Strona główna Forum PodziÄ™kowania Kontakt Współpraca Linki O serwisie Autorzy
Jednostki - Zerg Devourer
Zobacz opis
Podstawy - Zakładanie nowych baz

Zakładanie nowych baz to jedna z najważniejszych części gry. Dzięki nowym bazom będziemy mieli nowe surowce, i co najważniejsze - będziemy mieli ich więcej w krótkim czasie. Same pienią…dze szczęścia nie dają…, jak to się mówi potocznie - ale dzięki nim będziesz mógł wyprodukować więcej jednostek, wybudować więcej struktur, odkryć więcej upgradów i specjalnych umiejętności. Gdy wczesne stadia gry przeminą…, najpierw powinieneś się zatroszczyć o drugą… bazę wydobywczą… - średnia faza gry i późniejsze to przede wszystkim zakładanie nowych baz - dopiero mają…c zaplecze finansowe na poważnie możemy zają…ć się wrogiem (nie mówię oczywiście, żeby go w ogóle wcześniej nie atakować). Nie zakładaj nowej bazy dopiero wtedy, gdy w poprzedniej (czyli głównej) skończą… ci się surowce - zrób to jak najwcześniej. Mają…c dwie bazy (w których taka sama ilość robotników jednocześnie zbiera minerały i gaz) możesz odetchną…ć na chwilę. Ale później zakładaj nowe bazy, jak tylko surowce zaczną… ci się zbierać, a ty nie nadą…żał będziesz z ich wydawaniem - zakładaj nową… bazę jak tylko będziesz miał 1000-1500 minerałów. Możesz pomyśleć - "skoro teraz mam dużo kasy, to po co będę zakładał bazę, że mieć nową… kasę, skoro i tak ją… mam?" Odpowiedź jest prosta - po to, że surowce z baz, które masz już założone, mogą… się cholernie szybko skończyć. Możesz obudzić się z minerałami i gazem blisko 0 na liczniku, a w bazach surowców już nie będzie, a wszystkie gazownie będą… wyczerpane. Wtedy założenie nowej bazy zajmie ci zbyt wiele czasu, a przeciwnik uzyska znaczą…cą… przewagę. Nie możesz na to pozwolić; generalnie zasada jest prosta - w średnich fazach gry powinieneś mieć 2 bazy - główną… i nowo założoną…. Później trzy bazy (wyłą…czają…c główną…, w której zapewne skończyły ci się już surowce) to absolutne minimum. Ale nie ograniczaj się do trzech - im mapa jest większa, tym więcej będzie miejsc do założenia bazy - i ty te miejsca masz wykorzystać. Poniżej przedstawię podstawy zakładania nowych baz oraz ich obrony.

1. Zrób obronę w bazie głównej
To niezwykle ważne - bez obrony wróg nawet małym atakiem może zniszczyć cię minimalnym nakładem siły i sprytu. Nie pozwól, by całą… gra kończyła się po ataku 2 Lurkerów, kilku Marinesów czy 4 Zealotów na twoją… główną… bazę tylko dlatego, że nie postawiłeś tam chociażby jednego działka. Poniżej przedstawię przykłady obrony dla każdej z ras.

Rasa Terran jest wprost stworzona do obrony. Masz właściwie dwa wyjścia. Albo postawić bunkry na przejściu, przed nimi Supply Depoty, a za nimi czołgi - tej metody nie polecam, gdyż jest ona dobra tylko wtedy, gdy gramy z komputerem. Druga opcja to taka, że robisz ze wszystkich począ…tkowych struktur (Barracks, Supply Depot, Academy, Engineering Bay) mur. Załóżmy, że mój respawn to lewy środek na Huntersach - wtedy mur będzie wyglą…dał jak nawias ")". A co w środku muru? Na począ…tku 1, potem 2 bunkry wypełnione Marinesami lub Firebatami postawione koło Command Center (postaw je tak, abyś później mógł wybudować Comsat Station) oraz 1-2 Siege Tanki w trybie Siege i 1-2 Missile Towery - taki uniwersalny mur obroni cię praktycznie przed wszelkimi atakami i dropami. W późniejszych fazach gry niezbędny będzie minimum 1 Science Vessel wraz ze swoimi umiejętnościami (Irradiate na Zergów, EMP Shockwave na Protossów), trochę Wraithów wraz z niewidzialnością… (by wykańczać np. Guardiany) oraz kilka Goliathów (jako główna siła przeciwpowietrzna). Nie zapominam też o minach, które rozstawiam wokół bazy - mają… one zawiadomić mnie o ewentualnym ataku i zmiękczyć siły lą…dowe wroga.

