Strona g艂贸wna Forum Podzi臋kowania Kontakt Wsp贸艂praca Linki O serwisie Autorzy
Jednostki - Zerg Lurker
Zobacz opis
Podstawy - Jednostki

No i wreszcie doszli艣my do najbardziej ciekawej cz臋艣ci gry StarCrafta - do jednostek. S膮聟 one o wiele bardziej skomplikowane ni偶 struktury, posiadaj膮聟 wi臋cej wsp贸艂czynnik贸w oraz o wiele wi臋cej dotycz膮聟cych ich zasad. W tym dziale poznacie wszelkie prawa dotycz膮聟ce jednostek. Na pocz膮聟tek dok艂adny opis, z czego sk艂ada膰 si臋 b臋dzie opis jednostek.

Na pocz膮聟tku b臋dzie kr贸tka historia jednostki, jej tytu艂 oraz obrazek - co prawda historia w grze praktycznie do niczego ci si臋 nie przyda, jednak pomy艣la艂em, 偶e b臋dzie to dobry spos贸b na wprowadzenie. Po tym nast臋puje dzia艂 Statystyki, w kt贸rym podana jest tabelka wraz ze wszelkimi wsp贸艂czynnikami (jej opis znajduje si臋 na ko艅cu). Dzia艂 Opis to g艂贸wna cz臋艣膰 opisu jednostki, tu znajduj膮聟 si臋 wszelkie rady, kiedy j膮聟 stosowa膰 lub tego nie robi膰, dok艂adny opis specjalnych umiej臋tno艣ci oraz proste taktyki. Nast臋pnie jest dzia艂 Taktyki, w kt贸rym podawa艂 b臋d臋 艣rednio zaawansowane taktyki (jak np. Zergling rush). Po tym b臋dzie Zapobieganie, rozdzielone na trzy cz臋艣ci (jedna dla ka偶dej rasy), gdzie napisz臋, czego u偶ywa膰, by najszybciej pokona膰 opisywan膮聟 jednostk臋. Na ko艅cu, w dziale Upgrady i Specjale podam dok艂adne lecz suche informacje na temat upgrad贸w oraz specjalnych umiej臋tno艣ci (cen臋 i czas odkrycia, oraz efekt, po dok艂adniejszy opis danej umiej臋tno艣ci - np. kiedy u偶ywa膰 lub nie, zapraszam do Opisu). Od czego by tu zacz膮聟膰? By膰 mo偶e od ceny jednostek.

Produkcja Jednostek
Aby m贸c budowa膰 jednostk臋, trzeba b臋dzie spe艂ni膰 kilka warunk贸w. Po pierwsze, nale偶y upewni膰 si臋, 偶e mamy odpowiedni膮聟 fabryk臋 do po偶膮聟danej jednostki oraz struktury potrzebne do jej produkcji. Nie wybudujemy czo艂g贸w w Barakach, nie b臋dziemy tak偶e mogli tego zrobi膰, je艣li nie b臋dziemy mieli Machine Shop - ten przyk艂ad pokazuje, 偶e do wi臋kszo艣ci jednostek nie wystarczy sama fabryka. Potrzebna b臋dzie tak偶e odpowiednia struktura, ale o tym powiniene艣 ju偶 wiedzie膰.

Co dalej? Do produkcji jednostki potrzebna b臋dzie nam pewna ilo艣膰 surowc贸w. Wi臋kszo艣膰 jednostek potrzebuje obu rodzaj贸w surowc贸w, jednak niekt贸re z nich - podstawowe (elementarne) wymaga膰 b臋d膮聟 jedynie pewnej ilo艣ci minera艂贸w (jest ich ma艂o: u Terran s膮聟 to Marine, Vulture i SCV, u Zerg贸w: Drone, Overlord, Zergling, a u Protoss贸w: Probe, Zealot i Shuttle). Je艣li musimy wyda膰 na jednostk臋 wi臋cej gazu ni偶 minera艂贸w, oznacza to, i偶 ta jednostka posiada jakie艣 umiej臋tno艣ci specjalne. Opr贸cz minera艂贸w potrzebne b臋d膮聟 tak偶e sloty. Szerzej wyja艣ni艂em to w dziale Struktury. Ka偶da struktura dostarczaj膮聟ca sloty (ka偶da z nich dostarcza takiej samej ilo艣ci zreszt膮聟, a mianowicie 8) kosztuje 100 minera艂贸w.

Je艣li warunki te s膮聟 spe艂nione, mo偶emy wreszcie zacz膮聟膰 budowa膰 jednostk臋. Najlepiej robi膰 to poprzez naci艣ni臋cie tzw. gor膮聟cego klawisza, czyli "Hot-keya". Ka偶da jednostka ma w艂asny, a wszystkie opisane s膮聟 w dziale Interfejs. Gdy jednostka znajdzie si臋 w produkcji, to b臋dziemy musieli poczeka膰 pewn膮聟 ilo艣膰 czasu. Wreszcie, po tych wszystkich operacjach - gotowa jednostka wyjdzie z fabryki.

Szybko艣膰
Ka偶da jednostka porusza si臋 z pewn膮聟 szybko艣ci膮聟, jednak nigdzie nie ma, jak j膮聟 okre艣la膰. Uzna艂em 偶e okre艣lenia wolno / 艣rednio / szybko s膮聟 zbyt p艂ytkie i postanowi艂em wymy艣li膰 odpowiedni膮聟 jednostk臋 miary szybko艣ci. Jest ona bardzo prosta, a jej wz贸r, to ss (Szybko艣膰 StarCraftowa) = s / t, czyli droga przez czas. Czas (to logiczne), mierzymy w sekundach, a drog臋... drog膮聟 zawsze b臋dzie mapa o d艂ugo艣ci 64. Zrobi艂em map臋 o wymiarach 64 x 64, kt贸ra uruchamia艂a licznik czasu i rozkazywa艂a jednocze艣nie jednostce ruszy膰 si臋 z jednego ko艅ca mapy do drugiego. D艂ugo艣膰 drogi by艂a zawsze taka sama, tylko czas inny. Im czas by艂 mniejszy, tym szybko艣膰 by艂a wi臋ksza. Szybko艣膰 podawana jest w t / s, czyli teren przez sekund臋 (偶eby nie by艂o, 偶e si臋 pomyli艂em). S膮聟dz臋, 偶e temat szybko艣ci jest ju偶 ca艂kowicie jasny.

