Strona główna Forum PodziÄ™kowania Kontakt Współpraca Linki O serwisie Autorzy
Jednostki - Protoss Reaver
Zobacz opis
Rasy - Terran
Terran
Piechota terrańska

Ludzkość wysłała w kosmos na poszukiwanie nowych światów najbardziej zbędny element swojego społeczeństwa - nie tylko aby oczyścić swoje szeregi, ale także było pewne, iż wielu zginie po drodze i w trudach budowania nowych kolonii. Dzięki temu, iż pierwszymi ludźmi byli niezwykle wytrzymali przestępcy udało się stworzyć pomimo prymitywnych warunków pierwsze funkcjonują…ce siedziby, a bogactwo odkrytych zasobów wkrótce doprowadziło do rozkwitu działania wielu korporacji. Już w kilka lat po rozpoczęciu działalności walka o wpływy nabrała ostrego tonu. Nowe technologie i zasoby ludzkie zostały ruszone przeciwko sobie. Jako, że żadna ze stron nie chciała ryzykować totalnej bitwy, która miała by zadecydować o losach wojny, konflikt cią…gną…ł się przez lata, aż któregoś dnia postanowiono wykorzystać w walce są…siadują…cą… rasę...

(powyższy text pochodzi ze strony http://www.scsector.xgame.pl)

Statystyki
Koszt wszystkich struktur: 1750 400 (z addonami 2100 750 )
Koszt wszystkich jednostek: 1550 1125
Wytrzymałość wszystkich struktur: 9900 (z addonami 13600)
Wytrzymałość wszystkich jednostek: 1780
Przeciętna szybkość jednostek naziemnych: 2,2 t/s
Przeciętna szybkość jednostek latają…cych: 2,3 t/s
Najwydajniejsza jednostka: Firebat
Najmocniejsza broń: Nuke (550-1000 damage)
Skuteczność ataku jednostek naziemnych: 0,77 (przeciętna)
Skuteczność ataku jednostek latają…cych: 0,80 (dobra)
Czas gotowości do pierwszego ataku: 2 min 44 sek.

Opis

STRUKTURY: Struktury Terran są… budowane przez SCV'y i tylko jeden SCV może być przy budowie struktury, większa ich liczba nic więc nie da. Niektóre z nich mają… bardzo ciekawą… właściwość - mogą… unieść się w powietrze (Lift Off) i polecieć w dowolne miejsce na mapie, a potem wylą…dować z powrotem. Te struktury to: Command Center, Barracks, Engineering Bay, Factory, Starport i Science Facility. Zawieszonej w powietrzu strukturze jednostki mają…ce tylko broń naziemną… (Zergling, Zealot, Firebat) nie będą… mogły zaatakować, przydatne jest to szczególnie w obronie, a także w przestawianiu budynków, które wybudowaliśmy w złym miejscu. Wszystkie latają…ce struktury są… wolne - poruszają… się z prędkością… 0,9 t/s (o szybkości więcej w dziale Jednostki). Lift Off przydatny też jest przy budowie nowych ekspansji. Budujemy Command Center w mainie (bazie głównej) i wysyłamy go gotowego na miejsce nowej budowy. Lift Off pełni też bardzo ważną… rolę w grze na wyspach, można go też zastosować w celu zaskoczenia wroga. Pozostałe struktury unieść się w powietrze nie mogą…, natomiast wszystkie ze struktur mają… dwie właściwości. Gdy są… uszkodzone, mogą… być naprawiane przez SCV'y i tu zwiększona ich liczba rzeczywiście przyspieszy naprawę. Niestety, jeśli stracą… 3/4 swojej energii, to zaczną… stopniowo tracić pozostałe punkty żywotności, zaczną… się po prostu jarać. Jeśli budynek straci wszystkie punkty - wybucha. Ogień palą…cych się budynków oraz kolor paska będzie cię informował o niebezpieczeństwie. Jeśli pasek jest czerwony, lub trzy ognie buchają… ze struktury - bez wahania poślij SCV'a, by naprawił uszkodzona strukturę.

