Strona główna Forum PodziÄ™kowania Kontakt Współpraca Linki O serwisie Autorzy
Jednostki - Zerg Mutalisk
Zobacz opis
Droga do StarCrafta 2 - Mapmaking

SC Wire Logo Autor: player_72985
Źródło oryginalne: StarCraft Wire
Zamieszczone za zgodÄ…Â… SCWire
TÅ‚umaczenie: Pojotr

Wprowadzenie do Mapmakingu

Warcraft: Orcs and Humans
Pozbawiony edytora Warcraft:
Orcs and Humans

Wróćmy do 1995, gdy Blizzard Entertainment wyposażył swoją drugą grę RTS w edytor dla ludzi którzy chcieliby stworzyć swój własny plac zabaw. To było coś co fani chcieli zrobić wcześniej z WarCraft: Orcs and Humans, ale nie mogli. Edytor do WarCrafta II dawał użytkownikom możliwość tworzenia ich własnych map do gry, z własnoręcznie przygotowanym terenem, rozmieszczeniem jednostek i budynków, edytowaniem parametrów jednostek i budynków, przerabianiem zaklęć, itp.

Dla tych którzy poznali produkcje Blizzarda niedawno, np. przy okazji WarCrafta III i StarCrafta, lub po prostu nie wiedzą dokładnie czym jest "World Editor"; to potężne narzędzie, które Blizzard stworzył by umożliwić graczom wykorzystanie tych samych (no, prawie) narzędzi co Blizzard podczas tworzenia poziomów/map. "World Editor" ewoluował przez lata, i to co zaczynało jako proste narzędzie do tworzenia map, przekształciło się w jedno z największych źródeł kilku popularnych map, które widzimy obecnie w społecznościach StarCrafta i WarCrafta.

World Editor

World Editor umożliwia użytkownikom edycję już istniejących map i rozmieszczanie jednostek (między innymi Marines/Orków/Zergów/Nieumarłych, zależnie od gry) gdziekolwiek na powierzchni, lub stworzenie twojej własnej, zupełnie nowej mapy. Użytkownik uzyskuje także możliwość edytowania powierzchni mapy, choćby zamieniając trawę w śnieg, bagno w pustynię, równiny w rzeki, a nawet dodawanie klifów, wysp na jeziorach, czy gór do otoczenia.

Wraz z pojawieniem się edytorów do StarCrafta i potem WarCrafta III, użytkownicy dostali możliwość by nawet bardziej spersonalizować swoje mapy dodając "triggery", które pozwalały im na samodzielne określanie warunków zwycięstwa i przegranej, zamiast z góry określonej zasady, że przegrywasz gdy wszystkie twoje budynki zostaną zniszczone. Te triggery pozwalają użytkownikom na tworzenie niewielkich wstawek RPG-podobnych mini-gier (niektóre nawet poważnie zaprojektowane), popularnych Tower Defence i wielu innych.

Dzisiejsza Generacja Mapmakingu

Teraz, 14 lat później, istnieje wielka społeczność mapmakerów składająca się z tysięcy ludzi kochających tworzenie map, lub grających w mapy stworzone przez innych. World Editor pomógł wielu twórcom stworzyć własne, unikatowe mapy takie jak DoTA (Defence of the Ancients), TD (Tower Defence), Kodo Tag, Who?s The Alien, Changeling i wiele, wiele innych.

Wraz ze zbliżającym się wydaniem StarCrafta 2 przygotowujemy się poraz kolejny na wypuszczenie zupełnie nowego World Editora dla wspólnoty mapmakerów, umożliwiającego nam tworzenie wielu nowych map z nowymi, dziwnymi pomysłami, rozwiązaniami i wszystkimi ulubionymi mapami z przeszłości.

Ten artykuł stanowi przegląd wcześniejszych gier Blizzarda wyposażonych w World Editor, ale także da wam trochę wiedzy na temat bieżących programów. Rozpoczniemy od najwcześniejszej gry Blizzarda wykorzystującej Edytor Map: Warcraft II: Tides of Darkness...


Warcraft: Orcs and Humans
WarCraft II WarEdit

WarCraft II: Tides of Darkness został wydany w grudniu 1995, wyposażony w Edytor Map dołączony do gry. Dzięki temu edytorowi wielu zwykłych fanów zmieniło się w mapmakerów, niektórzy w dobrych, inni w złych. Stanowiło to inspiracje dla zewnętrznych zestawów narzędzi do WarCrafta szczególnie dla edytora map War2xEd, który wykorzystywał standard *.pud format plików map WarCrafta II i wprowadził kilka rzeczy, których edytor map dołączony do gry nie potrafił, takich jak edytowanie atrybutów jednostek. Podstawa dla bogactwa wspólnoty twórców została umyślnie, lub nie postawiona.