Atak, Wielko艣膰 Jednostki
Czym by艂yby jednostki, kt贸re nie mog艂y by atakowa膰? Niczym, ot co. Chocia偶 s膮聟 takie, kt贸re tego robi膰 nie potrafi膮聟, to jednak jest ich ma艂o i w zamian maj膮聟 zwykle specjalne umiej臋tno艣ci (o kt贸rych szerzej za chwil臋). Jednostka mo偶e mie膰 dwa rodzaje broni - przeciw-naziemn膮聟 oraz przeciw-powietrzn膮聟. Jednostka mo偶e mie膰 t膮聟 sam膮聟 bro艅 do obu rodzaj贸w cel贸w (jak np. Marine, Battlecruiser) lub r贸偶n膮聟 (Goliath, Scout). Ka偶da z broni zadaje pewn膮聟 ilo艣膰 obra偶e艅 - obra偶enia te mo偶emy zwi臋ksza膰, ulepszaj膮聟c bro艅 (o czym za chwil臋). Wa偶ny jest te偶 zasi臋g broni - im d艂u偶szy, tym lepiej (jest te偶 zasi臋g bezpo艣redni, co oznacza, 偶e aby m贸c zaatakowa膰, jednostka musi podej艣膰 maksymalnie blisko wroga, wliczaj膮聟 si臋 w nie: Zealot, Dark Templar, Zergling i Ultralisk). S膮聟 te偶 jednostki o ogromnym zasi臋gu, jak np. Siege Tank w trybie obl臋偶niczym, Reaver czy te偶 Guardian. Zasi臋g podawany jest w jednostkach przy kt贸rym 1 to zasi臋g bezpo艣redni. Tak samo wa偶nym czynnikiem jest op贸藕nienie ataku (inaczej: cooldown), kt贸ry okre艣la, jak d艂ugo jednostka musi czeka膰 pomi臋dzy atakami. Im wi臋kszy cooldown, tym gorzej dla jednostki.

Ka偶da jednostka ma sw贸j rozmiar, rozmiar贸w s膮聟 trzy rodzaje: Small (ma艂y), Medium (艣redni) oraz Large (du偶y). Rozmiar jest potrzebny do okre艣lania typ贸w broni oraz ilo艣ci obra偶e艅, jakie one zadaj膮聟. Typy broni s膮聟 nast臋puj膮聟ce:
a)Normal (normalny) - zadaje wszystkim celom 100% obra偶e艅, oznaczany liter膮聟 "n" lub nie ma 偶adnej litery
b)Explosive (wybuchowy) - zadaje 100% obra偶e艅 jednostkom du偶ym, 75% 艣rednim, i 50% ma艂ym, oznaczany jest liter膮聟 "e"
c)Concussive lub Plasma (wstrz膮聟sowy) - zadaje 100% obra偶e艅 jednostkom ma艂ym, 50% 艣rednim i 25% du偶ym, oznaczany jest liter膮聟 "c"

Je艣li nadal czujesz si臋 zagubiony, pozw贸l 偶e ci wyja艣ni臋. We藕my na przyk艂ad takiego Mutaliska i Goliatha. Goliath zadaje 20 obra偶e艅 jednostkom przeciw-powietrznym, jednak ta bro艅 jest typu explosive - co oznacza, 偶e jednostkom ma艂ym zada po艂ow臋 (50%) obra偶e艅. Jak wiadomo, Mutalisk ma w艂a艣nie rozmiar ma艂y. Ile wi臋c Goliath zada mu obra偶e艅 jednym strza艂em? - 10, nie 20. To samo z Ghostem - atakuj膮聟c jak膮聟kolwiek struktur臋 mo偶e si臋 wydawa膰, 偶e zadajemy jednym strza艂em 10 punkt贸w obra偶e艅. To kompletna bzdura, gdy偶 wszystkie budynki s膮聟 rozmiaru Large, a bro艅 Ghosta jest rodzaju Concussive - co oznacza, 偶e zadaje wrogom o rozmiarze Large tylko 25% obra偶e艅. Tak wi臋c jednym strza艂em Ghost zadaje oko艂o 2 lub 3 punkt贸w obra偶e艅, a nie swoje 10. S膮聟dz臋 偶e wszystko jest jasne - na koniec podaj臋 tabelk臋 wraz z rozmiarem jednostek i ich rodzajami broni. Zanim jednak j膮聟 przeczytanie, musz臋 was u艣wiadomi膰 o kolejnej rzeczy - o splash damage. Bro艅 maj膮聟ca t臋 w艂a艣ciwo艣膰 przy strzale nie zada obra偶e艅 tylko celowi, ale tak偶e innym jednostkom b臋d膮聟cym blisko celu. Splash damage mo偶na podzieli膰 na dwa rodzaje - pierwszy zada obra偶enia wszystkim jednostkom, czyli twoim te偶. U Terran s膮聟 to Siege Tank w trybie Siege, u Zerg贸w Infested Terran, a Protossi nie maj膮聟 偶adnej takiej jednostki. Taki typ splash damage b臋d臋 oznacza艂 "s*". Drugi typ to taki, kt贸ry zada wszystkim jednostkom obra偶enia (wrogim i sojuszniczym), z wyj膮聟tkiem twoich - b臋d臋 go oznacza艂 samym "s". Terranie maj膮聟 tu Firebata i Valkyrie, Zergowie - Lurkera, a Protossi - Archona, Reavera, oraz Corsaira. W opisie wi臋kszo艣ci jednostek napisane jest, jak wielki rozrzut ma dana bro艅 (im wi臋kszy, tym lepiej, bo mo偶e uszkodzi膰 wi臋ksz膮聟 ilo艣膰 wrog贸w za jednym strza艂em). Mutalisk ma specjaln膮聟 form臋 ataku - Bouncing (oznaczany liter膮聟 "b"), kt贸ry oznacza, 偶e pocisk b臋dzie odbija艂 si臋 od cel贸w, pierwszemu zadaj膮聟c ca艂e obra偶enia, drugiemu 1/3, a trzeciemu - 1/9. Spider Mine, Scourge i Infested Terran atakuje przez samob贸stwo - Suicide (jednostki samob贸jcze oznaczone s膮聟 liter膮聟 "u").