SCV ratuje strukturę przed doszczętnym spłonięciem

Terranie mogą… swoje struktury budować gdzie chcą… (z wyją…tkiem wody oczywiście :D) i zawsze robił to będzie jeden SCV. Jednak oprócz normalnych struktur, istnieją… też tzw. "dobudówki", elementy, które można do niektórych struktur dołą…czyć. Niektóre budynki mają… dwie dobudówki. Dobudówek nie mogą… budować SCV'y, budują… je struktury, a następnie od razu przyłą…czają… do siebie dobudówkę. Jedna struktura może obsługiwać tylko jedną… dobudówkę na raz, a jeśli zostanie zniszczona lub podniesie się (Lift Off) - dobudówka staje się neutralna. Można ponownie postawić strukturę i dołą…czyć dobudówkę, ale może to zrobić nawet wróg - po prostu dobudówka czeka na strukturę, i jeśli ta jest odpowiednia (nieważne do kogo należy) dołą…cza się do niej od razu. Do Command Center można dołą…czyć Comsat Station i Nuclear Silo. Do Factory - Machine Shop, do Starport - Control Tower, a do Science Facility także dwie - Covert Ops I Physics Lab.

(powyższy text pochodzi z rozdziału Podstawy -> Struktury)

JEDNOSTKI NAZIEMNE: Terranom od razu postawiłbym plusa za piechotę. Prawdziwą… potęgę pokazuje ona dopiero z Medykami. Można powiedzieć, że z nimi są… oni po prostu nie do zaje***** przez podstawowe jednostki :). Wojsko jest leczone na bieżą…co, czyli do jego zniszczenia jest potrzebne coś o dużej sile ataku. Armia zmechanizowana jest również świetna, a to z tego powodu, że można ją… naprawiać SCV'em. A do tego te czołgi :D. Naprawdę wymiatają…...

A co można powiedzieć o ogólnej wytrzymałości jednostek? Nie jest zła. A nawet jest dobra. Dodatkowo może zostać znacznie wzmocniona poprzez Defensive Matrix Sciece Vessela. Piechota była już ruszana - chodzi o to, że można ją… nawet uznać za najwytrzymalszą… ze wszystkiego, dlatego, że jej życie może być stale odnawiane. Potrzeba do tego jedynie energii magicznej Medyków. Podobnie jest z armią… zmechanizowaną… - tutaj pole do popisu mają… SCV'y. Ale jeśli nie weźmiemy naprawiaczy pod uwagę, to i tak jest dobrze. Średnia wytrzymałość jednostek piechoty wynosi ok. 45-50 punktów, zależy z ilu i jakich żołnierzy zrobimy mieszankę. Średnia wytrzymałość jednostek mechanicznych to coś około 120 pkt.

Przy ataku też jest dobrze. Gdyby jednak dodać kilka pkt. obrażeń to pewnie ta rasa byłaby najlepsza. Skuteczność piechoty jest raczej wysoka. Trudność ma z mocnym wrogiem. Atak armii zmotoryzowanej jest za to naprawdę porzą…dny. Siege Tanki w trybie oblężniczym ze swoim Arclite Shock Cannonem zadają… aż 70 pkt. obrażeń. Czego tu chcieć więcej? A do tego Nuke (powiedzmy, że zaliczmy go do jednostek naziemnych, bo to Ghost musi przeprowadzać atak nuklearny), obrażenia są… może niezbyt zachwycają…ce, co do jego kosztu, ale i tak wróg po jego użyciu (a nawet przed :)) poczuje się trochę niepewnie... :p. Zada on od 550 do 1000 pkt. obrażeń. Najbardziej odporni na niego są… Zergowie (w tym sensie, że im zadaje najmniej obrażeń).

Standardowe pancerze powiedziałbym, że są… słabe. Czołgi jak na czołgi przystało powinny mieć dużo lepszą… ochronę, chociaż to stworzyłoby je zbyt mocnymi. Piechota ma tylko 0-1 punkcik pancerza, pojazdy mechaniczne również. I to mnie boli :/. Ale poza obroną… jednostki naziemne sprawdzają… się bardzo dobrze.

JEDNOSTKI LATAJą„CE: Ogólnie rzecz biorą…c to Terranie mają… najlepszą… flotę ze wszystkich ras. Bez trudu gromi ona przeciwnika. Ma naprawdę wysoką… skuteczność, jednak ma wadę, nawet dwie - jest droga i bardzo długo się buduje. Ale podobnie do jednostek zmechanizowanych może być naprawiana przez robotników. Co tu dużo mówić. Opiszę ją… dokładniej.

