naziemny (przyziemny)
mechaniczny, robot
Pancerz: 0 + 1 x 3 (Protoss Ground Armor)
Broń naziemna: 5 Particle Beam
Broń przeciw-powietrzna: brak
Zasięg: zwarcie
Opóźnienie ataku: 22
Energia: brak
Pole widzenia: 8
Szybkość: 2,4 t/s
Specjalne zdolności: Basic Structure
Advanced Structure
Opis

Probe to jedyna jednostka u Protossów, która zajmuje się zbiorem surowców oraz budową… struktur. Prawa dotyczą…ce robotników w SC sprawdzają… się i tym razem (dziwne, żeby się nie sprawdzały :). Po pierwsze, Probe będą… używane w ataku tylko i wyłą…cznie w jednym przypadku - kiedy wróg cię rushuje Zerglingami, a ty masz tylko 1 Zealota. W tym wypadku będziesz musiał użyć swych robotników do walki, inaczej przegrasz. W innym przypadku zawsze chroń swoje Probe'y - uciekaj nimi, jeśli wróg atakuje je, a nie twoje wojsko.

Do minerałów będziesz potrzebował około 30 Probe'ów, a do każdej gazowni po 4, jeśli Assimilator będzie blisko Nexusa. Wiem, że trudno jest od razu zbudować 30 Probów, tym bardziej że nie tylko nie starczy ci na to czasu, ale także wróg może cię już dawno rozwalić. Co masz zatem robić? Po zbudowaniu podstaw obrony (czyli minimum 2 Zealoty) musisz cały czas budować Probe'y - nie ustawiaj ich w kolejce, aby nie tracić minerałów - w tym czasie buduj Gatewaye, Pylony, Zealotów... Rób tak, aby zawsze w budowie był przynajmniej (ale i maksimum) jeden Probe.

Protossi mają… najlepiej jeśli chodzi o budowę struktur - jeden Probe może postawić nieskończoną… ich ilość pod warunkiem, że starczy ci na to kasy. Jest to szczególnie przydatne przy rekonstruowaniu zniszczonych działek. Ja w średniej fazie gry zawsze mam 2 Proby, które nic nie robią… oprócz budowy struktur. Wtedy nie muszę brać ich ze zbiórki minerałów czy też gazu - bardzo często zapominamy o wybranym Probie, który stoi bezczynnie po zbudowaniu budynku. Na począ…tku, gdy nie mogę sobie pozwolić na taki luksus jak 2 nic nie robią…ce Probe'y, używam następują…cej rzeczy: jeśli chcę zbudować strukturę, to przytrzymuję Shift, wybieram Probe'a, buduję budowlę, a potem klikam PPM na minerałach / gazowni. Dzięki temu mój Probe od razu po zbudowaniu struktury będzie kontynuował zbiór surowców.

Taktyki
PROBE - KLUCZEM DO ZWYCIą˜STWA!

Jak już wspomniałem, Probe nie ma praktycznie nic do gadania, jeśli chodzi o atak. Ale nie znaczy to, że nie może uczestniczyć w ofensywie. Jak, pewnie zapytasz. To proste i najlepiej sprawdza się, jeśli wiesz gdzie jest twój przeciwnik. Photon Cannon nie dają… spać Zergowi Po prostu zamiast wszystko budować w swojej bazie, zrobisz to w bazie, lub w pobliżu bazy przeciwnika. Pylony, Gatewaye, działka - wszystko bardzo blisko wroga. Jest to dość ryzykowne, bo gdy twój Probe zostanie odkryty lub nastą…pi atak na twoją… bazę w bazie wroga wtedy, gdy ty nie będziesz na to przygotowany, stracisz mnóstwo minerałów i przede wszystkim - czasu. Może się też okazać, że wróg zaatakuje twoją… główną… bazę, w której na począ…tku nie będzie nic oprócz Probe'ów i Nexusa - nie muszę chyba mówić, co się z nią… stanie. Jednak te możliwości są… raczej mało prawdopodobne - mają…c kilka działek i Zealotów możesz odetchną…ć - atakuj wroga raz po raz, a tarcze odnawiaj w Shield Battery. Możesz też budować same Photon Cannony - odwrócą… uwagę i skutecznie spowolnią… ruchy przeciwnika.

Przy standardowym Zealot rush dobrym pomysłem będzie przed atakiem podjechanie Probem w pobliże bazy wroga i zbudowanie tam Pylona, a następnie 3-4 Shield Batteries. Gdy zaatakujesz i zauważysz, że jeden z twoich Zealotów zginą…ł - od razu się wycofuj (chyba że wiesz, że wygrasz) i naładuj tarcze. Robią…c tak kilka razy twoja armia znacznie zwiększy swą… skuteczność. We wczesnych fazach gry, jeśli już odkryjesz wroga możesz odwrócić jego uwagę stawiają…c mu na gazowni Assimilator - jeśli będzie głupi to weźmie swoich wszystkich peonów i zaatakuje twoją… gazownię. Stracone 100 minerałów zwróci się z nawią…zką… poprzez opóźnienie przeciwnika.

Zapobieganie

Każda jednostka poradzi sobie z Probe'em, tu opiszę te, które robią… to najszybciej i najskuteczniej.

Terranie

Gdy tylko będziesz miał szansę - niszcz Probe'y. Dobry pomysł to zrzut 8 Firebatów wprost na pracują…cych Probe'ów, możesz także je wyniszczyć dużą… ilością… Wraithów. Można też użyć nuki.

Psionic Storm to koszmar wszystkich robotników - także Probe'ów

Zergowie

Zergowskie jednostki w szybkim niszczeniu Probe'ów są… chyba najlepsze w calej grze. I Hydralisk, Zergling, Lurker czy Mutalisk będą…c w grupach przerażają…co szybko wykończą… robotników przeciwnika.

Protossi

Atak Scoutami odradzam - są… zbyt drogie, lepszym pomysłem będzie Reaver Drop, a najlepiej High Templar Drop - 3 Psionic Stormy wykończą… wszystkie Probe'y w oka mgnieniu..

Upgrady i specjale

BASIC STRUCTURE
Nexus 400 120 sek.
Pylon 100 30 sek.
Assimilator 100 40 sek.
Gateway 150 60 sek.
Forge 150 40 sek.
Photon Cannon 150 50 sek.
Cybernetics Core 200 60 sek.
Shield Battery 100 30 sek.
ADVANCED STRUCTURE
Robotics Facility 200 200 80 sek.
Stargate 150 150 70 sek.
Citadel of Adun 150 100 60 sek.
Robotics Support Bay 150 100 30 sek.
Fleet Beacon 300 200 60 sek.
Templar Archives 150 200 60 sek.
Observatory 50 100 30 sek.
Arbiter Tribunal 200 150 60 sek.

PROTOSS GROUND ARMOR
Koszt: 100 100 + 75 + 75
Czas: 266 sek. + 32 sek.
Miejsce: Forge
Wymagania: 1) brak, 2-3) Templar Archives
Klawisz ulepszenia: Upgrade Ground Armor
Efekt: + 1 do pancerza Probe'a
PROTOSS PLASMA SHIELDS
Koszt: 200 200 + 100 + 100
Czas: 266 sek. + 32 sek.
Miejsce: Forge
Wymagania: 1) brak, 2-3) Cybernetics Core
Klawisz ulepszenia: Upgrade Plasma Shields
Efekt: + 1 do siły osłon Probe'a

Poprzednia strona Na górę Następna strona