W świecie StarCrafta są… 3 walczą…ce ze sobą… rasy: Terranie, Zergowie i Protossi. Różnią… się one pomiędzy sobą… budynkami, jednostkami, no i również taktyką… gry. Terranie to ludzie, którzy kolonizują… kosmos. Zergowie to dziwne mutanty, u których wszystko jest żywe, w tym również budynki. Protossi to szlachetni wojownicy, którzy bronią… swojej ojczystej planety Aiur. Każdą… rasą… gra się inaczej, chociaż gra polega na tym samym. Trudno jest powiedzieć, która nacja jest najlepsza. Wszystkie są… bardzo dobrze wybalansowane. Słabość w jednej dziedzinie może oznaczać specjalizację w innej. Każda rasa ma swoje wady i zalety. Ten opis jest właśnie po to, aby przybliżyć wam plusy i minusy każdej rasy. Każdy ma zapewne swoją… ulubioną… rasę i wie o niej wszystko (lub prawie wszystko). Może jednak dowiecie się czegoś, co było dla was nieznane. Dokładne info o każdej rasie będzie zawarte już w jej opisie.
Jeśli chodzi o wyglą…d tych opisów, to będzie on następują…cy: najpierw krótka historia każdej rasy, potem tabelka ze statystykami, opis, w którym znajdą… się poniższe kwestie i podsumowanie.
Słowem wstępu wyjaśnię, jakie kwestie będę poruszał w opisie ras i jak je będę opisywał. A więc każdą… rasę rozpatrzę na następują…cych płaszczyznach:
- struktury
- jednostki naziemne
- jednostki latajÄ…Â…ce
- sloty
- koszty
- czas
- szybkość
- zwiad
- obrona
- atak
- transport
- detektory
- niewidzialne jednostki
- specjalne umiejętności
- upgrady
Teraz króciutko wyjaśnię, co która kwestia będzie uwzględniać.
Struktury- jak przebiega budowanie, jakieś specjalne własności struktur...
Jednostki naziemne- to co jest zwią…zane z jednostkami - wytrzymałość, atak, pancerz...
Jednostki latają…ce- to samo co wyżej.
Sloty- czyli rzeczy potrzebne do utrzymania odpowiedniej ilości wojska.
Koszty- koszty zwią…zane z wyprodukowaniem i utrzymaniem armii, budową… budynków. Ponieważ zamierzam dokładniej porównać koszty u wszystkich ras, to nie będę już pisał o kosztach w podrozdziałach Struktury i Jednostki.
Czas- czas budowy struktur i jednostek, ile czasu mogą… zajmować najprostsze taktyki.
Szybkość- szybkość przemieszczania się jednostek, czyli ich mobilność.
Zwiad- w jaki sposób każda rasa może wykonywać zwiad. Powią…zane z detektorami.
Obrona- sposoby bronienia siÄ™, ochrony baz i inne rzeczy powiÄ…Â…zane z obronÄ…Â….
Atak- czyli ofensywa. Skuteczność każdej rasy w szturmie na wroga.
Transport- transportowce oraz specjalne rodzaje przenoszenia jednostek.
Detektory- rodzaje detektorów, ich mobilność, sposoby użycia, użyteczność.
Niewidzialne jednostki- porównanie niewidzialnych jednostek u każdej z ras.
Specjalne umiejętności- możliwości specjali, ich użyteczność i skuteczność.
Upgrady- raczej nie będzie tu wielkiej różnicy pomiędzy rasami, ale coś o nich napiszę :).
Opis tabelki ze statystykami:
Koszt wszystkich struktur: |
Suma kosztów wszystkich budynków danej rasy. Każdy budynek jest liczony tylko jeden raz. |
Koszt wszystkich jednostek: |
Suma kosztów wszystkich jednostek danej rasy razem wziętych. Każda jednostka jest liczona tylko jeden raz. |
Wytrzymałość wszystkich struktur: |
Suma życia wszystkich budynków danej rasy. Każdy budynek jest liczony tylko jeden raz. |
Wytrzymałość wszystkich jednostek: |
Suma życia wszystkich jednostek danej rasy. Każda jednostka jest liczona tylko jeden raz. |
Przeciętna szybkość jednostek naziemnych: |
Średnia arytmetyczna z szybkości wszystkich jednostek naziemnych danej rasy (bez robotników). |
Przeciętna szybkość jednostek latają…cych: |
Średnia arytmetyczna z szybkości wszystkich jednostek latają…cych danej rasy. |
Najwydajniejsza jednostka: |
Jednostka, która jest najwydajniejsza. Wydajność jest liczona tak: W= SA/K (wydajność = skuteczność ataku / koszt). Sposób liczenia skuteczności ataku znajduje się poniżej. |
Najmocniejsza broń: |
Najlepsze co ma każda rasa do zaoferowania ;) |
Skuteczność ataku jednostek naziemnych: |
Średnia arytmetyczna ze skuteczności ataku wszystkich jednostek naziemnych danej rasy. Skuteczność ataku jest liczona w następują…cy sposób: SA= A/C (atak / cooldown (opóźnienie ataku)) |
Skuteczność ataku jednostek latają…cych: |
Średnia arytmetyczna ze skuteczności ataku wszystkich jednostek latają…cych |
Czas gotowości do pierwszego ataku: |
Najkrótszy czas, jaki jest potrzebny od począ…tku gry aż do wyprodukowania pierwszej jednostki, która nie jest robotnikiem |
Trochę inaczej będę liczył skuteczność ataku jednostek, które mają… splash damage. Przecież one zadają… dużo większe obrażenia niż jest to uwzględnione, bo atakują… kilka jednostek równocześnie. W ich wypadku siłę ataku pomnożę razy 1,5. Daje to możliwie nalepsze przybliżenie ich skuteczności. W zwią…zku z tym zmienia się również wydajność jednostek. Myślę, że to dość sprawiedliwy mnożnik :).
Zrobię też zestawienie wszystkich 3 ras z uwzględnieniem kwestii zawartych w opisie. W każdej z powyższych kategorii postaram się wyłonić zwycięzcę. Może będę przyznawał punkty:
2 pkt. za 1 miejsce
1 pkt. za 2 miejsce
0 pkt. za 3 miejsce.
Punkty nie będą… znajdować przy opisie ras, lecz w oddzielnym dziale. Na koniec podliczymy je i zobaczymy, która rasa wygra. Oczywiście wszystko będzie przeprowadzane sprawiedliwie :), nie będę faworyzował żadnej rasy. Na końcu napiszę w tabelce co zaważyło na takiej ocenie.
PS. Niezależnie od wyniku, nie przerzucajcie się na rasę, która wygra. To wcale nie oznacza, że jest najlepsza. Zapewniam was, że wszystkie rasy są… bardzo równomiernie zbalansowane i zapewne gdybym brał pod uwagę jakieś inne kryteria, to wygrałaby inna rasa. Nie robię tego, aby udowodnić, że któraś nacja jest lepsza od innej.
Lukin
|