Wytrzymałość - ponad przeciętną…. Batek z 500 HP, Valkyria z 200 HP i Wraith z 120 HP. To robi wrażenie. Ale wadą… może być jeszcze mała szybkość Battlecruisera. Jest co prawda powolny i nie nadaje się na akcje ratunkowe, ale do szturmu jest najlepszy. Trudno go rozwalić, chyba, że z użyciem specjalnych umiejętności (lub ogromną… ilością… Scourge'e - 6 na jednego batka, bo jeden zawsze ginie przy ataku). Valkyria to typowa fregata szturmowa. Jej atak sprawia, że jest niezastą…piona prawie w każdej akcji. Wraithy są… szybkie i tanie, trochę ich lata w średnich fazach gry. Potem raczej każdy Terran wybiera Valkyrie.

Właśnie Valkyrie w połą…czeniu z Batkami ukazują… całą… potęgę floty. Taka kombinacja jest rozbrajają…ca. 8 rakiet fregaty i laser Batka... Przyczepić się można do Wraitha. Skuteczny w powietrzu, gorzej, jeśli zamierzmy używać go do celów naziemnych. Ale za to ma Cloak - niewidzialność. Warto ją… wykorzystać.

Pancerz lotnictwa też gra znaczą…cą… rolę. Flota jest porzą…dnie opancerzona. Tylko myśliwce zostają… bez pancerza, co daje im szybkość. A więc faktem jest to, że flota terrańska jest bardzo dobra.

Potrzeba wiele Supply Depotów

SLOTY: Ich wykorzystanie jest dobrze znane terrańskim graczom. Często brakuje nam wolnych slotów, jeśli zapomnimy regularanie stawiać Depoty. A to z powodu dużej ilości jednostek zajmują…cych dużo slotów. Najwięcej, bo 8 zajmuje atomówka. Kiedyś też Battlecruiser zajmował 8, ale na najnowszym patchu korzysta on z 6 slotów. Jeszcze Valkyria zajmuje 3 sloty. Piechota korzysta z 1 slota, a mechaniczne wojsko i pozostałe jednostki z 2. Kiedy brakuje nam slotów nie możemy budować jednostek, a to powoduje opóźnienia w rozwoju (umysłowym ;)). Najtrudniej jest w czasie produkcji Battlecruiserów i atomówek. Ale jedyną… radą… na to jest pamiętanie, że trzeba cią…gle dostawiać Supply Depoty. Jeżeli zabudowujemy nimi bazę uważajmy, aby wróg ich za dużo nie zniszczył, bo może nam ich zabrakną…ć.

Ale tu pojawia się kolejny problem - jeśli potrzebujemy dużo slotów, to musimy stawiać dużo Supply Depotów. Ale one zajmują… cholernie dużo miejsca w bazie, dlatego Terranie po prostu muszą… zrobić expa, bo nie starczy im miejsca w bazie. Nie radze też stawiać jednego Depota obok drugiego, szczególnie jeśli przeciwnikiem też jest Terran. Atomówka załatwi ci pewnie większość z nich.

KOSZTY: Jeśli chodzi o koszty budynków to są… one normalne. Prawie każdy budynek jest po standardowej cenie. Wyją…tkami są… struktury obronne. Bunkier kosztuje 100 minerałów (175 u Zergów po wliczeniu Drone'a i Creep Colony, 150 u Protossów), ale oczywiście aby Bunkier działał musi być obsadzony piechotą…, więc jego realny koszt to ok. 300 min. i ok. 25-75 gazu, co oznacza, że jest on tak naprawdę najdroższym budynkiem obronnym. Missile Turret również kosztuje 75 minerałów, ale nie ma załogi, więc jest najtańszym działkiem przeciwpowietrznym. Jeśli chodzi o struktury zaawansowane, to tu jest trochę bardziej skomplikowana sprawa. Factory kosztuje 200 min. i 150 gazu - norma, podobnie Starport. Jeśli chodzi o Armory to jego odpowiednikami nie są… dokładnie Spire i Cybernetics Core, więc raczej nie ma sensu ich porównywać.

