Strona główna Forum PodziÄ™kowania Kontakt Współpraca Linki O serwisie Autorzy
Jednostki - Terran Vulture
Zobacz opis
Strategie - Przewodnik Zerg vs Protoss - Early Game

Liquipedia Logo Źródło oryginalne: LiquiPedia
Zamieszczone za zgodÄ…Â… TeamLiquid
TÅ‚umaczenie: Trydium


Zerg vs. Protoss jest matchupem łatwiejszym od ZvZ czy ZvT w kryteriach zarządzania ekonomią ale o wiele trudniejszy jeśli chodzi o micro. Są dwa sposoby na rozpatrywanie gry Zergiem niezależnie od przeciwnika. Jeden z nich to określenie ilości wylęgarni z jakiej chcemy korzystać, drugim jest twój poziom technologiczny. Ten przewodnik jest skupiony wokół techu ponieważ jest to dokładniejsze i bardziej miarodajne niż ilość Hatchy.

Early Game: Hatchery Tech

Build otwierajÄ…cy: 9 Pool speed

Kolejność budowania:

  • 9 - Spawning Pool
  • 8 - Drone
  • 9 - Extractor
  • 8 - Overlord
  • 8 - Drone
  • Sześć Zerglingów jak tylko dokoÅ„czy siÄ™ Pool (oszczÄ™dzamy Larwy).
  • Trzy Dronki wydobywajÄ… gaz kiedy tylko Extractor zostanie wybudowany.
  • Przy 88 gazu, wycofuj po 1 Dronie od gazu do minerałów.
  • Przy 104 gazu natychmiast zacznij opracowywać Zergling Speed.

Cel
Generalnym założeniem tego BO jest uniemożliwienie wrogowi dokonywania zwiadu, Zerglingi ze speed upgrade są znacznie szybsze niż Probe i z łatwością je eliminują. To sprawia, że Protoss nie jest w stanie zobaczyć na jaki tech się zdecydowałeś w midgame oraz kiedy zdecydowałeś się przejść do Lair. Jest to również popularny sposób na uniemożliwienie Protossowi odkrycia, jeśli zdecydowałeś się na Chess builda (all-in Zerglingi albo all-in Hydraliski). Generalnie wpływ na twoją ekonomię będzie taki, że Dronka poświęcona na Extractor i stracony mining-time 3 Dronek poprowadzi się do naturalnego przejścia w all-in build (nie zabraniamy tutaj zagrania inaczej, po prostu Chess będzie najskuteczniejszy).

Popularne przejścia
Popularnymi przejściami z tego BO będą generalnie all-iny takie jak 3 Hatch Hydra albo 3 Hatch Zerglings.

Build otwierajÄ…cy: 9 Pool/Overpool

Kolejność budowania - 9 Pool:

Kolejność budowania - Overpool:

  • 9 Overlord
  • 9 Spawning Pool
  • 6 Zerglingów kiedy tylko dokoÅ„czy siÄ™ Spawning Pool.
  • Hatchery po szeÅ›ciu Zerglingach.

Cel
Ten build jest najbezpieczniejszy dla Zerga przy ZvP. Używa się go głównie na mapach dla 2-3 graczy gdzie wczesny 9 Probe Scout może przeszkodzić w ustawienia Hatcha z 12 Dronki. Ponadto ten build pozwala obronić się przeciwko 2 Gate Rush jak i spróbować wykonania run-by przez Cannony wroga i osłabieniu jego ekonomii na ile tylko będzie to możliwe. Wykonywanie run-by zwłaszcza przy użyciu Overpoola jest bardzo skuteczne i może poprowadzić do bardzo łatwych zwycięstw.

Popularne przejścia
Z tego miejsca możesz łatwo zaadaptować się do niemal wszystkiego co Protoss mógłby ci zgotować. Informacje jakie możesz zgromadzić swoim zwiadem dopóki Protoss nie wybuduje pierwszego Corsaira pozwalają ci łatwo kontrolować grę, możesz zdecydować się na dwa dodatkowe Hatche dla bardziej standardowej i bezpiecznej gry lub zrobić tylko jeden dodatkowy Hatch do gry bardziej agresywnej.

Build otwierajÄ…cy: 12 Hatchery

12 Hatchery jest standardowym otwarciem dla Zerga w ZvP na mapie dla czterech graczy. Szybka ekspansja zapewni ci przewagę ekonomiczną która będzie bardzo trudna do obejścia dla Protossa. Może być ryzykowny jeśli wykonany na mapie z krótkimi dystansami takimi jak Neo Requiem. Ale generalnie jest bezpieczny nawet przeciwko 2 Gate Rush przy odpowiednim micro i rozsądnym ustawieniu Sunkenów.