Wielokrotny atak
Niekt贸re jednostki maj膮聟 podw贸jne rakiety (np. Goliath), przez co obra偶enia powodowane przez ka偶d膮聟 rakiet臋 s膮聟 liczone osobno. Nie wiesz o co chodzi? Przyk艂adowo Goliathem atakujemy Battlecruisera z pancerzem 3. Kr膮聟偶ownik nie straci jednak 17 punkt贸w wytrzyma艂o艣ci, a 14. Dlaczego? Po prostu ka偶da nieulepszona rakieta Hellfire odbiera 10 punkt贸w 偶ycia, czyli: 2(10 - 3) = 14.

Jednostki Terran

JednostkaRozmiarBro艅 naziemnaBro艅 przeciw-powietrzna
SCVma艂ynormal
Marinema艂ynormalnormal
Firebatma艂yx2; concussive (s)
Ghostma艂yconcussiveconcussive
MedicBWma艂y
Vulture艣redniconcussivebrak
Vulture Spider Minema艂yexplosive (us*)brak
Goliathdu偶ynormalx2; explosive
Siege Tank
Tank Mode
du偶yexplosive
Siege Tank
Siege Mode
du偶yexplosive (s*)
Wraithdu偶ynormalx2; explosive
Dropshipdu偶y
Science Vesseldu偶y
Battlecruiserdu偶ynormalnormal
ValkyrieBWdu偶yx8; explosive (s)

Jednostki Zerg贸w

JednostkaRozmiarBro艅 naziemnaBro艅 przeciw-powietrzna
Larvama艂y
Dronema艂ynormal
Zerglingma艂ynormal
Overlorddu偶y
Hydralisk艣redniexplosiveexplosive
LurkerBW艣redninormal (s)
Mutaliskma艂ynormal (b)normal (b)
Guardiandu偶ynormal
DevourerBWdu偶yexplosive
Scourgema艂ynormal (u)
Queen艣redni
Broodlingma艂ynormal
Infested Terranma艂ynormal (us*)
Ultraliskdu偶ynormal
Defiler艣redni

Jednostki Protoss贸w

JednostkaRozmiarBro艅 naziemnaBro艅 przeciw-powietrzna
Probema艂ynormal
Zealotma艂ynormal
Dragoondu偶yexplosiveexplosive
High Templarma艂y
Dark Templarma艂ynormal
Archondu偶ynormal (s)normal (s)
Dark Archondu偶y
Reaverdu偶ynormal (s)
Shuttledu偶y
Observerma艂y
Scoutdu偶ynormalx2; explosive
Corsair艣redniexplosive (s)
Carrierdu偶y
Interceptorma艂ynormalnormal
Arbiterdu偶yexplosiveexplosive

Warto te偶 wiedzie膰, 偶e wszystkie struktury maj膮聟 rozmiar Large (wielki) i 偶e Protosskie tarcze b臋d膮聟 odbiera艂y maksimum obra偶e艅 niezale偶nie od rozmiaru jednostki, kt贸ra je posiada.

Specjalne Umiej臋tno艣ci, Typy Jednostek
Niekt贸re jednostki nie maj膮聟 broni (Medic, Defiler) lub maj膮聟, lecz jest ona tak 偶a艂osna, 偶e lepiej o niej w og贸le nie wspomina膰 (Arbiter). Wi臋c dlaczego takie jednostki s膮聟 zazwyczaj najdro偶sze ze wszystkich? Pow贸d: specjalne umiej臋tno艣ci. To w艂a艣nie specjalne umiej臋tno艣ci mog膮聟 przechyli膰 szal臋 zwyci臋stwa na dowoln膮聟 ze stron po ich odpowiednim u偶yciu. Co z tego, 偶e wr贸g zaatakowa艂 mnie oddzia艂em (12) Mutalisk贸w, skoro mo偶na ich wszystkich zabi膰 dwa razy (i umiej臋tnie, oczywi艣cie) u偶ywaj膮聟c Psionic Storm (umiej臋tno艣膰 High Templara, do tego wystarczy艂 jeden!)? Co z tego, 偶e wr贸g leci na mnie flot膮聟 Carrier贸w, kiedy ja wszystkie blokuj臋 w oka mgnieniu u偶ywaj膮聟c zaledwie 6-8 Ghost贸w i ich zdolno艣ci Lockdown (a potem niszcz臋 je szybko czymkolwiek)? No i wreszcie, co z tego, 偶e wr贸g ma w bazie flot臋 Battecruiser贸w, skoro ja potraktowa艂em je Plague Defilera i zosta艂o im tylko 200 z 500 punkt贸w 偶ycia (a zamierzam potraktowa膰 je zaraz po raz kolejny)? Nie tylko jednostki ze skutecznym atakiem s膮聟 wa偶ne w StarCraftcie - tak偶e te ze specjalnymi umiej臋tno艣ciami cz臋sto wrzucaj膮聟 do gry swoje 艣miertelne trzy grosze.