Podobnie sprawa ma się z kosztami jednostek. Marine jest 2 razy droższy od Zerglinga, ale za to 2 razy tańszy od Zealota, co jednak nie daje porównania ich skuteczności. Można powiedzieć, że Terranie najlepiej ze wszystkich ras poradziliby sobie z brakiem gazu, ponieważ są… u nich 2 jednostki, które nie kosztują… nic gazu - Marine i Vulture. Jednakże aby mieć te drugie potrzeba Factory, do którego już gaz jest potrzebny. Pozostałe rasy mają… po jednej takiej jednostce (nie wliczają…c robotników). Najdroższe jest u Terran lotnictwo. Jednostki latają…ce są… droższe niż u innych, ale też bardziej skuteczne. Jeszcze kwestia atomówki. Jest to specjalna broń tej rasy i inne nacje nie posiadają… czegoś takiego. Jej koszt to 200 min. i 200 gazu.

Koszty ogólne całej rasy nie są… więc duże. Terran stawiam pośrodku pomiędzy innymi rasami pod względem kosztów. Raczej nie powinniśmy narzekać na brak surowców w grze. Jedyne na co musimy uważać przy zarzą…dzaniu ekonomią…, to budowa potężnej floty. W końcu 1 Battlecruiser + 1 Valkyria kosztują… aż 650 minerałów i 425 gazu. Aha, jeszcze coś. Terranie ponoszą… też koszty napraw budynków i jednostek mechanicznych. Jednak są… one tak niewielkie, że nie warto ich uwzględniać.

CZAS: Nie jest zły, hehe ;). Czas budowy struktur raczej niewiele się różni od innych ras, więc zostawię go w spokoju. Czas trenowania Marine'a czyli pierwszej jednostki, jaką… mogą… mieć Terranie wynosi 24 sekundy. Barracks buduje się przez 80 sek. Można powiedzieć, że to najszybciej ze wszystkich ras. U Zergów jest podobnie, bo mają… prawie taki sam czas, ale za to 2 Zerglingi (ale koszt Spawning Pool większy). Czas budowy najlepszej jednostki, tzn. Battlecruisera wynosi 133, a najkrótszy czas po jakim można go już mieć to 400 sekund, jeśli policzy się czas budowy każdego budynku, który jest do niego wymagany (w tym Refinery oczywiście). Ale realnie rzecz biorą…c ten czas jest dłuższy, bo nie liczyłem Supply Depotów. A do tego trzeba mieć pod dostatkiem surowców, aby móc cią…gle budować. Jeśli chodzi o czas gotowości do pierwszego ataku, czyli czas jaki jest potrzebny od począ…tku gry do wyprodukowania Marine'a to wynosi on w granicach 2 min 40 sek. do 2 min 50 sek. To najszybszy czas jaki udało mi się osią…gną…ć (bez cheatowania oczywiście :p). Zawiera się w tym czas budowy Barracks - 80 sek. i Marinesa - 24 sek., co daje razem 1 min. 44 sek. Czyli została nam minuta. A ta właśnie minuta to czas zbierania odpowiedniej ilości surowców przez robotników. Barracks postawiłem gdy miałem 5-ciu robotników, przy większej ilości czas jest dłuższy (wydłuża się o jakieś 10 sek. na każdego robotnika więcej).

SZYBKOŚą†: Najszybsze jednostki latają…ce tej rasy to Valkyrie i Wraithy. Mają… taką… samą… szybkość, która wynosi 3,2 t/s. Jeśli nie liczyć Scouta z upgrade'ami to są… to jedne z najszybszych jednostek powietrznych (dużo latają…cych ma szybkość 3,2 t/s). Z jednostek naziemnych najszybszy jest Vulture.Bez upgrade'u speeda wycią…ga tylko 3,2 t/s, co i tak jest dobrym wynikiem, ale po wynalezieniu Ion Thrusters osią…gi są… kosmiczne - 4,6 t/s! Rekord kosmosu, proszę państwa! Vulture - najszybsza jednostka No, tutaj zdecydowanie Vulture nie ma sobie równych. To najszybsza jednostka w grze. A najwolniejsze? No, cóż, chyba każdy się domyśla - Battlecruiser - 1,3 t/s. Reszta jest przeciętna, ale większość, czyli cała piechota, czołgi i Goliathy mają… 2,0 t/s. Pomimo najszybszej jednostki terrańska armia jest chyba najmniej mobilna. Piechota z czołgami i Goliathami porusza się ze średnią… prędkością…. Jeśli chodzi Ci o szybkie rushe, to raczej nie będzie to właściwa rasa (chyba, że zadowolisz się samymi Vulturami). Zarówno Protossi jak i Zergowie mają… szybsze podstawowe jednostki, co sprawia, że ich ataki są… szybsze. Piechota nie jest w stanie tak "zalać" wroga jak np. Zerglingi (potop zergowski? :-)).

