Strona g艂贸wna Forum Podzi臋kowania Kontakt Wsp贸艂praca Linki O serwisie Autorzy
Jednostki - Terran SCV
Zobacz opis
SC2 News
1UP - wywiad z Dustinem Bowderem1UP - wywiad z Dustinem Bowderem
Pi膮聟tek, 02.01.2009, 15:46 :: Negro :: komentarze (5)Pi膮聟tek, 02.01.2009, 15:46 :: Negro :: komentarze (5)

W ostatnim czasie serwis 1UP.com przeprowadzi艂 interesuj膮聟cy wywiad z g艂贸wnym projektantem SC2 - Dustinem Bowderem. Dzi臋ki tej rozmowie pozna膰 mo偶emy nowe szczeg贸艂y dotycz膮聟ce zar贸wno fabu艂y pierwszej cz臋艣ci, czyli Terran: Wings of Liberty, jak i te dotycz膮聟ce samej rozgrywki. Kompletne t艂umaczenie ca艂ego wywiadu znajdziecie poni偶ej.

Ponadto razem z wywiadem serwis 1UP.com opublikowa艂 dwa nowe screeny z gry. Pierwszy z nich jest scen膮聟 z demonstracji kampanii dla pojedynczego gracza w Wings of Liberty, kt贸r膮聟 Blizzard pokaza艂 na BlizzConie 2008. Zdecydowanie ciekawszy jest screen drugi. Przedstawia on zapowiadan膮聟 opcj臋 zakupu technologii w trakcie rozgrywania kampanii. Co najciekawsze - przygl膮聟daj膮聟c si臋 screenowi mo偶emy zaryzykowa膰 stwierdzenie, 偶e mimo wycofania z gry jednostki takie jak Medic, Firebat, Vulture i Cobra jednak pojawi膮聟 si臋 w kampanii!

screen1

1UP: Po pierwsze, niekt贸rzy z nas zastanawiaj膮聟 si臋 - czy kiedykolwiek czuli艣cie si臋 tw贸rczo ograniczeni ze wzgl臋du na dziedzictwo i otoczk臋 zwi膮聟zan膮聟 ze StarCraft? Czy nie czujecie zrezygnowania wobec nacisk贸w na zadowolenie starszych fan贸w za cen臋 unowocze艣nienia gry?

Dustin Browder: Absolutnie nie. Naszym celem jest stworzenie RTS-a silnie zwi膮聟zanego z pierwowzorem. Dlatego w艂a艣nie tworzymy sequel StarCrafta - gdyby艣my chcieli zrobi膰 co艣 innego, gr臋 nazwaliby艣my inaczej. Owszem, jest wiele punkt贸w, kt贸re chcieli艣my utrzyma膰, jak np. kontynuowanie historii z Brood War czy zachowanie tego niesamowitego uczucia szybko艣ci podczas gry. Mamy te偶 spore pole do popisu - zmiana wizerunku ras, wprowadzenie nowych rzeczy i te wszystkie ekscytuj膮聟ce nowe czynniki, kt贸re wprowadzamy do kampanii.

1UP: Jak zamierzacie sprawi膰, by SC2 by艂 interesuj膮聟cy zar贸wno dla graczy zawodowych z ok. 300 APM i graczy korzystaj膮聟cych z SC tylko dla rozrywki?