Jak w og贸le u偶ywa膰 tych umiej臋tno艣ci? To proste - umiej臋tno艣膰 zostaje u偶yta, je艣li wydamy odpowiedni膮聟 ilo艣膰 energii - ale po kolei. Ka偶da jednostka mo偶e mie膰 maksymalnie 200 punkt贸w energii, ma natomiast 50, kiedy zostanie wyprodukowana. Ilo艣膰 energii mo偶emy sprawdzi膰 w dwojaki spos贸b - patrz膮聟c na fioletowy pasek pod jednostk膮聟, lub na liczb臋 jej punkt贸w, kt贸ra znajduje si臋 zawsze pod punktami zdrowia. Energia jednostki ro艣nie w tempie jednego punktu na sekund臋. Energia maleje tylko w skrajnych przypadkach - podczas u偶ywania niewidzialno艣ci przez terra艅skie jednostki (Ghost, Wraith) oraz przy d艂ugo艣ci 偶ycia Broodlinga (o niewidzialno艣ci wi臋cej za chwil臋). Do KA呕DEJ jednostki (opr贸cz struktur z energi膮聟, jak Shield Battery i Comsat Station oraz do Broodlinga) mo偶na odkry膰 upgrade, zwi臋kszaj膮聟cy jej energi臋 maksymaln膮聟 z 200 do 250. Upgrade nie daje nowych 50 punkt贸w energii, tylko daje miejsce na te dodatkowe 50 punkt贸w. Je艣li jednostka ma 200 punkt贸w i zostanie odkryty do niej upgrade (do ka偶dej jest inny), to b臋dzie musia艂a poczeka膰 50 sekund, aby mie膰 250 punkt贸w energii. Po odkryciu upgrade'u energii jednostki 艣wie偶o wyprodukowane nie maj膮聟 ju偶 50 punkt贸w energii na starcie, ale maj膮聟 63 punkty. Jedyny wyj膮聟tek stanowi膮聟 Dark Archony, kt贸re zawsze b臋d膮聟 mie膰 50 punkt贸w energii na pocz膮聟tku. 呕ADNA jednostka (opr贸cz bohater贸w) nie ma odkrytego upgradu energii - do ka偶dej trzeba go odkry膰.

Je艣li mamy odpowiedni膮聟 ilo艣膰 energii - mo偶emy u偶y膰 umiej臋tno艣ci. Je艣li jednak jej nie mamy - no c贸偶, pozostaje nam tylko czekanie. Jednak nie wszystkie umiej臋tno艣ci b臋d膮聟 od razu dla nas dost臋pne - niekt贸rych z nich mo偶na oczywi艣cie u偶ywa膰 zaraz po tym, jak jednostka si臋 wyprodukuje (no nie tak zaraz, musimy mie膰 te偶 odpowiedni膮聟 ilo艣膰 energii). Reszt臋 z nich jednak trzeba b臋dzie odkry膰, podobnie jak ma to miejsce z upgrademi energii (i w og贸le wszystkiego). Je艣li odkryjesz umiej臋tno艣膰 (lub b臋dzie ona automatycznie odkryta) i b臋dziesz mia艂 odpowiedni膮聟 ilo艣膰 energii... to nie wszystko, jeszcze nie b臋dziesz m贸g艂 rzuca膰 umiej臋tno艣ci. Musisz jeszcze sprawdzi膰, jakie wymagania ma dana umiej臋tno艣膰. Niekt贸re dzia艂aj膮聟 tylko na naziemne, inne na okre艣lonego typu. Trzeba koniecznie zna膰 wymagania.

No w艂a艣nie, co z tymi typami? Tutaj je opisz臋. Przy ich wymienianiu podawa艂 b臋d臋 tak偶e jednostki, jakie do nich nale偶膮聟. Jedna jednostka mo偶e mie膰 wi臋cej ni偶 jeden typ.
a) Organiczne - wliczaj膮聟 si臋 do nich wszystkie jednostki Zerg贸w, u Terran s膮聟 to: SCV, Marine, Firebat, Medic, Ghost, a u Protoss贸w: Zealot, Dark Templar, High Templar.
b) Mechaniczne - Zergowie nie maj膮聟 偶adnej takiej jednostki, u Terran s膮聟 to wszystkie pojazdy (Siege Tank, Vulture, Goliath) oraz samoloty (Wraith, Dropship, Science Vessel, Battlecruiser, Valkyrie), wreszcie u Protoss贸w mechaniczne s膮聟 takie jednostki: Dragoon, Reaver, Probe oraz wszystkie powietrzne
c) Roboty- te jednostki nie mog膮聟 by膰 celem specjalnej umiej臋tno艣ci Queen - Spawn Broodlings. Te jednostki to (s膮聟 tylko u Protoss贸w): Probe, Reaver, Archon, Dark Archon.