Będą…c Zergiem na począ…tku buduję 1-2 Sunken Colonies, nie więcej. Do obrony mam Zerglingi - najlepiej, gdy będą… one zakopane na wejściu. Wróg po nich "przejdzie", a ty będziesz wiedział o jego przybyciu. Gdy skupi ogień na Sukenach, ty od tyłu zaatakujesz go Zerglingami. Gdy masz Hydraliski, też atakuj, ale bą…dź za Sunkenami. Gdy już będziesz miał Lurkery, dobuduj ze 2 Sunkeny i zakop koło Laira 4-5 Lurkerów - każdy drop po prostu nie będzie miał żadnych szans. Pamiętaj o Overlordach, ale jeśli grasz z kumplem, który nie jest Zergiem, to zawsze drugiego wysyłaj właśnie mu. Dobuduj trochę Spore Colonies, to najlepsze przeciw-powietrzne działka. Trochę Mutalisków by zdejmować Siege Tanki i Reavery, oraz 4-6 Scourgów, by zdejmować wszelkie transportowce. 2-3 Królowe mają… za zadanie opóźniać wojska wroga, a Defiler + 6 Zerglingów do ładowania jego energii - puszczają…c Dark Swarm ochrania Hydraliski - jednostki, które są… główną… obronę każdej Zergowskiej bazy.

Co do Protossów - na począ…tku Photon Cannony będą… służyć jako obrona, ale później, ze względu na swą… małą… wytrzymałość i duże opóźnienie ataku, sprawdzać się będą… tylko jako detektory. Pamiętaj, aby na każde trzy działka przypadał jeden Pylon - bo jeśli wróg rozwali Pylon, który zasilał twoje Photon Cannony, to poddadzą… się one bez walki. Niech zawsze działka nie będą… na pierwszej linii - buduj przed nimi Gatewaye, Shield Batteries. Niech każda struktura w bazie będzie zasilana przez minimum 2 Pylony. W począ…tkowo średnich fazach gry bardzo przydadzą… się Zealoci wraz z upgradem szybkości. Będą… oni niezwykle skuteczni, jeśli postawisz przed działkami kilka Shield Batteries. Później OBOWIą„ZKOWO kilka High Templarów (3-4), którzy dzięki swoim Psionic Storm udaremnią… prawie wszelkie ataki. 2 Dark Archony z niedocenianymi umiejętnościami też niezwykle się przydadzą… (Feedback, Maelstrom). Mały oddział Corsairów będzie blokował naziemne i niszczył powietrzne jednostki. 1-2 Reavery niech służą… jako ostatnia linia obrony. Buduj cały czas Dragoony i Zealotów - to całkowita podstawa. Przyda się też kilka Observerów czają…cych się na obrzeżach bazy.

To co teraz napiszę, będzie ponieką…d zaprzeczeniem powyższych przykładów. Musisz pamiętać o jednym - aby wkładać jak najmniej kasy w obronę, a jak najwięcej w jednostki. Mają…c mnóstwo Sunken Colonies sprawisz tylko tyle, że twoje struktury i robotnicy będą… bezpieczni. Wydają…c kasę na Zerglingi zamiast na Sunkeny sprawisz, że nie tylko będziesz miał obronę, ale także wojsko do ataku. Struktury są… tańsze i mają… większą… siłę ognia od jednostek, niestety - nie mogą… się poruszać. Nie mówię oczywiście o zupełnym nie budowaniu struktur obronnych - musisz postawić rozsą…dne minimum i starać się nie opuszczać bazy całym wojskiem - tyczy się to każdego stadia gry. Tak więc, gdy zabezpieczysz swoją… pierwszą… bazę, co musisz zrobić następnie?

2. Sprawdź, czy nie ma zwiadowców
Na niektórych mapach (Hunters, Lost Temple), zaraz obok bazy głównej każdy z graczy ma jedno miejsce z minerałami, "należą…ce do niego" ze względu na to, że leży ono na jedynym wejściu do głównej bazy. Tam zazwyczaj, a nie w bazie głównej, buduje się obronę (trzeba też postawić obronę w bazie głównej, ale silniejszą… stawiamy właśnie na tym przejściu). Gracz na 99% zajmie właśnie to miejsce i tam zrobi swoją… drugą… bazę. To jest spodziewane i dla jego przeciwnika jest to jasne. Ale miejsce założenia trzeciej bazy jest już całkowicie dowolne. Dlatego musisz koniecznie sprawdzić, czy wróg nie "kontroluje" miejsca, gdzie chcesz założyć nową… bazę. Terranie z tym sprawdzaniu mają… najłatwiej - wystarczy Scanner Sweep, by dokładnie sprawdzić miejsce naszej przyszłej bazy. Możesz też sprawdzić Marinesami oraz Science Vesselami w późniejszych fazach gry. Grają…c Zergiem po prostu wyślij Overlorda wraz z Hydraliskami / Mutaliskami do eskorty. Musisz oczywiście mieć upgrade szybkości. Protossi na począ…tku mają… trudno - Zealoty i / lub Dragoony niech oczyszczą… teren. Ale w tym czasie powinieneś mieć już Observerów - wtedy sprawdzanie staje się szybkie, łatwe i przyjemne. Po co robić to wszystko? Ano po to, że zazwyczaj będziemy musieli podzielić uwagę pomiędzy główną… bazę, a tą… nowo zakładaną…. To oczywiście doskonała szansa do ataku dla naszego wroga - możemy stracić nową… bazę i trochę kasy, a przy dużym pechu - nawet przegrać grę.