DB: To dla nas wielkie wyzwanie uchwyci膰 magi臋 pierwowzoru, kt贸ra przyci膮聟gn臋艂a scen臋 zawodow膮聟, a jednocze艣nie by艂a atrakcyjna dla zwyk艂ych u偶ytkownik贸w. Nale偶y pami臋ta膰, 偶e SC1 sprzeda艂 si臋 w ilo艣ci 9.5mln egzemplarzy na ca艂ym 艣wiecie i mimo opinii hardcore'owego RTS-a, odni贸s艂 bardzo du偶y sukces.
W kwestii zadowolenia oczekiwa艅 obu grup graczy, filozofi膮聟 Blizzarda wci膮聟偶 pozostaje: "艂atwe do nauczenia, trudne do opanowania". To co艣, co wci膮聟偶 mamy przed oczami przy projektowaniu ka偶dej gry. Na przyk艂ad, wi臋kszo艣膰 jednostek w SC2 mo偶e by膰 kontrolowana przez zwyk艂e klikni臋cia, co nie jest trudne dla przeci臋tnego gracza: "je艣li przesun臋 Stalker贸w tutaj, zaczn膮聟 strzela膰 do wroga". Z czasem taki gracz nauczy si臋 wykorzystywa膰 np. Blink czy koncentrowanie ognia dla zwi臋kszenia skuteczno艣ci.

1UP: Czy prace nad cyklem SC2 przewidywane s膮聟 jako skupianie si臋 odr臋bnie nad ka偶d膮聟 cz臋艣ci膮聟, czy bardziej w stylu WoW, gdzie g艂贸wny nacisk k艂adziony by艂 na cz臋艣膰 g艂贸wn膮聟, a dodatki to tylko ulepszenia i pewne powt贸rzenia zamiast innowacji?

DB: Du偶a cz臋艣膰 projektowania gry, mechaniki i narz臋dzi jest w wi臋kszo艣ci uko艅czone, je艣li chodzi o wersj臋 podstawow膮聟. Gdy ju偶 j膮聟 udost臋pnimy i zajmiemy si臋 dodatkami, b臋dziemy mieli mo偶liwo艣膰 skupienia si臋 na nowej zawarto艣ci tych pozycji.
Jeste艣my 艣wiadomi tego, 偶e do kolejnych cz臋艣ci cyklu musimy wprowadzi膰 zmiany. Na przyk艂ad w kampaniach Zerg贸w i Protoss贸w - b臋d膮聟 one dzia艂a膰 zupe艂nie inaczej ni偶 w podstawce. Bez sensu by艂o by, gdyby Kerrigan lata艂a w Battlecruiserze i wynajmowa艂a jednostki za pieni膮聟dze, co wcze艣niej robimy jako Jim Raynor. Tak wi臋c, dla Kerrigan wymy艣limy co艣, 偶eby mog艂a ewoluowa膰 i powi臋ksza膰 sw贸j R贸j. Tak samo w przypadku Zeratula - mo偶liwe, 偶e trzeba b臋dzie bardziej polega膰 na dyplomacji i stosunkach z r贸偶nymi klanami dla uzyskania dost臋pu do nowych technologii i jednostek.

1UP: Poniewa偶 HUD i interfejs s膮聟 wci膮聟偶 poprawiane, mo偶esz powiedzie膰 kt贸re jego elementy zdaj膮聟 si臋 w艂a艣ciwie funkcjonowa膰, a kt贸re i dlaczego s膮聟 nadal poprawiane?

DB: Wci膮聟偶 intensywnie pracujemy nad map膮聟 gwiezdn膮聟, na kt贸rej wybierasz odwiedzane planety i systemy. Ekran zakupu technologii r贸wnie偶 zosta艂 przerobiony i prawdopodobnie b臋dzie wygl膮聟da艂 inaczej ni偶 ten, kt贸ry pokazany by艂 na BlizzCon. Inne rzeczy, tak jak tzw. "zestawy", kt贸re odkrywasz prowadz膮聟c Jima mi臋dzy misjami tak偶e s膮聟 stale poprawiane. Owe 'zestawy' to np. mostek Hyperiona czy bar na Mar Sara.

screen1

1UP: Jak bardzo zaawansowane s膮聟 prace nad kampaniami? Czy ka偶da z nich by艂a grywalna zanim zdecydowali艣cie si臋 skupi膰 na terra艅skiej?