Po co s膮聟 typy jednostek? Ano po to, by specjalne umiej臋tno艣ci nie dzia艂a艂y na wszystkich. Np. Lockdown Ghosta b臋dzie m贸g艂 b臋dzie dzia艂a艂 tylko i wy艂膮聟cznie na mechaniczne jednostki, czyli na Zerg贸w nie b臋dzie mia艂 偶adnego efektu. Z kolei Maelstrom nie zrobi nic jednostkom lataj膮聟cym w armii Terran i Protoss贸w, gdy偶 wszystkie z nich s膮聟 mechaniczne, a wir Dark Archona dzia艂a tylko i wy艂膮聟cznie na jednostki organiczne. Ostatni typ, roboty, dotyczy w艂a艣ciwie tylko jednej umiej臋tno艣ci - Spawn Broodlings. Wszystkie naziemne jednostki, opr贸cz robot贸w - Probe'a, Reavera, Archona i Dark Archona (tych dw贸ch ostatnich nie nazwa艂bym robotami, no ale c贸偶, ludzie z Blizza chyba wszystko wiedz膮聟 lepiej :) mog膮聟 by膰 celem tej specjalnej umiej臋tno艣ci Queen. Poza tym tylko naziemne jednostki organiczne mog膮聟 by膰 leczone przez Medica, a tylko Terra艅skie mechaniczne naprawiane przez SCV'a (z tego wynika, 偶e struktury Terran s膮聟 mechaniczne, lecz niestety - nie mog膮聟 by膰 one celem Lockdownu).

Nie wszystkie jednak specjalne umiej臋tno艣ci wykorzystuj膮聟 energi臋 - do nich zaliczaj膮聟 si臋 Siege Mode, Spider Mines, Burrow, Consume, Archon Warp i Dark Archon Meld.

Na koniec mo偶e troch臋 taktyki - a wi臋c du偶a rada: U呕YWAJCIE SPECJALNYCH UMIEJ膮聵TNO艢CI. Sprawdzaj膮聟 si臋 one i w ataku, i w obronie, i w zwiadzie, i w sabota偶u, s艂owem - we wszystkim. Cz臋sto si臋 o nich zapomina lub je lekcewa偶y, a to du偶y b艂膮聟d. Nie m贸wi臋 oczywi艣cie, aby w og贸le nie budowa膰 jednostek normalnie atakuj膮聟cych - wr臋cz przeciwnie, gdy umiej臋tnie po艂膮聟czysz te dwie rzeczy, mo偶esz uzyska膰 naprawd臋 wiele przera偶aj膮聟cych kombinacji. Przyk艂ad贸w na to jest mn贸stwo. Mo偶na ukry膰 swoje Zerglingi / Hydraliski pod Dark Swarm i zaatakowa膰 - je艣li wr贸g jest Terranem i nie ma Firebat贸w / Siege Tank贸w w trybie Siege lub Science Vessela z Irradiate - to b臋dzie z nim krucho. Na Zerga niezwykle niszcz膮聟ca jest taktyka mn贸stwa Marines贸w i wspomaganie ich przez Science Vessela ze swoim Irradiate. Na ka偶d膮聟 ras臋 skuteczna jest kombinacja Dragoon + Corsair i jego Disprution Web. Mo偶esz w oka mgnieniu unieszkodliwi膰 przeciwnika, czy to zabijaj膮聟c czy blokuj膮聟c jego jednostki, u偶ywaj膮聟c w艂a艣nie specjalnych umiej臋tno艣ci. Radz臋 o tym pami臋ta膰.

Pole widzenia
Niezwykle wa偶n膮聟 rzecz膮聟 jest te偶 pole widzenia jednostki. Oznacza ono ilo艣膰 terenu, kt贸r膮聟 jednostka odkrywa, czyli m贸wi膮聟c pro艣ciej - widzi. Liczba podana w tabelce oznacza膰 b臋dzie promie艅 ko艂a, kt贸re w danej chwili odkrywane jest przez jednostk臋. Im wi臋cej, tym lepiej oczywi艣cie - maksymalny promie艅 wynosi膰 mo偶e 11.

Upgrade'y (Ulepszenia)
No i dochodzimy do coraz bardziej zawi艂ych aspekt贸w jednostek. Upgrady spe艂niaj膮聟 w StarCrafcie znacz膮聟c膮聟 rol臋. Dziel膮聟 si臋 one w艂a艣ciwie na dwa rodzaje.

Pierwszy z nich to globalne ulepszenia dla pewnej grupy jednostek - ulepszenia si艂y broni oraz zwi臋kszenie punkt贸w pancerza. U Terran te grupy dziel膮聟 si臋 na piechot臋, pojazdy oraz samoloty. U Zerg贸w s膮聟 to jednostki naziemne atakuj膮聟ce na odleg艂o艣膰, naziemne atakuj膮聟ce bezpo艣rednio oraz lataj膮聟ce, a u Protoss贸w s膮聟 dwie grupy: naziemne i lataj膮聟ce, ale u nich polepsza膰 mo偶na jeszcze tarcze plazmowe - dla wszystkich jednostek. Do ka偶dej grupy s膮聟 dwa rodzaje ulepsze艅 - i ka偶dy z nich ma trzy poziomy. Ka偶dy poziom kosztuje dro偶ej od poprzedniego i d艂u偶ej si臋 odkrywa. O ile ka偶dy poziom zwi臋ksza pancerz o 1 punkt, to upgrade broni mo偶e zwi臋ksza膰 si艂臋 broni o r贸偶ne wielko艣ci od 1 (np. Zergling, Marine) do 5 (Siege Tank w trybie Siege). Taki zapis w tabelce: 20 + 2 x 3 oznacza, 偶e na pocz膮聟tku jednostka zadaje 20 punkt贸w obra偶e艅, a ka偶dy poziom zwi臋ksza jej si艂臋 o 2 punkty, a偶 do maksymalnie 26 punkt贸w.

Drugi typ upgrad贸w to ulepszenia dotycz膮聟ce tylko jednej jednostki. Ulepszane mo偶e by膰 wszystko - szybko艣膰 poruszania si臋 i ataku, jego zasi臋g, osobno pancerz (jak ma to Ultralisk), maksymalna energia (patrz do specjalnych umiej臋tno艣ci) i pole widzenia. Oczywi艣cie nie jest tak, 偶e ka偶da jednostka ma tyle upgrad贸w - Ghost np. ma upgrade tylko pola widzenia i energii, a Zergling - szybko艣ci poruszania si臋 i ataku. Te upgrady znacznie zwi臋kszaj膮聟 efektywno艣膰 twoich jednostek, jednak ka偶dy z nich ma tylko jeden poziom.