Kolejność budowania - 9 Pool:

  • 9 Overlord
  • 12 Hatchery
  • 11 Spawning Pool

Zrób przynajmniej 4 Zerglingi kiedy Spawning Pool zostanie ukończony aby zabić scouting Probe.

Cel
Silna ekonomia i uniwersalność oferowana przez 12 Hatch pozwala na przejścia w praktycznie każdy standardowy Build ZvP. Pozwala on również na produkcję większej ilości Zerglingów w przypadku agresywnego 2 Gate Rusha, ponadto 12 Hatch zapewnia Creep w miejscu gdzie Creep Colony będzie dużo bardziej skuteczne jeśli zajdzie potrzeba ustawienia statycznej obrony.

Popularne przejścia
12 Hatch Build daje ci silniejszą ekonomią niż 9 Pool i 9 Pool Speed, nie pozwala jednak na tak agresję w early-game. Z drugiej strony, z tego miejsca możesz zdecydować się na łatwe przejście w agresywny 2 Hatch build albo bardziej pasywny i standardowy 3 Hatch Eko build.

Cheesy

All-in Hydraliski

Są dwa główne sposoby na zagranie tego Cheesa, 2 Hatch Hydra i 3 Hatch Hydra, każdy z nich jest przeznaczony na inny typ map.

2 Hatch Hydraliski
2 Hatch Hydra nie jest często spotykanym buildem ponieważ nadaje się on wyłącznie na mapy gdzie Nexus można "ustrzelić" Hydraliskami z Range Upgrade, takie jak Destination albo Peaks of Beakdu. W głównych założeniach tego buildu jest zniszczenie Scouting Probe zanim Protoss zobaczy co chcesz zagrać. Wróg KATEGORYCZNIE nie może zobaczyć braku trzeciego Hatcha inaczej zacznie coś podejrzewać. Kiedy tylko Hydralisk Den zostanie ukończone zacznij opracowywać Range Upgrade zamiast Speed Upgrade i masowo produkuj Hydraliski. Kiedy upgrade do zasięgu zostanie opracowany wyrusz swoimi Hydraliskami w kierunku naturala Protossa i wystrzekaj wszystkie Cannony które mogą ci zagrozić. Następnie ustaw swoje Hydraliski na Hold-Position i atakuj Nexus aby go zniszczyć. Dosyłaj więcej jednostek ze swojego Maina i Naturala. Zacznij Speed Upgrade dla Hydralisków kiedy tylko będziesz miał dość gazu. Musisz uważnie pozbywać się wszystkich Cannonów jakie Protoss będzie próbował postawić. Generalnie 12 Hydralisków powinno wystarczyć aby ustrzelić Nexus. Po zniszczeniu Nexus'a zajmij się resztkami Cannonów. Jeśli Protoss zdecydował się na ich masowe ilości wycofaj się i zajmij ekonomią. Ze względu na ograniczenie Protossa do tylko jednej bazy i znaczne ilości minerałów jakie musiał zainwestować w Cannony możesz spokojnie makrować z dużym wyprzedzeniem w stosunku do swojego oponenta.

3 Hatch Hydraliski
3 Hatch Hydra build to timing build który ma na celu uderzenie na Protossa zanim będzie on posiadał Zealot Speed albo Templar Tech. Można przechodzić do tej strategii z niemal każdego openingu Zerga i jest bardzo silna na mapach z szerokim Choke-Pointem, takich jak: Andromeda, Carthade czy Neo Medusa. Ten build jak każdy Chess nie może zostać odkryty jeśli ma zadziałać. Zerglingi powinno się umieścić na rampie tak, aby uniemożliwić wejście Scouting Probe, a produkcja Hydralisków powinna mieć miejsce w głównym mainie i trzecim Hatchu gdziekolwiek ten będzie. Hydralisk Den powinieneś postawić wraz z uzbieraniem pierwszych 50 jednostek gazu. A zanim Den wybuduje się powinieneś uzbierać dość surowców na Speed Upgrade dla Hydralisków. Zacznij produkować Hydraliski i Dronuj w Naturalu aby wyglądało to tak, jakbyś grał standardowo. Kiedy Speed Upgrade zostanie ukończony zacznij natychmiast opracowywanie Range Upgrade. Kiedy Range Upgrade zostanie niemal ukończony wyrusz swoimi |Hydraliskami. Timingi dopracuj tak, aby pod bazą wroga zjawić się wraz z ukończeniem Range Upgrade. Snipe'uj Cannony i wycofuj się spoza ich zasięgu jeśli Zealoci ruszą do ataku. Dopiero poza zasięgiem Cannonów zacznij walczyć z Zealotami. Nieprzerwanie dosyłaj Hydralisków ze swoich trzech wylęgarni, ustrzel pozostałe Cannony a zwycięstwo powinno być twoje. Z drugiej strony Hydra Break może zawieść jeśli Protoss zrobił 4 lub więcej Cannonów, zależy to mocno od ich ustawienia. Jeśli atak Hydraliskami się nie powiedzie będziesz mocno opóźniony chyba, że uda ci się zrównać Naturala wroga z ziemią, wtedy z kolei będziesz mocno do przodu.