DB: Pozosta艂e 2 kampanie zdecydowanie nie s膮聟 w grywalnym stanie. Jak na razie najwi臋cej pracy w艂o偶yli艣my w cz臋艣膰 dla Terran - pozosta艂e wci膮聟偶 s膮聟 planowane i obmy艣lane, co zmieni si臋 dopiero wraz z uko艅czeniem wersji podstawowej. Fabularnie, mamy ju偶 pomys艂 jak poci膮聟gn膮聟膰 histori臋, ale je艣li chodzi o misje, przerywniki filmowe, cz臋艣膰 interaktywn膮聟 oraz pozosta艂膮聟 zawarto艣膰, ca艂a praca skupiona jest na kampanii Wings of Lliberty.

1UP: Wspominali艣cie, 偶e ostatecznie kampanie rozros艂y si臋 tak, 偶e nie spos贸b by艂o by zmie艣ci膰 je w obr臋bie jednej gry. Skoro teraz ka偶da z ras ma wi臋cej miejsca na rozw贸j fabu艂y, mo偶esz powiedzie膰 co b臋dzie mo偶na zrobi膰 w trakcie tych 30 misji, a co nie uda艂o by si臋 w przypadku 10?

DB: Po pierwsze, mo偶emy wprowadzi膰 nieliniow膮聟 struktur臋. Dzi臋ki koncentracji na jednej rasie w trakcie tych 26-30 poziom贸w, mamy miejsce na danie graczom wa偶nych wybor贸w co do cz臋艣ci galaktyki, kt贸re chc膮聟 zwiedzi膰 jako pierwsze oraz do utworzenia pobocznych historii. Daje nam to r贸wnie偶 mo偶liwo艣膰 zapoznania u偶ytkownik贸w z nowymi postaciami, lokacjami oraz pozwolenia na dobre poznanie bohater贸w i generalnie zag艂臋bienia si臋 w fabu艂臋. Pr贸ba upchni臋cia tego wszystkiego w 10 misjach nie wygl膮聟da艂a realnie i 藕le wp艂yn臋艂a by na nasze cele, jak i nasz膮聟 wizj臋 prezentacji fabu艂y.

1UP: Ok, czyli dlatego kampania jest d艂u偶sza. Obecnie, StarCraftowy model "10 misji na ras臋" jest popularny w艣r贸d wsp贸艂czesnych RTS-贸w. Czy ze wzgl臋du na znacz膮聟ce wyd艂u偶enie kampanii, gracz nie zacznie si臋 nudzi膰 po np. 12 misjach?

DB: Najwa偶niejsza jest pewno艣膰, 偶e oferujemy du偶o interesuj膮聟cych i nowatorskich misji. Nie mamy zamiaru dawa膰 30 bitewnych poziom贸w i da膰 sobie spok贸j. Ka偶de tworzone przez nas zadanie, robione jest z ostro偶no艣ci膮聟 i uwag膮聟 - traktujemy je jak swego rodzaju mini gry. Nasi technologiczni spece daj膮聟 nam narz臋dzia do zrobienia paru fajnych rzeczy ze scenariuszem i mam nadziej臋, 偶e graczom spodobaj膮聟 si臋 drobne zmiany i niespodzianki, kt贸re wprowadzamy do kolejnych misji.

1UP: Wiemy, 偶e Raynor b臋dzie g艂贸wn膮聟 postaci膮聟 w kampanii Terran, ale czy b臋dziemy r贸wnie偶 odkrywali co s艂ycha膰 u pozosta艂ych bohater贸w (Kerrigan, Zeratula)? Czy te偶 nie pojawi膮聟 si臋 oni, a偶 do czasu wypuszczenia kampanii Zerg贸w i Protoss贸w?

DB: Z pewno艣ci膮聟 zobaczycie inne wa偶ne postacie i b臋d膮聟 mia艂y one wp艂yw na przebieg historii. Owszem, wszystko koncentruje si臋 wok贸艂 Jima Raynora, ale pami臋tajcie 偶e pozostali znajduj膮聟 si臋 w tej samej galaktyce i wszyscy g艂贸wni bohaterowie odgrywaj膮聟 wa偶n膮聟 rol臋 w epickiej historii. Nieuniknione s膮聟 ich spotkania, gdy偶 ich losy s膮聟 ze sob膮聟 zwi膮聟zane, a wszystko to znajdzie odzwierciedlenie w kampanii.