No i znowu na koniec troch臋 informacji na temat upgrad贸w. S艂owem - U呕YWAJ ICH. Odkrywaj upgrady. W p贸藕niejszych fazach gry wszystkie twoje jednostki powinny mie膰 3 poziom broni oraz pancerza. Aby szybciej te upgrady si臋 odkrywa艂y, to radz臋 wybudowa膰 wi臋cej struktur, kt贸re to robi膮聟. W mojej bazie znajduje si臋 zawsze minimum 2 Armory (a najlepiej 4) oraz 2 Engineering Bay, aby w tym samym czasie m贸c odkrywa膰 oba typy upgrad贸w. U Zerg贸w 3 Evolution Chambers i 2 Spire, a gdy gram Protossami - 2 Cybernetocs Core oraz 2 Forge. Wi臋kszo艣膰 z tych struktur ma to do siebie, 偶e nie jest wcale droga, a odkrywanie upgrad贸w trwa kilka razy (2-4) szybciej. Oczywi艣cie je艣li w og贸le nie masz kasy, lub masz jej ma艂o - to wydaj lepiej j膮聟 na jednostki lub struktury lub robotnik贸w. Ale w 艣rednich i p贸藕niejszych fazach gry, gdy masz kilka baz wydobywczych i duuuuuu偶o kasy, to nie powiniene艣 pozwoli膰, aby ci si臋 zbiera艂a - wydawaj j膮聟. Jeszcze wa偶niejsze s膮聟 upgrady specjalne - niekt贸re z nich s膮聟 ca艂kowicie niezb臋dne, aby dana jednostka mog艂a by膰 skutecznie wykorzystywana. Tak jest ze zwi臋kszeniem zasi臋gu u Marinesa i Dragoona, czy szybko艣ci dla Zealot贸w. Upgrady zwi臋kszaj膮聟ce energi臋 dla jednostek ze specjalnymi umiej臋tno艣ciami s膮聟 tak偶e niezwykle wa偶ne - np. High Templar bez zwi臋kszenia energii b臋dzie m贸g艂 u偶y膰 w tym samym czasie swojego Psionic Stormu tylko 2 razy, a ze zwi臋kszon膮聟 energi膮聟 - 3. Corsair normalnie tylko raz m贸g艂by u偶y膰 Disprution Web, ale gdy b臋dzie mia艂 250 energii - u偶yje jej dwa razy. A umiej臋tno艣ci s膮聟 tak unikalne, 偶e nawet mo偶liwo艣膰 u偶ycia jednej z nich o jeden raz wi臋cej mo偶e zmieni膰 oblicze walki. Tak samo jak twoje jednostki powinny mie膰 3 poziom pancerza w p贸藕niejszych fazach gry, tak samo powinny mie膰 odkryte wszystkie upgrady. A wi臋c na koniec - pami臋taj o upgradach!

Niewidzialno艣膰 i Detektory
Niekt贸re jednostki w StarCrafcie mog膮聟 sta膰 si臋 niewidzialne - to znaczy, 偶e bez specjalnych jednostek, zwanych detektorami, nie b臋dziesz m贸g艂 ich zaatakowa膰. Nie b臋dziesz m贸g艂 ich po prostu zaznaczy膰 - o 偶adnym ataku nie ma mowy, jednak ze specjalnymi umiej臋tno艣ciami jest troch臋 inaczej. Te umiej臋tno艣ci, kt贸re wymagaj膮聟 wskazania okre艣lonej jednostki (Lockdown, Spawn Broodlings) dost臋pne nie b臋d膮聟. Jednak inne, kt贸re mog膮聟 by膰 rzucone przez wskazanie po prostu na teren (Psionic Storm, Ensnare) b臋d膮聟 dzia艂a艂y na niewidzialne jednostki, je艣li te oczywi艣cie znajd膮聟 si臋 w ich zasi臋gu.

Niewidzialne Jednostki
U Terran niewidzialne mog膮聟 by膰 tylko dwie jednostki - Ghost i Wraith. Jednostki te mog膮聟 by膰 i widzialne i niewidzialne. Je艣li jednak zdecyduj膮聟 si臋 na to drugie, to za w艂膮聟czenie niewidzialno艣ci "p艂ac膮聟" 25 punkt贸w energii i 1 punkt za ka偶d膮聟 sekund臋 bycia niewidzialnym. Wtedy energia im si臋 nie regeneruje. Je艣li jeden z nich wy艂膮聟czy niewidzialno艣膰, to energia zamiast spada膰, zaczyna rosn膮聟膰 w takim samym tempie. Jednak je艣li zaraz potem znowu w艂膮聟czy niewidzialno艣膰, to straci kolejne 25 punkt贸w. Je艣li wkurza ci臋 to, 偶e masz za du偶o energii - zacznij po prostu w艂膮聟cza膰 i wy艂膮聟cza膰 niewidzialno艣膰 :).

Zergowie nie maj膮聟 niewidzialnych jednostek takich, jednak kiedy odkryjesz ich umiej臋tno艣膰 Burrow, wszystkie naziemne jednostki opr贸cz Ultraliska i Broodlinga b臋d膮聟 mog艂y si臋 zakopa膰. Wtedy, cho膰 nie b臋d膮聟 mog艂y si臋 rusza膰 i atakowa膰, stan膮聟 si臋 niewidzialne. Jest tu wyj膮聟tek - zakopany Lurker nie mo偶e si臋 rusza膰, ale atakowa膰 jak najbardziej. Aby by膰 niewidzialnym, Zergowie nie potrzebuj膮聟 偶adnej energii.

