Strona główna Forum PodziÄ™kowania Kontakt Współpraca Linki O serwisie Autorzy
Bohaterowie - Alexei Stukov
Zobacz opis
Podstawy - Operacje ofensywne

Operacje ofensywne, czyli potocznie mówią…c - atak - to najważniejsza część gry - każdej gry. I sportowej (piłka nożna, koszykówka), turowej (szachy, warcaby), RPG (rozwalmy tych cholernych goblinów! :)) i komputerowej - FPP, TPP, CRPG, no i co najważniejsze - gier strategicznych. StarCraft nie jest odstępstwem w tym przypadku - tu również atak jest bardzo ważny, i wykonany umiejętnie, może być pierwszym krokiem do wygrania gry. W tym artykule przedstawię kilka zasad ataku w StarCrafcie. Jak to mówili w Mythie - 'Follow the instructions - or die poorly'.

Podstawową… zasadą… każdej gry jest właśnie granie - trzeba więc grać dobrze. A co to znaczy dobrze? - otóż: agresywnie. Zawsze atakuj pierwszy - jeśli nie zamierzasz tego robić, szykuj natychmiastowy kontratak. Spraw, by zawsze inicjatywa była po twojej stronie. Nie daj przeciwnikowi odpoczą…ć - niech się ciebie boi, niech się chowa, wydają…c kasę na obronę, a nie na atak. Dzięki temu zyskujesz kontrolę nad mapą…, nad surowcami - a także nad wszelkimi działaniami przeciwnika. Jeśli przeciwnik zdoła uzyskać przewagę pierwszym i kolejnymi atakami, a ty będziesz budował obronę i bał się rozwiną…ć, założyć nową… bazę - praktycznie przegrałeś grę. Nie pozwól do tego dopuścić - "atakuj wcześnie, atakuj często". A co do kontrataku - ten rodzaj walki sprawdza się właściwie tylko i wyłą…cznie w jednym przypadku - kiedy wiesz, czym przeciwnik zamierza cię zaatakować. Przypuśćmy, że ma on masę Zealotów tylko czekają…cych na rozkaz ataku. Wtedy ty budujesz kilka Lurkerów oraz dużo Mutalisków. Podczas gdy przeciwnik traci Zealoty na Lurkerach i prawdopodobnie wycofuje się (bo o detektorze oczywiście zapomniał), ty rozwalasz Probe'y w jego bazie. Przykładów kontrataków są… dziesią…tki, ale krótko: trzeba wiedzieć wszystko o planach przeciwnika.

Kolejna ważna rzecz to samo wydawanie rozkazu ataku. Wydawać by się mogło, że to banalnie proste, niestety - wielu graczy pomija ważną… tutaj zasadę. A jest nią… komenda Attack-Move. Jeśli wydasz komendę Move (klikają…c PPM na teren lub LPM na ikonkę Move, a potem na teren), to jednostka zrobi wszystko, żeby dojść do wyznaczonego punktu - i nie będzie się przejmować tym, że ktoś ją… atakuje czy puszcza specjalną… umiejętność. A co robi Attack - to chyba logiczne - po kliknięciu PPM na jednostkę wrogą… lub LPM na ikonkę Attack i potem dopiero na wroga, wybrana jednostka / jednostki zrobią… wszystko by dopaść wybranego przeciwnika. No i załóżmy że mamy grupkę Zealotów, a na drodze staje nam wroga grupka Hydralisków, ciasno obok siebie stoją…cych. Przewaga liczebna jest po naszej stronie. Co robimy? Atakujemy! Klikasz niedbale gdzieś na grupkę Hydralisków i Zealoci ruszają… do ataku. Niestety - pech chciał, że klikną…łeś na Hydrę stoją…cą… gdzieś w środku, otoczoną… ze wszystkich stron innymi Hydrami. A Zealoci próbują… się do niej dostać i nie mogą…, no bo do niej dojścia nie ma, a w tym samym czasie dostają… niezłe baty od innych Hydralisków. No i przegrywasz, a począ…tkowo myślałeś, że z tym nie będzie problemu. Co zrobić, by oba problemy - i ten z Move, i ten z Attack znikły? Rozwią…zanie jest następują…ce - używaj komendy Attack-Move. Aby ją… wybrać, klikasz na ikonkę Attack lub wciskasz A (polecam tylko i wyłą…cznie to ostatnie rozwią…zanie), a następnie klikasz LPM gdzieś na teren. Jednostka pójdzie tam, gdzie jej rozkazałeś - jednak zaatakuje wszelkich przeciwników, których spotka. Jak to się ma w praktyce? - otóż nasze kilka oddziałów Zerglingów nie zostanie wycięte w pień przez dwa bunkry wypełnione Marinesami, które są… na mapie, a wcześniej ich nie było. Co do ataku - klikaj zawsze na teren ZA wrogim oddziałem, w linii zawartej pomiędzy oddziałami jego i twoimi. Wtedy nasza dzielna grupka Zealotów będzie nawalała Hydralisków po kolei, wygrywają…c oczywiście dzięki temu (no i dzięki przewadze liczebnej).