Teraz przedstawię drugą… stronę medalu tego procederu - jak pilnować miejsc z surowcami? Będą…c Terranem najlepiej porozstawiać miny - miej zawsze 6 Vulturów (są… cholernie tanie), które właśnie się tym zajmą…. Jako Zerg wysyłaj i zakopuj Zerglingi, a grają…c Protossem - poczekaj do Observerów i ich porozsyłaj po całej mapie. Kontrola nad mapą… da ci dużą… przewagę nad wrogiem - nie pozwól mu się rozwiną…ć, jednocześnie samemu rozwijają…c się na maksa.

3. Zabezpiecz miejsce z surowcami
To cholernie ważna rzecz - większość graczy po prostu wyśle robotnika, by ten budował Command Center, Nexus lub Hatchery w ogóle się o niego nie troszczą…c. To jeden ze sposobów, w jaki można stracić ok. 50-400 minerałów (w najgorszym przypadku 400, jeśli wybudowaliśmy naszą… bazę główną…, a tu wróg nadlatuje z wojskiem - wtedy zazwyczaj możemy powiedzieć bazie pa pa), duuuuużo czasu oraz miejsce z surowcami. Co robić, by ten czarny scenariusz się nie sprawdzał? To proste - trzeba się zabezpieczyć. Niech razem z robotnikiem część twojej armii pójdzie w miejsce twojej następnej bazy wydobywczej. U Terran najlepsi są… w tym Marines + Medics, u Zergów - Zergling i / lub Hydralisk (ale lepiej ci ostatni), a u Protossów - znane i przez wszystkich lubiane Zealot + Dragoon combo. Gdy wybuduje ci się struktura główna (Command Center, Hatchery, Nexus), przejdź do następnej fazy operacji.

4. Zbuduj obronÄ™
Ponieważ nie zamierzasz trzymać cały czas swojego wojska w bazie wydobywczej, należy tam zbudować obronę. Jedno jednak musisz wiedzieć - obrona ta ma wytrzymać tylko małe i średnie ataki, nie powinna (bo i tak nie będzie mogła) odeprzeć potężnych zbrojnych ataków ze strony wroga. Jeśli właśnie taki zostanie przeprowadzony - obrona powinna opóźnić go do czasu przybycia większości twoich wojsk. Musisz też dostosować obronę - jeśli wróg nie atakuje cię zbytnio, tylko zajmuje się własnymi sprawami - zmniejsz obronę. Jeśli przy zakładaniu bazy przetrzymałeś już kilka ataków - wydatki na obronę powinieneś zwiększyć. Acha, no i powtarzam po raz kolejny - jak najmniej obrony, jak najwięcej ataku. Zgodnie z przysłowiem "Najlepszą… obroną… jest atak" twoje wojska powinny przede wszystkim rozwalać struktury i jednostki przeciwnika, a nie chronić twoich robotników i budynki. Poniższe przykłady mają… za zadanie podać ci kilka dobrych rad dotyczą…cych obrony baz wydobywczych.

Grają…c Terranem na nowe miejsce bazy wyślij, oprócz wojska, 6 SCV'ów. Niech jeden buduje Command Center, drugi Refinery, następne dwa Bunkry i kolejne dwa Missile Towery. Taka duża ilość SCV'ów tylko pomoże ci rozpoczą…ć zbiór surowców z nowej bazy. Potem zbuduj kilka Supply Depotów (pewnie i tak będą… ci potrzebne), które otoczą… bunkry i Command Center, a co najważniejsze - ustawione tuż obok Command Center 2 Siege Tanki w trybie Siege. Powinieneś wybudować Factory i zaczą…ć produkcję Goliathów - 6 powinno bronić twej bazy. Rozstaw miny na wejściach do bazy i na brzegach, jeśli jest ona otoczona wodą…. Dobrą… rzeczą… będzie oddział Wraithów z niewidzialnością… (używany będzie do obrony wszystkich baz, gdyż Zjawy są… bardzo szybkie, a nie jeden oddział na każdą… bazę). Później 1 Science Vessel z umiejętnościami, oraz kilku Ghostów - Lockdown to naprawdę dobra broń na transportowce (ale nie Overlordy!), Siege Tanki, Battlecruisery i większość Protosskich jednostek. 2 Medyków też się przyda - do leczenia piechoty nie będą…cej w bunkrach i do oślepiania np. Siege Tanków czy Reaverów.