Tak wyglÄ…Â…da zwiad Comsatem

ZWIAD: Ta rasa od począ…tku ma najlepszego zwiadowcę - SCV'a. Potem, mają…c Comsat Station można szybko i bezboleśnie dowiedzieć się, co też nasz przeciwnik planuje. Wcześniej można używać SCV'ów i Marinesów. Musisz zaznaczyć Comsat Station i korzystać z niego jak tylko energia na to pozwoli (czyli 50 punktów energii na jedno użycie). Unikaj używania Scanner Sweep do odkrywania niewidzialnych jednostek typu Lurker czy Dark Templar - po prostu lepiej w tym sprawdzają… się Missile Towery, a energię przeznacz na badanie bazy wroga. Kolejną… zabawką… w arsenale Terran jest szybki Vulture - wydawać by się mogło, że przy swojej szybkości jest doskonałym zwiadowcą…. Niestety - gdy my będziemy mieli Factory, wróg już dawno zdą…ży postawić obronę, przez którą… nasz kochany sęp się nie przedrze. Wyślij je jednak do bazy wroga - a nuż uda się przejechać? Warto budować je dla samych min, które można postawić na wszelkich przejściach. Takie miny będą… informowały cię o posunięciach wroga - jeśli w przejściu nie ma miny, którą… niedawno postawiłeś oznaczać to będzie, że wróg tamtędy przechodził. Później Science Vessele świetnie odkrywają… dla ciebie teren gdyż mają… duże pole widzenia. Dobre też są… w te klocki niewidzialne Wraithy. Jednak głownie powinieneś polegać na Comsat Stations - gdy zakładasz nową… bazę, gdy Command Center się zbuduje, dołą…czaj od razu Comast Station i wszystkie zaznacz klawiszami (od 0 w dół).

Aby uchronić się przed zwiadem wroga - musisz przede wszystkim nie pozwolić wrogowi do swojej bazy wejść. Zagrodź przejścia Bunkrami lub Supply Depotami. Terranie nie powinni się raczej martwić o to, czy wróg może ich odkryć - i tak zazwyczaj będą… to dwa wyjścia - albo szybki atak samymi Marinesami, albo Marines + Medics. A jeśli chcesz np. przygotować Firebat drop - to po prostu wybuduj potrzebne struktury w innym miejscu. Jeśli Overlord przyleciał, to nie powinieneś się go obawiać - jeden Marine w zupełności wystarczy by go odgonić, a przy odrobinie szczęścia zniszczyć.

(powyższy text pochodzi z rozdziału Podstawy -> Zwiad)

OBRONA: Bardzo często się mówi, że Terranie to rasa wręcz stworzona do obrony. Wdarcie się do ich bazy jest bardzo trudne. Więc co takiego jest w tej terrańskiej obronie, że jest ona taka dobra? Są… 3 powody. Po pierwsze i chyba najbardziej oczywiste: Bunkry z 350 HP i jednym punktem pancerza. W środku zazwyczaj siedzą… Marines i Ghosty, rzadko Firebaty. Takie 4 jednostki strzelają… sobie do nas, a my nie wyrzą…dzamy im żadnych szkód, bo atakujemy nie ich, ale bunkier, który jest całkiem mocnym schronem. Po drugie (też oczywiste): Siege Tanki. Wspaniałe machiny oblężnicze. Zawsze chyba spotyka się je w trybie Siege, czyli oblężniczym. Zasięg mają… ogromny, więc wymiatają… dużo armii szturmują…cej zanim ona nawet zdą…ży dojść do zabudowań. Po trzecie (mniej oczywiste dla począ…tkują…cych): Supply Depoty - zwykłe budynki dostarczają…ce slotów. Więc co w nich takiego niezwykłego? A to, że są… większe od tych u innych ras, tzn. mają… wymiary 2x3, podczas gdy u Protosów Pylon ma 2x2, a Zergowie nie mają… takiego budynku, lecz jednostkę.