All-in Zerglingi

Jednym z najbardziej popularnych Cheesów dla Zergów przeciwko Protossom są Mass Zerglingi. Jednak w tym przypadku nie ma określonych timingów. Po prostu musisz scoutować i dopasować swój styl gry do tego co zobaczysz u przeciwnika aby znaleźć odpowiednie otwarcie dla swoich Zerglingów.

Jednym z podstawowych elementów tej strategii jest opracowanie speed upgrade dla Zerglingów. Nie jest on konieczny, ale znacznie poprawi skuteczność jednostek za relatywnie mały koszt.

Kolejną ważną rzeczą w tym buildzie (tak samo jak przy innych Chessach Zerga) jest uniemożliwienie zwiadu przeciwnikowi. Buildy typu All-In tracą wszelką skuteczność jeśli zostaną odkryte I jeśli przeciwnik będzie wiedział kiedy zaatakujesz. Zergling speed upgrade to najskuteczniejszy sposób na pozbycie się Scouting Probe. Otwierając grę Overpoolem albo 9 Poolem Zerg jesteś w stanie wykonać ten upgrade bardzo szybko co pozwoli na wczesne odcięcie Protossa od informacji na nasz temat. Protoss grający w ciemnościach nie będzie wiedział co dzieje się u nas w bazie ani kiedy atakujemy co zdecydowanie podniesie skuteczność Chessa.

Kolejną opcją, aczkolwiek troszkę bardziej ryzykowną, na utrzymanie Protossa w ciemnościach jest zagranie standardowego 12 Hatch builda. Załóż ekspansję w swoim naturalu i zbuduj standardową ilość Zerglingów kiedy już Spawning Pool zostanie ukończony.Jeśli scouting Probe zostanie wysłany późno można zatrzymać ją w choke'u częścią Zerglingów a potem wykończyć resztą. Jeśli natomiast scouting Probe pojawi się w twojej bazie przed twoim Spawning Pool'em trzeba będzie się jej pozbyć jak najszybciej, najlepiej przed twoim zwyczajowym czasem przejścia do Lair. Podczas gdy będziesz uganiał się za scouting Probe graj jak najbardziej standartowo tak, żeby twój oponent nie domyślił się co planujesz, to na ogół oznacza postawienie trzeciego Hatcha w następnym expie. Na tą chwilę celem będzie sprawienie by Protoss pomyślał, że gramy standardowo ale opracowanie Zergling Speed Upgrade przy pierwszych 100 gazu zamiast Lair. Jest to bardziej ryzykowne ponieważ scouting jest dla Protossa dużo łatwiejszy we wczesnej fazie gry co sprawia, że wzrasta szansa na odkrycie i porażkę. Twój Zergling Speed Upgrade również pojawi się później niż gdybyś otworzył buildem który zakłada postawienie najpierw Spawning Poola, więc Protoss będzie miał więcej czasu na postawienie dodatkowych Cannonów czy produkcję Zealotów. Jednakże, ten build ma szanse zadziałać jeśli twój przeciwnik będzie scoutował niedostatecznie. Jest to powszechnie znany standardowy 3 Hatch Zerglings build.

Macro Cheesy

Ten rodzaj Cheesa jest raczej niespotykany ze względu na duże opóźnienie w produkcji pierwszych jednostek bojowych i jeszcze większe opóźnienie techu. Większość buildów przeznaczonych dla Zergów zaprojektowanych jest tak, aby gracz mógł Drone'ować i Techować w tym samym czasie, co pozwala łatwo się bronić I dostosować do tego, co mógłby zgotować nam Protoss Jednakże jeśli uważasz, że Protoss będzie grał bardzo defensywnie na początku gry możesz pozwolić sobie na poświęcenie większej ilości czasu na budowanie kolejnych wylęgarni I robotników niż normalnie.

Dwa sztandarowe przykłady to:
3 Hatch przed Spawning Pool
4 Hatch przed Extractorem


Poprzednia strona Na górę Następna strona