Cechy edytora WarCrafta 2/War2xEd:

  • Możliwość edytowania terenu mapy (ziemia, woda, las).
  • Umożliwienie użytkownikom umieszczania jednostek gdzie tylko chcÄ….
  • Możliwość konfigurowania parametrów jednostek (życia, many itp.).
  • Edytor przedstawia także bardzo ograniczone funkcje AI (Artificial Intelligence).
  • Wszystkie te opcje staÅ‚y siÄ™ caÅ‚kiem popularne tak w mapach typu melee jak i scenariuszach tworzonych przez fanów, dla fanów.

Po zobaczeniu programu Blizzard zaczął wykorzystywać War2xEd osobiście i dostrzegł, że fani dosłownie krzyczeli o bardziej funkcjonalne i jeszcze bardziej zaawansowane rozwiązania. Wkrótce dołączył nowy edytor do ich najnowszej gry: StarCrafta. Wydany 31-ego Marca 1998 był pierwszym RTS-em Blizzarda osadzonym w kosmosie. Fani gier z serii WarCraft, jak i innych RTS-ów dali się wciągnąć w tą grę, która okazała się miażdżącym hitem (jeszcze większym dla Korei, i jej e-sportu).

StarCraft
StarCraft StarEdit

Gry w StarCrafcie miały nową klasyfikację typów rozgrywki, gdzie gra mogła polegać nie tylko na zniszczeniu przeciwnika. W tym tzw. UMS, gdzie prosty system programowania przy pomocy triggerów dysponował niemal nieograniczonymi możliwościami powstały niezliczone rodzaje map włączając w to cinematic, lings, Madness, Evolving Madness, wszelkiego rodzaju mapy RPG, a także turret defence i wiele innych. Każdy z tych gatunków ma wiele różnych wersji i różnych twórców.

Mapa nie była już ograniczona do surowców, czy produkcji, ale mogła mieć kompletnie odmienne cele. Mapa RPG np. naśladowała inne gry RPG, oddając pod komendę każdego gracza tylko jedną jednostkę, wykorzystując "punkty doświadczenia" za zabijanie wrogich potworów i możliwość zwiększenia siły tej jednostki, w przeciwieństwie do regularnych RTS-ów oddających do dyspozycji mnóstwo jednostek.

Cechy edytora do StarCrafta:

  • Edytor zrewolucjonizowaÅ‚ mapmaking poprzez wykorzystanie Triggerów.
  • Wiele przygotowanych przez fanów map UMS (przykÅ‚adowo "Cinematic", "RPG", "Ling", "Madness", "Evolving Madness").
  • Wykorzystanie bardziej zaawansowanego modyfikowania terenu z dodaniem klifów i "doodads".
  • Może edytować umiejÄ™tnoÅ›ci jednostek wykorzystujÄ…c specjalny mod.
  • Nie pozwala na tworzenie nowych jednostek.

WarCraft 3
WarCraft 3 WorldEditor

WarCraft 3: Reign of Chaos, wydany 5 lipca 2002 stanowił kontynuację popularnego WarCraft II: Tides of Darkness. WarCraft III zawierał unowocześnioną grafikę 3D i w przeciwieństwie do WarCrafta II i StarCrafta poraz pierwszy pozwalał na tworzenie własnych trójwymiarowych modeli i skórek, pozwalając na tworzenie dowolnych map w World Editorze.

To dzięki tak dużej swobodzie twórczej powstała tak popularna obecnie DoTA (Defense of the Ancients), w którą wciąż zagrywają się miliony graczy na Battle.necie.

Cechy edytora WarCraft 3:

  • World Edytor ma możliwość edycji zaklęć i umiejÄ™tnoÅ›ci.
  • Możliwość pozwalajÄ…ca użytkownikom na tworzenie wÅ‚asnych modeli jednostek z programów 3RD i importowanie do edytora.
  • Umożliwienie graczom tworzenia wÅ‚asnych skórek dla jednostek przy wykorzystaniu programów 3RD takich jak MS Paint, czy Photoshop dla stworzenia wÅ‚asnego wyglÄ…du dla jednostek.
  • Edytor terenu wykorzystujÄ…cy grafikÄ™ 3D, z możliwoÅ›ciÄ… wstawienia wÅ‚asnych skórek przy pomocy programów 3RD.
  • Możliwość importowania plików: Muzyki (wyÅ‚Ä…cznie MP3 & WMA ) / Wczytywanie obrazków (.JPG lub .BLP) / Ikon (.JPG).
  • Maksymalny rozmiar mapy: 256x256

Witajcie w 2009. StarCraft II: Wings of Liberty będzie pierwszą z trzech kampanii wypuszczonych pod wspólnym szyldem StarCrafta II, skoncentrowaną na Terranach z rozszerzeniami dla Zergów i Protossów planowanymi na dwa kolejne lata. Fanom zostaną udostępnione duże ilości swobody twórczej i nowe właściwości. Blizzard obiecuje też, że jest to narzędzie, które sami wykorzystywali, oczekując tym samym od bardziej ambitnych fanów prawdziwych arcydzieł. Wraz z każdym rozszerzeniem pojawią się też dodatkowe jednostki dla poszczególnych ras, które jeszcze bardziej wzbogacą edytor. Wierni fani tworzenia map w StarCrafcie i WarCrafcie III nie mogą się doczekać by dorwać World Editor StarCrafta II w swoje ręce.