Typowy terrański wall

Więc powiem coś więcej o Depocie. Ma 500 punktów życia i jeden pkt. pancerza. Pylon ma 300 osłon i 300 życia, więc powiecie, że też się nadaje. Ale prawda jest inna. Różnica polega na ich zastosowaniu. Depoty co prawda są… potrzebne, ale nie aż tak jak Pylony. Te protosskie struktury są… używane do zasilanie ich budynków, które bez nich nie będą… działać. A oznacza to, że brak Pylona paraliżuje wszystkie struktury obok niego. A to z kolei oznacza, że Pylony powinny być schowane i dobrze chronione. No a Depoty są… najczęściej ustawiane przy wejściu do bazy, jeżeli znajduje się ona na wzgórzu, tak aby blokowały przejście. Prawda, że to genialny pomysł? Dopiero za nimi ulokowane są… Bunkry, z których pada ostrzał na jednostki, które zajmują… się Depotami, aby zrobić sobie wejście do tej bazy. A za bunkrami stoją… czołgi. To właśnie ta "tajemnica" znakomitej obrony Terran. Dwa Supply Depoty i jeden Barracks blokują… wejście do bazy. Jeśli są… dwa wejścia to powiecie, że jedno jest zablokowane, a drugim pewnie Terran wychodzi na atak. Ale tutaj też was uświadomię, że wcale tak nie musi być. Obydwa mogą… być zablokowane.... Teraz powinniście zadać pytanie: jak w takim razie Terran wychodzi z tej bazy na atak? No bo przecież nie może się tak odgradzać i wiecznie tam siedzieć, bo w końcu braknie mu surowców. Otóż i tak i nie. Taką… obronę osią…gają… terkowie na przełomie wczesnej/średniej fazy gry. Czyli możliwe jest, że mają… jeszcze jaką…ś inną… bazę wydobywczą…, która dostarcza im surowców. Potem zapewne jest nie jedna, ale więcej takich baz. Więc jak w końcu wychodzą… oni na ten atak? Są… 3 możliwości. Pierwsza: nie wychodzą…! Dlaczego? Bo ta baza, tak dobrze broniona może wcale nie być główna fabryką… jednostek. Mogą… się tam znajdować głównie budynki do odkrywania upgrade'ów, a fabryk jest tam mało. Więc OK. Jednostki tam wyprodukowane nie wychodzą…, tylko siedzą… zapuszkowane w środku i się bronią…, a ataki przychodzą… z innych baz. Druga możliwość, jest bardzo prosta. Dropshipy wyładowują… wojsko ze środka przed bazę. Ewentualnie gracz poszedł w lotnictwo i nie zamierza Cię atakować jednostkami naziemnymi. Trzecia możliwość - przejście jest przecież zablokowane Barrackiem. A Barracks może latać. Więc jaki problem w podniesieniu go o odblokowaniu przejścia?

Jak przeforsować obronę zapuszkowanego Terrana? Oj... będzie trudno. Ale wystarczy ruszyć głową…, a nie wysyłać masakrycznie duże ilości wojska na śmierć. Od czego są… specjalne umiejętności? Zergowie mają… łatwo: Queen używa Spawn Broodlings na Siege Tankach, Defiler używa Plague na Depotach i Bunkrach, ewentualnie jeszcze Ensnare. Protossi użyją… Reavera z dużym zasięgiem. Mogą… jeszcze zrobić co innego - podlecieć Observerem z ulepszonym zagięgiem. Gdy odsłoni on kawałek mapy z czołgami na wzgórzu, do akcji wkraczają… Dark Archony i przejmują… czołgi. Psionic Storma nie polecam, bo trzeba użyć 2 razy na jednym czołgu, a do tego HT musi się bardziej zbliżyć. Terranie mają… na taką… obronę specjalne zabawki. Atomówka, jeśli nie zostanie wykryta zrobi Tobie wspaniały pomost do bazy wroga :). Oprócz tego każda rasa może użyć lotnictwa, szczególnie polecam Guardiany u Zergów.