U Protoss贸w z kolei tylko dwie jednostki s膮聟 niewidzialne - Dark Templar i Observer. Maj膮聟 oni sta艂膮聟 niewidzialno艣膰, do czego (podobnie jak Zergowie), nie potrzebuj膮聟 偶adnej energii. Opr贸cz tego jest tak偶e Arbiter, kt贸ry da niewidzialno艣膰 KA呕DEJ twojej jednostce (i naziemnej i powietrznej), opr贸cz innego Arbitra, oraz w niekt贸rych typach gier (np. Team Melee) tak偶e twoim kumplom z dru偶yny.

Detektory
Czy偶by wi臋c niewidzialnych jednostek w 偶aden spos贸b nie by艂o mo偶na atakowa膰? Czy偶by by艂y one najlepsze w grze i ca艂kowicie niezniszczalne? Ot贸偶 - nie. Istnieje co艣, czego one powinny si臋 najbardziej obawia膰, a mianowicie - detektory. Je艣li jaka艣 niewidzialna jednostka wejdzie w pole widzenia jednostki, kt贸ra jest detektorem, to zostaje natychmiastowo odkryta. Detektor贸w nie jest du偶o. Terranie maj膮聟 stacjonarny detektor - Missile Tower oraz lataj膮聟cy Science Vessel. Odkrywa膰 jednostki mo偶na tak偶e za pomoc膮聟 min (Spider Mines) oraz Scanner Sweep (umiej臋tno艣膰 Comsat Station). U Zerg贸w Overlord pe艂ni funkcj臋 lataj膮聟cego detektora, a stacjonarnego - Spore Colony. Odkry膰 zamaskowane jednostki mog膮聟 tak偶e wszelkie kwasy - zielony kwas Queen (Ensnare), czerwony Defilera (Plague) oraz fioletowy Devourera (Acid Spore). Protossi z kolei maj膮聟 Photon Cannon jako stacjonarny detektor i Observera jako lataj膮聟cy. Poza tym w tej rasie nie ma takich "anomalii", jak u pozosta艂ych.

Niewidzialno艣膰 mo偶e by膰 pot臋偶n膮聟 broni膮聟, je艣li zostanie wykorzystana w艂a艣ciwie. Pozbaw wroga detektor贸w lub upewnij si臋, 偶e on ich nie ma - a wtedy znienacka zaatakuj. Poruszaj膮聟c si臋 szybko i szybko wykonuj膮聟c operacje mo偶esz dokona膰 niesamowitych zniszcze艅 a nawet wygra膰 ca艂膮聟 gr臋. Miej to na uwadze planuj膮聟c nast臋pne posuni臋cia.

Transportowce
Powietrzne jednostki nad naziemnymi maj膮聟 mia偶d偶膮聟c膮聟 przewag臋 - lataj膮聟. Dzi臋ki temu mog膮聟 dosta膰 si臋 praktycznie wsz臋dzie. By m贸c przemie艣ci膰 tak偶e naziemne jednostki na niedost臋pne dla nich tereny, trzeba u偶y膰 specjalnego rodzaju jednostki - transportowca. Ka偶da z ras ma transportowiec. Terranie maj膮聟 Dropshipa, a Protossi Shuttle'a (ten ostatni jest po upgradzie najszybszym transportowcem w ca艂ej grze). Overlord u Zerg贸w b臋dzie m贸g艂 pe艂ni膰 rol臋 transportowca dopiero po odkryciu upgradu Ventral Sacs (chocia偶 mo偶na nie odkrywa膰 upgradu zwi臋kszaj膮聟cego szybko艣膰, czyli Pneumatized Carapace, gor膮聟co to jednak polecam). Ka偶dy z transportowc贸w ma osiem slot贸w. R贸偶ne jednostki zajmuj膮聟 r贸偶n膮聟 ilo艣膰 slot贸w - jedne tylko 1, inne 2, a jeszcze inne - 4. Mo偶na tworzy膰 z jednostek dowolne kombinacje i nie wszystkie sloty musz膮聟 by膰 zape艂nione, aby transportowiec m贸g艂 wysadzi膰 przewo偶one jednostki.

Aby zapakowa膰 jednostk臋 do transportowca, trzeba j膮聟 wybra膰 i klikn膮聟膰 na transportowcu PPM, lub maj膮聟c wybrany transportowiec, wcisn膮聟膰 przycisk Load (lub nacisn膮聟膰 L, co o wiele bardziej polecam) i klikn膮聟膰 LPM na jednostce, kt贸r膮聟 chcemy zapakowa膰, jak r贸wnie偶 po prostu klikn膮聟膰 PPM na jednostce (lub klikanie z Shitfem na kilku jednostkach po kolei - pozwala to szybko i precyzyjnie za艂adowa膰 jednostki). Wy艂adowywa膰 mo偶na te偶 na dwa sposoby. Albo klikn膮聟膰 na ramk臋 wybranej jednostki na 艣rodkowo-dolnej cz臋艣ci ekranu, albo wcisn膮聟膰 Unload All (lub wcisn膮聟膰 liter臋 U), a nast臋pnie klikn膮聟膰 gdzie艣 LPM na teren, gdzie transportowiec wysadzi wszystkie jednostki.

S膮聟 te偶 inne sposoby transportu. Zergowie mog膮聟 si臋 przemieszcza膰 w oka mgnieniu z jednego miejsca na drugie za pomoc膮聟 Nydus Canal, a Protossi - teleportuj膮聟c si臋 wprost pod Arbitra. Na nieszcz臋艣cie dla Terra艅skich graczy, ich ulubiona rasa nie ma 偶adnych "specjalnych rodzaj贸w transportu" :((.