1UP: Wracaj膮聟c do wypowiedzi dotycz膮聟cej nieliniowej struktury kampanii, jak wp艂ynie to na g艂贸wn膮聟 fabu艂臋? Pomijaj膮聟c struktur臋 misji, czy historia b臋dzie oparta o twarde ramy, czy te偶 b臋dzie mo偶na zmieni膰 niekt贸re elementy zale偶nie od w艂asnych upodoba艅? Je艣li tak, jak takie zmiany zostan膮聟 uwzgl臋dnione w kolejnych ods艂onach gry?

DB: Wci膮聟偶 obecne b臋dzie wsp贸lne rozpocz臋cie i zako艅czenie historii w ka偶dej kampanii. Droga, jak膮聟 obierzesz z punktu A do B b臋dzie r贸偶ni膰 si臋 w zale偶no艣ci od upodoba艅. Pojawi膮聟 si臋 zadania poboczne, kt贸re umo偶liwi膮聟 zaobserwowanie wp艂ywu decyzji na poszczeg贸lnych bohater贸w lub 艣wiaty. Wci膮聟偶 jednak zaznaczamy, 偶e staramy si臋 opowiedzie膰 jedn膮聟, sp贸jn膮聟 histori臋 i chcemy unikn膮聟膰 niejasno艣ci w sferze fabu艂y.

1UP: Ostatnie pytanie. Jim Raynor - dlaczego taki smutny, ponury?

DB: M贸wimy o facecie, kt贸ry zosta艂 zdradzony przez swojego dow贸dc臋, kt贸rego planeta zosta艂a opanowana przez Zerg贸w i kt贸ry widzia艂 jak jego kobieta zmienia si臋 w gro藕ne monstrum. Czy i Ty nie by艂by艣 w takiej sytuacji nieco przybity?


殴r贸d艂o: 1UP.com
T艂umaczenie: Deimos0, Negro

avatar 1Kiko2009-01-02 18:55:46
艢wietny materia艂, dobra robota i fantastyczne screeny :).
avatar 2Negro2009-01-02 19:35:40
Najbardziej jednak cieszy fakt, 偶e szybko艣ci膮聟 w publikowaniu nowych informacji zaczynamy wyprzedza膰 inne polskie serwisy, w tym starcraft2.net.pl ;]
avatar 3Deimos02009-01-02 19:44:29
Mia艂em to przet艂umaczy膰 ju偶 d艂u偶szy czas temu, ale jako艣 tak :D Nie idzie, je艣li nie mam jak si臋 skoncentrowa膰. :D
avatar 4spychi2009-01-02 22:03:28
Dam wam linka do tematu, jak kto艣 chce to niech newsa zrobi.

O wersji beta mowa i o pierwszej cz臋艣ci.

http://www.blizzforums.com/showthread.php?t=22387



A dok艂adniej

http://www.g4tv.com/xplay/videos/35734/All_Access_Preview_Starcraft_II.html
avatar 5spychi2009-01-02 22:08:17
Zauwa偶y膰 mo偶na na screenie z techiem do kampanii: vulturka, medyka, auto-turret, firebata oraz cobr臋 - te jednostki b臋d膮聟 tylko w kampanii w multi ju偶 nie.
Nick: 
E-mail:  (Nie b臋dzie widoczny na stronie)
Tre艣膰:  (max. 1500 znak贸w)
Antyspam:  [poka偶/ukryj info]
Wpisz akronim nazwy tego serwisu (du偶ymi literami). Pozostaw tylko du偶e litery w "StarCraft Area".

Type a shorter form of the name of this website. Leave only uppercase letters in "StarCraft Area".

Poprzednia strona Na g贸r臋 Nast臋pna strona