ATAK: W ataku Terranie sprawdzają… się równie dobrze jak w obronie. Wróg może zostać potraktowany piechotą…, czołgami, Battlecruiserami i Valkyriami oraz atomówką…. To główne atuty tej rasy. Siege Tanki jeśli są… używane w ataku to raczej tylko w trybie Siege. Rozkładają… się przed bazą… wroga, a coś innego próbuje zwabić wojsko prosto pod działa Tanków. Trudno będzie przeżyć każdej jednostce. Battlecruisery - mocne krą…żowniki są… zabójcze w dużych ilościach. O ile kilka jeszcze można pokonać, to nieciekawie sprawa ma się z dużymi grupami. Valkyrie łatwo dają… sobie radę ze wszystkim co lata, a ich kombinacja z Batkami jest praktycznie nie do pokonania z powietrza. A teraz gwóźdź programu: atomówka. Nuki to szajs, są… drogie i długo się budują…. Więc po co je używać? Choćby dla zabawy. Ale prawdę mówią…c nuke to potężna broń. Trzeba tylko umieć dobrze jej używać i wiedzieć, kiedy stosować. Ale tutaj nie będę o niej rozprawiał. Dopowiem tylko że zadaje od 550 do 1000 punktów obrażeń i ma dość spory zasięg.

TRANSPORT: U Terran jednostki naziemne mogą… przewozić transportowce, czyli Dropshipy. Nie są… one złe, na począ…tku są… nawet najszybsze, ale tracą… tą… przewagę, gdy Protoss odkryje upgrade szybkości do Shuttle'a. Dropshipy nie posiadają… żadnych innych umiejętności oprócz transportowania jednostek. Więc z transportem cienko :/. Jednym Dropshipem można przewieźć 8 ludzi z piechoty / 4 Vulture lub Goliathy / 2 Siege Tanki. Dropship jest jedynym transportowcem, który potrzebuje 100 gazu, aby go zbudować. U innych wystarczą… same minerały do budowy, ale gaz też jest potrzebny na odpowiednie budynki.

DETEKTORY: Ta rasa ma najlepiej z detektorami. Zwykłym stacjonarnym detektorem jest Missile Turret, kosztują…cy 75 minerałów. Detektorem mobilnym jest Science Vessel, kosztują…cy 100 min. i 225 gazu - jest najdroższym z detektorów, ale posiada jeszcze przydatne specjalne umiejętności, którymi zawsze może wesprzeć wojsko. W mobilnych detektorach liczy się również szybkość, która mocną… stroną… Vessela nie jest. Ale źle też nie jest - 2,4 t/s. Terranie dysponują… jeszcze jednym rodzajem detektora, którego nie ma żadna inna rasa. Mianowicie posiadają… Comsat Station. Jest to przybudówka do Command Center, która kosztuje 50 min. i 50 gazu. Po jej zbudowaniu Terranie uzyskują… dostęp do najlepszego zwiadocy w grze - Scanner Sweep. Jest to specjalna umiejętność Comsata kosztują…ca go 50 energii. Odsłania ona mapę wokół wskazanego przez nas punktu. A nie dość, że odsłania to jeszcze jest detektorem i pokazuje niewidzialne jednostki. Ale jest już o nim napisane w Zwiadzie, więc nie będę już bardziej rozwijał tego tematu.

NukujÄ…Â…cy Ghost

NIEWIDZIALNE JEDNOSTKI: Tutaj są… dwie takie jednostki. Pierwsza to Ghost należą…cy do piechoty. Druga to Wraith, który jest myśliwcem zwiadowczym. Zarówno jedno jak i drugie doskonale posłużą… nam za zwiadowców, jednak bardziej opłaca się na zwiad posłać Wraitha - jest szybszy i lata. W obydwu przypadkach niewidzialność nie jest umiejętnością… stałą…. Najpierw trzeba ją… odkryć - w Covert Ops dla Ghosta i w Control Tower dla Writha. Dopiero wtedy te jednostki uzyskują… specjalną… umiejętność o nazwie Cloak. Zacloakowanie się kosztuje 25 pkt. energii i dodatkowo jednostka cały czas ją… traci, gdy jest niewidzialna z prędkością… 1 pkt. energii na sekundę. W każdej chwili te jednostki mogą… znowu stać się widzialne. Dzieje się to wtedy, gdy skończy się im energia lub gdy sam wyłą…czysz niewidzialność kilkają…c tym razem na Decloak. Gdy niewidzialność jest wyłą…czona energia regeneruje się też z prędkością… 1 pkt/s.