Zergowie mają… najtrudniej - muszą… poczekać, aż wymutuje się Hatchery - do tego czasu nie będą… mogli mutować żadnych struktur w nowej bazie. Zawsze wysyłam do nowej bazy 7 Droneów oraz kilkanaście Hydralisków. Jednym mutuję Hatchery, a resztę wojska wraz z Drone'ami - zakopuję. Gdy Hatchery jest gotowe, stawiam 4 Creep Colonies, Extractor i Nydus Canal. Zaraz potem mutuję 2 Creep Colonies w Sunken Colonies, a 2 pozostałe w Spore Colonies. Nydus Canal jest prawdopodobnie najważniejszą… strukturą… obronną… - mają…c "sieć" kanałów we wszystkich bazach możesz wykorzystywać te same Hydraliski do obrony wszystkich baz naraz. Ustaw z Hatcheries Rally Point do kanałów. Uważaj też, by wróg ich nie zniszczył. W każdej bazie, w której masz minimum obrony i wszystkich robotników pracują…cych przy surowcach - zacznij mutować Hydraliski. Te jednostki świetnie sprawdzają… się w obronie, a i w ataku mogą… ci się przydać. Co poza tym? Defiler i kilka Queenów wraz z umiejętnościami do osłabiania / zmiękczania wojsk oraz oddział lub 2 Mutalisków do zdejmowania Reaverów lub Siege Tanków (uważaj na Corsairy!). Poza tym 4-5 Lurkerów, z czego 2 zakopane POD robotnikami (będzie to ogromna niespodzianka, dla np. Dark Templarów). Świetne są… też Scourge do rozwalania wrogich transportowców. Overlordy są… oczywiście koniecznością… - w każdej bazie miej minimum 2.

U Protossów fajne jest to, że wystarczy tylko jeden Probe do założenia bazy. Ale i tak radzę bronić go przed niespodziewanym atakiem. Najpierw postaw Nexus, później 2 Pylony, a następnie - Assimilator. Gdy Pylony będą… gotowe, zbuduj kilka Photon Cannonów (są… tanie, więc możesz mieć ich nawet z 6-7) oraz 3-4 Shield Batteries i 2-3 Gateway. Te ostatnie przydadzą… ci się do produkcji wojsk, które będzie chroniło bazę, a w razie potrzeby, atakowało wroga. Oprócz tego przyda się 1-2 High Templarów, 1-2 Dark Archonów - ich czary, Psionic Storm (na wszystkich) Maelstrom (na Zergów), Feedback (na wrogów z energią…) czy Mind Control (na transportowce z ładunkiem) są… po prostu doskonale w obronie. Cały czas buduj Zealotów i Dragoonów. Niezawodnym dodatkiem będzie oddział Corsairów, pełnią…cy tę samą… funkcję, co Wraithy - jednak korsarze są… o wiele lepsze, no i mają… jeszcze blokowanie - Disruption Web (używaj na Siege Tanki i Reavery). Później dobrą… rzeczą… będzie Arbiter ochraniają…cy wszystkie jednostki. Przyda ci się także Reaverów - razem z Psionic Storm z łatwością… powstrzymają… wszelkie ataki lą…dowe. Archony wraz z Shield Batteries potrafią… być niezwykle skuteczną… i mocną… kombinacją…, szczególnie na Zergów. Miej zawsze 2 Archonów w każdej ze swoich baz. Nie zapomnij o Observerach, które będą… alarmować cię o atakach wroga.

Podsumowanie
Zakładanie nowych baz to niezwykle ważna część gry, i jeśli się jej nie nauczysz - nie masz co marzyć o zwycięstwach w StarCrafcie. Dlatego weź sobie do serca wszelkie wymienione tu uwagi. Oprócz tego musisz pamiętać jeszcze o jednym - to baz wydobywczych masz przede wszystkim bronić, a nie swojej bazy głównej. Struktury możesz odbudować, bo i tak będziesz miał kasę, ale bez surowców długo nie pożyjesz. I to właściwie wszystko - miłego zakładania nowych baz!

Ziuziek


Poprzednia strona Na górę Następna strona