Co dalej? Musisz nauczyć się oceniać walki - które możesz wygrać, a które przegrać. I nie chodzi mi tu o całą… grę, ale o pojedyncze starcia, których w każdej grze będzie przynajmniej kilka. Aby mieć pojęcia które walki wygrasz, a które będą… stuprocentowo stracone - musisz znać liczbę oraz, co najważniejsze - rodzaj jednostek. Liczbę będziesz znał na pewno, a co do właściwości jednostek - odsyłam cię do ich dokładnego opisu. Wtedy będziesz wiedział, żeby nie wycofywać się mają…c 3 oddziały Zerglingów przy ataku oddziału Dragoonów, lub brać nogi za pas, gdy na twoje 3 oddziały Mutalisków leci oddział Corsairów. Rzecz bardzo ważna - nie poświęcaj jednostek, jeśli wiesz, że nic wrogowi nie zrobią…. Owszem, warto poświęcić 3 Wraithy, by zatrzymać Korsarzy, aby Dropshipy wypełnione Marinesami, czołgami i wszelkim innym dobrodziejstwem mogły schronić się w bazie po nieudanym dropie, jednak całkowitym bezsensem byłoby bronienie bazy tymi Wraithami, która wiesz, że będzie stracona. No właśnie - jeśli widzisz, że przegrasz walkę, to nie pozwól opanować się bezradności - spróbuj za wszelką… cenę uratować jednostki. Gdy wróg puści na twoje Lurkery Psionic Storm - staraj się je wykopać jak najszybciej i uciec. Jeśli widzisz, że zaraz twoi Marinesi pójdą… w piach bronią…c jakiejś bazy wydobywczej - uratuj ich, wycofują…c się czy też zabierają…c ich na Dropshipa. Jeśli twoje Reavery wpadły w pułapkę i wiesz, że zginą… - zabierz ich z powrotem, a nie bezsensownie poświęcaj. "To tchórzostwo" - pomyślą… (na szczęście :)) niektórzy. Dla nich mam zatem wspaniałą… radę - grają…c w StarCrafcta w każdej bitwie bą…dźcie więc "odważni". Zobaczymy, jak na tym wyjdziecie.

Niezwykle ważną… rzeczą… jest plan. Przed wykonaniem ataku trzeba najpierw go zaplanować. Planuje każdy - i począ…tkują…cy i doświadczony gracz. Plan w StarCrafcie opiera się w dużej mierze na jednostkach, choć może także dotyczyć struktur. Wykonanie planu nie tylko tyczy się budowy jednostek, ale także odpowiedniego ich użycia. Przykładem mogą… być Lurkery - kiedy moja czwórka Lurkerów idzie na bazę wroga - Terrana, począ…tkowo mam zamiar zniszczyć mu robotników. Spostrzegam jednak, że wróg ma detektor - Missile Turret obok bunkrów czymś wypełnionych, najpewniej Marinesami. Zakopuję więc dalej moje Lurkery, aby bunkry nie mogły ich dosięgną…ć, jednocześnie nie pozwalają…c przeciwnikowi wyjść z bazy, a rozwalenie robotników pozostawiam jakimś innym jednostkom. Oba plany opierały się, jak widać, na tej samej jednostce, jednak były zupełnie inne. Dobry StarCraftowy gracz potrafi szybko dostosować strategie do odpowiednich sytuacji.