SPECJALNE UMIEJą˜TNOŚCI: W sumie Terranie dysponują… czternastoma specjalami, z których 3 nie kosztują… nic energii: Stim Packs, Spider Mines, Siege Mode. Najbardziej użyteczne z tych 14 są… chyba: Siege Mode, Lockdown, EMP Shockwave (gdy grasz z Protossami), Healing (leczenie nie wymaga odkrycia i jest używane automatycznie)i jeszcze Spider Mines. Są… one bardzo przydatne. Nie wyobrażam sobie piechoty bez Medyków z umiejętnością… leczenia, a czołgów bez trybu Siege. Poza tym Miny są… zabójcami piechoty i Zerglingów, a Lockdown skutecznie blokuje flotę wroga. EMP Shockwave pozbawia Protossów wszystkich osłon. Większość z nich zużywa 100 energii, tylko Yamato Gun więcej, a reszta już poniżej setki. Tyle chyba można powiedzieć o ciekawszych specjalach u tej rasy. Jedną… ze specjalnych umiejętności ma również budynek - Comsat Station.

UPGRADY: Upgrady broni i pancerza dzielą… się u Terran na 3 grupy. Infantry - piechota, Vehicle - pojazdy mechaniczne, Ship - flota. Koszty są… takie same jak u innych ras. Każdy można ulepszyć na 3 level. Oprócz zwykłych upgradów są… jeszcze upgrady energii dla jednostek posiadają…cych ją…, czyli Titan Reactor dla Science Vessela, Moebius Reactor dla Ghosta, Apollo Reactor dla Wraitha, Colossus Reactor dla Battlecruisera i Caduceus Reactor dla Medica. Wszystkie zwiększają… maksymalną… ilość energii z 200 do 250. Ulepszyć jeszcze można zasięg broni Marine'a - U-238 Shells oraz zasięg rakiet Hellfire Goliatha - Charon Boosters. Zostały jeszcze 2 upgrady, mianowicie upgrade pola widzenia dla Ghosta - Ocular Implants oraz ulepszenie szybkości Vultura - Ion Thrusters. To wszystkie ulepszenia, którymi dysponują… Terranie. Ważniejesze z nich to Charon Boosters i U-238 Shells. Upgrady broni i pancerza odkrywaj zawsze. Większość upg. kosztuje 150 minerałów i tyle samo gazu.

Podsumowanie
Plusy:
+ Piechota z Medicami
+ Siege Tanki
+ Nuki
+ WymiatajÄ…Â…ca (aczkolwiek droga i wolno siÄ™ budujÄ…Â…ca) flota
+ Mogą… budować gdzie chcą… (byleby na płaskim terenie z wyją…tkiem wody)
+ LatajÄ…Â…ce budynki
+ Bunkry
+ Znakomita obrona
+ Najlepszy robotnik (60 HP)
+ Naprawianie budynków i jednostek
+ Najszybsza jednostka (Vulture)
+ Comsat Station
+ Prawie wszystkie jednostki atakują… na odległość (bez Firebata i SCVa)
+ Możliwość zajęcia wrogich addonów

Minusy:
- Jednostki siÄ™ skupiajÄ…Â… (trzymajÄ…Â… blisko siebie)
- SÅ‚aba obrona przed Dark Swarm
- Mało mobilne wojsko
- SÅ‚abe transportowce (brak specjali)
- Duże zapotrzebowanie na sloty
- Mało miejsca w bazie (Depoty)
- Palą…ce się budynki samoczynnie tracą… punkty życia

(część plusów i minusów zaczerpnięta ze strony http://www.scsector.xgame.pl)

Rasa Terran to rasa posiadają…ca najlepszą… obronę. Gdy się zapuszkują… nic lub prawie nic nie zdoła się przedrzeć do bazy, dzięki czemu Terran może spokojnie przygotować atak. Za tą… rasą… przemawia również posiadanie bardzo mocnej broni - Nuka. Jest to powiedziałbym nacja typowa dla gier RTS, bo struktury można stawiać niezależnie od innych struktur a jednostki buduje się w odpowiednich dla nich budynkach. Terranie posiadają… również najlepszy detektor i najszybszą… jednostkę w grze. Ogólnie cała rasa jest bardzo fajna i ma niewiele wad. Poza tym bardzo łatwo się nią… gra (przynajmniej mi). Polecam ją… począ…tkują…cym graczom (nikt nie mówi, że doświadczeni nią… nie grają…! Jest wręcz przeciwnie). No i na tym kończę opis Terran.


Poprzednia strona Na górę Następna strona