|
Źródła: Liquipedia
Przetłumaczył: Mateusz
Jak Ćwiczyć
Co jest najważniejsze podczas ćwiczenia gry? Mechanika? Poznanie strategii? Można dyskutować na ten temat aż do śmierci, lecz jedna wiadoma, to aby posiąść StarCraft?a w pełni, musisz stać się mechanicznym perfekcjonistą.
Podstawowe kroki ćwiczebne
(Jest to fragment tekstu ?How to get better?, stworzonego przez Australijskiego progamera Legionnaire. Brzmienie artykułu zostało zachowane w większości, zostały dokonane tylko drobne zmiany)
Dla graczy początkujących nie ma zbyt dużo do roboty. Po prostu należy skupić się na podstawach, które są najważniejsze, a wcale nie takie trudne.
- Włącz jeden z Twoich najlepszych replayów i kliknij na swojego Nexusa/CommandCenter (trudniej u Zerga, ale wystarczy obserwować swoje larwy i zużycie minerałów) i po prostu obserwuj produkowanie swoich robotników. Twoja ?baza? nigdy nie powinna przestać ich produkować. Aż do połowy rozgrywki.
- Hotkey?uj budynki. Dokładniej, budynki produkcyjne. Naucz się również na pamięć skrótów klawiszowych do produkcji poszczególnych jednostek. Pomoże Ci to w produkowaniu jednostek nie wracając do bazy podczas atakowania (np. u Protossa, produkcja Zealotów w 3 GateWay?ach będzie wyglądać tak: 3z4z5z).
- Obserwuj ilość minerałów. Jeśli ich liczba się powiększa o dużo, za dużo, przypomnij sobie o punkcie nr. 1 i 2!
- Zwiad. Zwiad jest bardzo ważnym czynnikiem gry, który daje Ci informacje co robi Twój przeciwnik, a wtedy bardzo łatwo możesz przygotować na to kontrę. Bo po co budować w ciemno i tracić surowce na coś, co się w ogóle nie przyda?
Teraz naucz się 2-3 głównych strategii (Build Order; BO) których Twoja rasa używa. Jeśli dobrze zwiedziłeś bazę przeciwnika i widzisz, że gra np. Terran gra 1 albo 2 Factory, przystosuj swój BO tak, aby lepiej to skontrować. Nie potrzebujesz tutaj jakichś wielkich zmian. Np. jeśli widzisz, że w Factory robi się drugi Upgrade, możesz się spodziewać min. Co wtedy? Grając Protossem, zrób Dragoony i odstraszaj Vultury w międzyczasie dążąc do Observera. Grając Zergiem ? dostaw Sunken Colony, grając Terranem, zbuduj Com Sat i najlepiej Wall-in przy wejściu do bazy.
- Jak już zdobędziesz przewagę, zacznij ekspansję.
- Naucz się otwierających grę BO (tzw. Early Game BO). Late Game (późniejsza faza gry) zależy od dobrze rozpoczętej rozgrywki.
- Macruj, czyli nie zapominaj o HotKey?ach, wydawaniu minerałów na jednostki oraz i ekspansji.
Małe podpowiedzi:
- Zwiadem również możesz się dowiedzieć, kiedy armia wroga wychodzi z bazy.
- Buduj ekspansje w miejscach które Ci w tym pomogą, np. z rampami. Blokując wejście, możesz w tym czasie zbudować tam kilka GateWay?ów, co pomoże Ci atakować z kilku stron naraz. Nikt przecież nie zaatakuje przy rampie, kiedy masz tam kilka GateWay?ów produkujących + jakieś wojsko, a do tego, możesz go zaatakować od tyłu wojskiem wyprodukowanym w głównej bazie.
- Co Twój przeciwnik wie o Twojej grze? Możesz go zmylić? Ależ oczywiście. Jeśli posiada większe wojsko, ale Ty kontrolujesz większą część mapy lecz z małym wojskiem, możesz go trzymać w strachu poprzez sterczenie i nękanie go przed jego bazą. Jeśli będzie chciał wyjść z bazy ? napieraj na niego, nie pozwól mu na to.
- Próbuj chować ekspansje. Są one bardzo narażone na atak, ale jeśli będziesz odpowiednio zaczepiał wroga, nie będzie myślał o szukaniu ich. A w późniejszej fazie gry to Ty będziesz do przodu z ekonomią.
Jeśli widzisz, że wróg szykuje się do wyjścia (np. jeśli po massowaniu Siege Tanków produkuje sporą liczbę Vulture?ów, spodziewaj się, że zaraz wyjdzie), lub właśnie już wychodzi, grając Protossem, miej przygotowanego Shuttle?a z Reaverem w środku. Po co? Ano po to, żeby zwrócić uwagę przeciwnika od ataku. Będzie się musiał co chwilę wracać do bazy, aby zniszczyć Twojego upierdliwego Shuttle?a. Próbuj też przedostać się jakąś grupką wojska do jego ekspansji, aby znów odwrócić jego uwagę. Jeśli jednak już wyjdzie, nie trać swojego głównego wojska zbyt łatwo. Jeśli widzisz, że ta armia zostanie rozgromiona, uciekaj nią do jakiegoś rogu, aby kupić znowu trochę czasu na wyprodukowanie kolejnej armii. Uciekając ostatnimi dwoma Dragoonami, możesz odwrócić uwagę wroga od bazy, gdzie Ty w tym czasie wrócisz swoim Shuttlem z Reaverem i zniszczysz mu kilku robotników. Pamiętaj, że nie chodzi o to, żeby wlecieć do bazy i zostawić Reavera aby zniszczył i zginął. Chodzi znowu o zaczepianie wroga. Wlatujesz, zabijasz kilka jednostek ? uciekasz. Wracasz, i to samo. Zarobisz na tym nawet kilka minut.
Jeśli sumiennie wykonujesz punkty 1-4, już niedługo, staniesz się coraz lepszym graczem. Teraz włącz replay z ostatniej gry i sprawdź jak Ci idzie krok pierwszy. Jestem przekonany, że nie robisz tego jeszcze perfekcyjnie.
Źródła do podniesienia Twojej wiedzy o StarCrafcie
- FPVODy (First Person Video On Demand) ? wielu wybitnych graczy nagrywa FPVODy I umieszcza je regularnie na YouTube. Jest to nagranie gry z perspektywy gracza. Możesz się z nich nauczyć naprawdę wiele. Najlepszym źródłem takich nagrań jest strona TeamLiquid. Często stremują Stylish oraz Oystein ? naprawdę wysokiej klasy gracze.
- Day[9] ? dużo by tu o nim pisać? Zrobił dla graczy naprawdę dobrą robotę. Wiele Audio podcastów, VODów, FPVODów z komentarzami tak dokładnymi, że głowa boli. Również do znalezienia na TeamLiquid.
Gdzie spotkać graczy równym sobie?
Odpowiedź jest prosta. iCCup Server. Jest to chyba jedyny Server, który pomoże Ci znaleźć graczy na swoim poziomie. Wystarczy zarejestrować się na stronie, ściągnąć iCCup Launchera i grać! iCCup umożliwia również opcję LAN Latency, co pomaga w lepszej kontroli jednostek.
| |