We wszystkich grach są… dla wszystkich ras właściwie trzy wyjścia, cztery dla Zergów. Pierwszy z nich to szybki Zergling rush - żadna inna rasa nie może zaatakować szybciej, niż Zergowie. Później, jak już wspomniałem, są… trzy wyjścia. Atak ogromną… ilością… podstawowych jednostek, takich jak Zerglingi, Zealoty lub Marinesi + Medycy. Ta strategia jest dobra tylko i wyłą…cznie na graczy, którzy będą… używać dwóch pozostałych typów ataku. Poza tym nie wymaga dużej ilości gazu, a tylko i wyłą…cznie minerałów - które będą… ci bardzo szybko przybywać, gdy odpowiednia ilość robotników będzie je wydobywać. Drugie wyjście to szybkie pójście w drzewo technologiczne, by uzyskać dostęp do bardzo zaawansowanych i niebezpiecznych jednostek, takich jak Lurker, Reaver czy Dark Templar - i właśnie nimi zaskoczenie przeciwnika. Uważaj jednak, by wróg się nie dowiedział o twoich działaniach - musisz umiejętnie je ukryć. Trzeci rodzaj operacji ofensywnej, to połą…czenie dwóch powyższych - stopniowe przechodzenie w drzewo technologiczne. Ta taktyka jest wybierana najczęściej przez Terran - większość graczy najpierw atakuje Marinesami, potem Marinseami i Medykami, później tym wszystkim, ale z czołgami, jeszcze później dochodzą… Wraithy i cała reszta jednostek. Jedną… z tych wszystkich operacji pragnę opisać, gdyż obowią…zuje dla wszystkich ras, a mianowicie - dropy.

Drop jest operacją…, której główna zaleta to zaskoczenie przeciwnika i uderzenie tam, gdzie ma on najmniej obrony. Właściwie najczęściej dropy robi się Protossami, ale inne rasy też mają… swoje unikalne jednostki, które szybko rozprawiają… się z robotnikami wroga. Właśnie - robotnikami. Nie struktury, ani nie wojsko wroga będzie celem twego ataku, a tylko i wyłą…cznie robotnicy (oczywiście nie omieszkaj pozbyć się atakują…cych cię działek, bunkrów, czy Photon Cannonów). Od czego zaczą…ć? Najpierw musimy zadecydować, co wysadzimy w bazie wroga, czyli wybrać odpowiedni schemat budowy (Build Order). Musimy zadbać też o to, by wróg nie dowiedział się, że robimy właśnie to, a nie co innego, bo wtedy możesz pożegnać się z sukcesywnym przeprowadzeniem dropa. W międzyczasie, gdy będziemy budować kluczowe jednostki, warto by zrobić zwiad. "Warto" - to za mało powiedziane. Musisz po prostu zrobić zwiad, by przypadkiem nie wysadzić swoich jednostek wprost na bunkry wypełnione Marinesami czy na działka fotonowe Dragoonów. Gdy już wiesz, że możesz wysadzić swoje jednostki... masz dwa wyjścia. Albo od razu zaatakować, jednak to bardzo ryzykowne wyjście - wróg z łatwością… zauważy twój transportowiec i szybko zareaguje, a ty możesz w najgorszym przypadku stracić go wraz z ładunkiem, a w najlepszym - uda ci się uciec, ale nie wyrzą…dzisz wrogowi żadnej szkody. Jakie jest więc rozwią…zanie? Odwróć uwagę wroga. W czasie gdy będziesz przygotowywał drop, przygotuj także inne jednostki, którymi zaatakujesz od frontu - niech to będzie oddział Zealotów, czy Marinesów. Wtedy wróg zajmie się nimi, zamiast transportowcem wyładowują…cym twoje jednostki. Jednak jeśli wyślesz tylko kilku Marinesów, przeciwnik może podejrzewać podstęp. Co zrobić, by mieć całkowitą… pewność, że wróg się nabierze na podstęp? Masz na to dwie możliwości - albo dodaj do "oddziału odwracają…cego uwagę" kilka jednostek cennych lub specjalnych (Siege Tank, 2 Dark - High Templars, Lurker), albo zaatakuj dwoma różnymi rodzajami jednostek (Marine + Medic, Hydralisk + Zergling, Zealot + Dragoon). Fakt, tym sposobem opóźnisz znacznie swój drop - może się jednak okazać, że właśnie to był najlepszy sposób do rozwalenia wroga, który sam nie wiedział co począ…ć dalej. Wtedy drop jest tylko dodatkiem do operacji ofensywnej rodzaju drugiego (patrz wyżej).