W艂a艣ciwo艣ci Jednostek
Jednostki z ka偶dej rasy maj膮聟 pewne unikatowe w艂a艣ciwo艣ci, niedost臋pne dla pozosta艂ych. I tak Terranie mog膮聟 naprawia膰 wszystkie swe jednostki za pomoc膮聟 SCV'贸w, opr贸cz Marinesa, Firebata, Ghosta i Medica. Wszystkie jednostki Zerg贸w regeneruj膮聟, cho膰 powoli, utracone punkty 偶ycia. Energia 偶yciowa Protoss贸w podzielona jest na energi臋 w艂a艣ciw膮聟, kt贸rej Protossi w 偶aden spos贸b zregenerowa膰 nie mog膮聟 (opr贸cz Zealota, High i Dark Templara - ich bowiem mo偶e leczy膰 Medic) oraz na tarcze, kt贸re regeneruj膮聟 si臋 r贸wnie wolno jak energia Zerg贸w (jednak mo偶na to przyspieszy膰 u偶ywaj膮聟c Shield Battery).

Opis Tabelki ze Statystykami
Nareszcie! Teraz, kiedy wszystko jest jasne jak s艂o艅ce, przyst膮聟pi臋 do dok艂adnego opisu tabelki. Oto on:

Koszt:Koszt budowy jednostki w (kolejno) minera艂ach, gazie i slotach艁膮聟czny koszt w minera艂ach, gazie i slotach, je艣li jednostka jest mutowana z innej lub w przypadku przywo艂ywania Archon贸w
Czas mutacji /
budowy /
teleportacji:
Czas, kt贸ry potrzebny jest jednostce na wyprodukowanie艁膮聟czny czas, je艣li dana jednostka jest mutowana z innej lub w przypadku przywo艂ywania Archon贸w
Mutowany z /
Budowany w /
Teleportowany w:
Struktura lub jednostka, z kt贸rej opisywana jednostka jest produkowana
Potrzebne struktury:Struktury potrzebne do wyprodukowania opisywanej jednostki
Klawisz budowy:Opis komendy wraz z zaznaczonym na 偶贸艂to klawiszem budowy
Wytrzyma艂o艣膰:Ilo艣膰 punkt贸w 偶ycia
Os艂ony:Ilo艣膰 punkt贸w os艂on - dotyczy tylko i wy艂膮聟cznie Protoss贸w(Nazwa upgradu tarcz - w艂a艣ciwie b臋dzie to tylko Plasma Shields)
Rozmiar:Rozmiar opisywanej jednostki - ma艂y, 艣redni lub du偶yIlo艣膰 zajmowanych miejsc w transporcie - je偶eli r贸偶ni si臋 od rozmiaru
Rodzaj:Rodzaj jednostki (naziemna (przyziemna), lataj膮聟ca, organiczna, mechaniczna, robot) - typ jednostki. Typ przyziemny (hovering) to jednostki unosz膮聟ce si臋 nad ziemi膮聟. Nie dzia艂aj膮聟 na nie miny.
Pancerz:Pocz膮聟tkowa ilo艣膰 punkt贸w pancerza + ilo艣膰 punkt贸w za ka偶dy poziom x ilo艣膰 poziom贸w(Nazwa upgradu pancerza dla jednostki)
Bro艅
naziemna:
Ilo艣膰 zadawanych obra偶e艅 + ilo艣膰 punkt贸w dodawanych do si艂y broni za ka偶dy poziom x ilo艣膰 poziom贸w(Nazwa upgradu broni): nazwa broni (a na niebiesko jej rodzaj: n - normal, e - explosive, c - concussive, s - splash damage, kt贸re nie uszkadza twoich jednostek, s* - splash damage, kt贸re uszkadza wszystkie jednostki, b - bouncing, u - suicide)
Bro艅
przeciw-powietrzna:
Identycznie jak wy偶ejIdentycznie jak wy偶ej
Zasi臋g:Pocz膮聟tkowy zasi臋g broni - zasi臋g po upgradzie (je艣li jest) / pocz膮聟tkowy zasi臋g drugiej broni - zasi臋g drugiej broni po upgradzie (je艣li taki jest)(Nazwa upgradu zasi臋gu) - tylko dla jednej broni, bo nie ma takiej jednostki, kt贸ra mia艂a by dwa upgrady zasi臋gu go obu r贸偶nych broni
Op贸藕nienie ataku:ilo艣膰 czasu, jak膮聟 jednostka musi odczeka膰 po ataku, by zaatakowa膰 ponownie / ilo艣膰 tego czasu po upgradzie (je艣li taki istnieje), niedotyczy jednostek samob贸jczych(Nazwa upgradu szybko艣ci ataku, je艣li taki oczywi艣cie istnieje)
Energia:Ilo艣膰 energii pocz膮聟tkowej - ilo艣膰 energii po upgradzie(Nazwa upgradu energii)
Pole widzenia:Promie艅 ko艂a, kt贸re odkrywa jednostka - promie艅 ko艂a po upgradzie (je艣li taki istnieje)(Nazwa upgradu pola widzenia, je艣li taki istnieje)
Szybko艣膰:Pocz膮聟tkowa szybko艣膰 jednostki w terenie przez sekund臋 - szybko艣膰 tej jednostki po upgradzie (je艣li taki istnieje)(Nazwa upgradu zwi臋kszaj膮聟cego szybko艣膰 opisywanej jednostki)
Specjalne zdolno艣ci:Specjalne umiej臋tno艣ci wraz z kosztem energii(Nazwa odkrycia umo偶liwiaj膮聟ca korzystanie z danej umiej臋tno艣ci)

Ziuziek


Poprzednia strona Na g贸r臋 Nast臋pna strona