Strona główna Forum PodziÄ™kowania Kontakt Współpraca Linki O serwisie Autorzy
Jednostki - Protoss Carrier
Zobacz opis
Podstawy - Rasy

W Å›wiecie StarCrafta sÄ…Â… 3 walczÄ…Â…ce ze sobÄ…Â… rasy: Terranie, Zergowie i Protossi. RóżniÄ…Â… siÄ™ one pomiÄ™dzy sobÄ…Â… budynkami, jednostkami, no i również taktykÄ…Â… gry. Terranie to ludzie, którzy kolonizujÄ…Â… kosmos. Zergowie to dziwne mutanty, u których wszystko jest żywe, w tym również budynki. Protossi to szlachetni wojownicy, którzy broniÄ…Â… swojej ojczystej planety Aiur. KażdÄ…Â… rasÄ…Â… gra siÄ™ inaczej, chociaż gra polega na tym samym. Trudno jest powiedzieć, która nacja jest najlepsza. Wszystkie sÄ…Â… bardzo dobrze wybalansowane. SÅ‚abość w jednej dziedzinie może oznaczać specjalizacjÄ™ w innej. Każda rasa ma swoje wady i zalety. Ten opis jest wÅ‚aÅ›nie po to, aby przybliżyć wam plusy i minusy każdej rasy. Każdy ma zapewne swojÄ…Â… ulubionÄ…Â… rasÄ™ i wie o niej wszystko (lub prawie wszystko). Może jednak dowiecie siÄ™ czegoÅ›, co byÅ‚o dla was nieznane. DokÅ‚adne info o każdej rasie bÄ™dzie zawarte już w jej opisie.

Jeśli chodzi o wyglą…d tych opisów, to będzie on następują…cy: najpierw krótka historia każdej rasy, potem tabelka ze statystykami, opis, w którym znajdą… się poniższe kwestie i podsumowanie.

Słowem wstępu wyjaśnię, jakie kwestie będę poruszał w opisie ras i jak je będę opisywał. A więc każdą… rasę rozpatrzę na następują…cych płaszczyznach:

  • struktury
  • jednostki naziemne
  • jednostki latajÄ…Â…ce
  • sloty
  • koszty
  • czas
  • szybkość
  • zwiad
  • obrona
  • atak
  • transport
  • detektory
  • niewidzialne jednostki
  • specjalne umiejÄ™tnoÅ›ci
  • upgrady

Teraz króciutko wyjaśnię, co która kwestia będzie uwzględniać.

Struktury- jak przebiega budowanie, jakieś specjalne własności struktur...
Jednostki naziemne- to co jest zwią…zane z jednostkami - wytrzymałość, atak, pancerz...
Jednostki latają…ce- to samo co wyżej.
Sloty- czyli rzeczy potrzebne do utrzymania odpowiedniej ilości wojska.
Koszty- koszty zwią…zane z wyprodukowaniem i utrzymaniem armii, budową… budynków. Ponieważ zamierzam dokładniej porównać koszty u wszystkich ras, to nie będę już pisał o kosztach w podrozdziałach Struktury i Jednostki.
Czas- czas budowy struktur i jednostek, ile czasu mogą… zajmować najprostsze taktyki.
Szybkość- szybkość przemieszczania się jednostek, czyli ich mobilność.
Zwiad- w jaki sposób każda rasa może wykonywać zwiad. Powią…zane z detektorami.
Obrona- sposoby bronienia siÄ™, ochrony baz i inne rzeczy powiÄ…Â…zane z obronÄ…Â….
Atak- czyli ofensywa. Skuteczność każdej rasy w szturmie na wroga.
Transport- transportowce oraz specjalne rodzaje przenoszenia jednostek.
Detektory- rodzaje detektorów, ich mobilność, sposoby użycia, użyteczność.
Niewidzialne jednostki- porównanie niewidzialnych jednostek u każdej z ras.
Specjalne umiejętności- możliwości specjali, ich użyteczność i skuteczność.
Upgrady- raczej nie będzie tu wielkiej różnicy pomiędzy rasami, ale coś o nich napiszę :).

Opis tabelki ze statystykami:

Koszt wszystkich struktur: Suma kosztów wszystkich budynków danej rasy. Każdy budynek jest liczony tylko jeden raz.
Koszt wszystkich jednostek: Suma kosztów wszystkich jednostek danej rasy razem wziętych. Każda jednostka jest liczona tylko jeden raz.
Wytrzymałość wszystkich struktur: Suma życia wszystkich budynków danej rasy. Każdy budynek jest liczony tylko jeden raz.
Wytrzymałość wszystkich jednostek: Suma życia wszystkich jednostek danej rasy. Każda jednostka jest liczona tylko jeden raz.
Przeciętna szybkość jednostek naziemnych: Średnia arytmetyczna z szybkości wszystkich jednostek naziemnych danej rasy (bez robotników).
Przeciętna szybkość jednostek latają…cych: Średnia arytmetyczna z szybkości wszystkich jednostek latają…cych danej rasy.
Najwydajniejsza jednostka: Jednostka, która jest najwydajniejsza. Wydajność jest liczona tak: W= SA/K (wydajność = skuteczność ataku / koszt). Sposób liczenia skuteczności ataku znajduje się poniżej.
Najmocniejsza broń: Najlepsze co ma każda rasa do zaoferowania ;)
Skuteczność ataku jednostek naziemnych: Średnia arytmetyczna ze skuteczności ataku wszystkich jednostek naziemnych danej rasy. Skuteczność ataku jest liczona w następują…cy sposób: SA= A/C (atak / cooldown (opóźnienie ataku))
Skuteczność ataku jednostek latają…cych: Średnia arytmetyczna ze skuteczności ataku wszystkich jednostek latają…cych
Czas gotowości do pierwszego ataku: Najkrótszy czas, jaki jest potrzebny od począ…tku gry aż do wyprodukowania pierwszej jednostki, która nie jest robotnikiem

Trochę inaczej będę liczył skuteczność ataku jednostek, które mają… splash damage. Przecież one zadają… dużo większe obrażenia niż jest to uwzględnione, bo atakują… kilka jednostek równocześnie. W ich wypadku siłę ataku pomnożę razy 1,5. Daje to możliwie nalepsze przybliżenie ich skuteczności. W zwią…zku z tym zmienia się również wydajność jednostek. Myślę, że to dość sprawiedliwy mnożnik :).

Zrobię też zestawienie wszystkich 3 ras z uwzględnieniem kwestii zawartych w opisie. W każdej z powyższych kategorii postaram się wyłonić zwycięzcę. Może będę przyznawał punkty:
2 pkt. za 1 miejsce
1 pkt. za 2 miejsce
0 pkt. za 3 miejsce.

Punkty nie będą… znajdować przy opisie ras, lecz w oddzielnym dziale. Na koniec podliczymy je i zobaczymy, która rasa wygra. Oczywiście wszystko będzie przeprowadzane sprawiedliwie :), nie będę faworyzował żadnej rasy. Na końcu napiszę w tabelce co zaważyło na takiej ocenie.

PS. Niezależnie od wyniku, nie przerzucajcie się na rasę, która wygra. To wcale nie oznacza, że jest najlepsza. Zapewniam was, że wszystkie rasy są… bardzo równomiernie zbalansowane i zapewne gdybym brał pod uwagę jakieś inne kryteria, to wygrałaby inna rasa. Nie robię tego, aby udowodnić, że któraś nacja jest lepsza od innej.

Lukin


Poprzednia strona Na górę Następna strona