Potwierdzone cechy edytora StarCraft II:

  • BÄ™dzie w peÅ‚ni wspieraÅ‚ kampanie multiplayer i powiÄ…zane ze sobÄ… mapki. Pozwoli to graczom na przechodzenie razem caÅ‚ych kampanii.
  • Możliwość wymieszania i dodania wÅ‚asnych regionów w edytorze.
  • Dowolna jednostka i obiekt może teraz zostać umieszczona gdziekolwiek, bez wzglÄ™du na naturalne Å›rodowisko, z którego pochodzi.
  • DostÄ™pne stanÄ… siÄ™ efekty pogodowe, Å‚Ä…cznie z wÅ‚Ä…czaniem i wyÅ‚Ä…czaniem ich przy pomocy triggerów.
  • Do wykorzystania bÄ™dÄ… także efekty dnia i nocy.
  • Trzeci, wÅ‚asny (customowy) surowiec zostaÅ‚ dodany do StarCrafta II specjalnie dla mapmakerów.
  • Zaimplikowana do Edytora Map możliwość zdobywania doÅ›wiadczenia przez bohaterów i jednostki.
  • Jednostki mogÄ… nosić ekwipunek tak jak w WarCrafcie III.
  • Maksymalny rozmiar mapy to wciąż 256x256.
  • Maksymalna liczba graczy to co najmniej 8, możliwe 12, zależnie od wykonania.
  • Ulepszenia mogÄ… być usuwane przy pomocy triggerów, z wykorzystaniem negatywnych wartoÅ›ci.
  • PeÅ‚ne wsparcie dla tworzenia wÅ‚asnych ras, wÅ‚Ä…czajÄ…c w to możliwość wyboru ich podczas gry w zwykÅ‚e mapy typu melee (tak dÅ‚ugo jak wczytywana jest modyfikacja zawierajÄ…ca te zmiany).
  • Tworzenie twoich wÅ‚asnych zdolnoÅ›ci, Å‚Ä…cznie z ich animacjami i efektami w plikach data (żadne triggery nie sÄ… potrzebne).
  • Efekt zaciemnienia mgÅ‚Ä… wojny w StarCrafcie II bÄ™dzie usuwalny.
  • Możliwość wykorzystywania wstawek 3D przy pomocy mechanizmów z kampanii single player do tworzenia filmów.
  • Budynki bÄ™dÄ… teraz mogÅ‚y produkować dowolne jednostki okreÅ›lone przez twórce mapy.
  • CaÅ‚e drzewko rozwoju technologii bÄ™dzie modyfikowalne przy pomocy triggerów.
  • Mapmakerzy bÄ™dÄ… teraz mogli używać map lockingu do zabezpieczania swoich map przed edytowaniem i wypuszczaniem ich pod nowÄ… nazwÄ… przez innych mapmakerów.
  • Wielka liczba dodatkowych jednostek, zdolnoÅ›ci i budynków niezaimplementowanych do gry pozostanie dostÄ™pna dla twórców map i modów.
  • Aż do wydania gry Blizzard bÄ™dzie sprawdzaÅ‚ fora internetowe w poszukiwaniu dobrych sugestii, o które mógÅ‚by uzupeÅ‚nić swój edytor.
  • W przyszÅ‚oÅ›ci mapmakerzy otrzymajÄ… szansÄ™ na umieszczenie ich map do wspólnego laddera. Selekcja oparta bÄ™dzie na walorach do gry multiplayer.

To wszystko co wiemy do tej pory na temat edytora StarCrafta II, nie ma żadnych więcej informacji ze strony Blizzarda na temat jego zawartości, ale możemy oczekiwać, że ten edytor będzie znacznie potężniejszy i bardziej zaawansowany od tego w WarCrafcie III. Obecnie, gdy wciąż czekamy na StarCrafta II, przynajmniej otrzymujemy coraz więc odpowiedzi na to czego możemy oczekiwać od edytora i nieco większy wgląd w jego możliwości.

Osobiście, nie mogę się doczekać StarCrafta II, a jeszcze bardziej jego edytora. Jak wielu innych mapmakerów mam plany związane z wydaniem StarCrafta II i mam nadzieję, że uda mi się wyciągnąć z niego jeszcze więcej niż z edytora do WarCrafta III. Zrobiwszy 20 lub więcej cinematic dla samego WarCrafta III mam zamiar w pełni wykorzystać możliwości jakie zaoferuje mi edytor. Interesująca będzie możliwość zobaczenia czy rzeczywiście jest on w stanie spełnić nasze marzenia z zakresu atrybutów i funkcjonalności, czy może nawet je przerosnąć.

PS. Wszystkie powyższe informacje pochodzą z wywiadów i blue postów. Żadnych spekulacji.



Poprzednia strona Na górę Następna strona