Jeśli "oddział odwracają…cy uwagę" padł, lub w ogóle go nie było, a tobie drop wyszedł nadzwyczajnie - zniszczyłeś kilkanaście robotników i może jaką…ś strukturę. Teraz masz znowu dwa wyjścia - albo zostajesz, albo uciekasz. Sam musisz zdecydować - jeśli wróg się już wykrwawia, to może warto go dobić, by potem nie zrobił ci niespodzianki w praktycznie rozstrzygniętej grze. Jednak jeśli przeciwnik ma jeszcze wojsko, którym atakuje twoje jednostki i wiesz, że one zginą… - uciekaj bez chwili namysłu. Nie myśl w ten sposób, że "skoro mój drop narobił tyle zniszczeń, to nie muszę się już nim zajmować i mogę go poświęcić" - nie, to nie jest rozwią…zanie. Twoje Lurkery, Reavery czy Dark Templarzy mogą… ci się przydać później, a wróg, obawiają…c się kolejnego ataku tych samych jednostek, wyda pienią…dze na obronę, a nie na atak. Uzyskiwać przewagę w StarCrafcie można na zadziwiają…co wiele sposobów.

Powoli zbliżamy się do końca. Jednak to, co teraz omówię, wcale nie jest mniej ważne od pozostałych spraw. Nie atakuj jednym typem jednostki - mieszaj je. Nie są…dź, że grupa samych Zealotów, samych Dragoonów, czy Corsairów, lub wreszcie - Carrierów ze wszystkim sobie poradzi. W średnich i późniejszych fazach gry staraj się atakować dwoma i więcej rodzajami jednostek. Sami Marinesi niewiele zdziałają…. Jednak wspomagani przez kilka Medyków i Siege Tanków w trybie Siege mogą… naprawdę dobrze przeorać jednostki / struktury wroga. Duże grupy Zerglingów będą… jeszcze bardziej skuteczne, gdy asystowali im będą… Hydraliski lub / i Defiler ze swoim Dark Swarm. No właśnie - używaj też specjalnych umiejętności. Staraj się wszystko kombinować tak, aby powstała z tego jak najbardziej wybuchowa dla przeciwnika mieszanka.

Ostatni akapit dotyczył będzie gry zespołowej. A więc krótka zasada - broń i atakuj wyłą…cznie z kumplem. Nie zostawiaj partnera na pastwę losu, samemu obudowują…c się działkami. Przemieść wojska na środek mapy, abyście razem mogli odpierać ataki. W grach 2-4 / 2-4 jest możliwa jeszcze lepsza kombinacja jednostek i specjalnych umiejętności (np. Optical Flare + Dark Templar na Zerga, czy też Corsair + Guardian). Używaj tych kombinacji - to ci zapewni zwycięstwo. Wreszcie - zawsze uzgadniaj z partnerem, co będziecie budować, kogo atakować i czym, jaką… taktykę obierzecie itp. To podstawa w zwycięstwie w grach zespołowych.

Ziuziek


Poprzednia strona Na górę Następna strona