Strona g艂贸wna Forum Podzi臋kowania Kontakt Wsp贸艂praca Linki O serwisie Autorzy
Jednostki - Zerg Queen
Zobacz opis
Strategie - Mutalisk Harassment

Liquipedia Logo 殴r贸d艂o oryginalne: LiquiPedia
Zamieszczone za zgod膮聟 TeamLiquid
T艂umaczenie: Trydium


Og贸艂em

Przegl膮d

Wczesne Mutaliski s膮 jednostk膮 przeznaczon膮 do harassmentu i tak w艂a艣nie powinny by膰 wykorzystywane. W bezpo艣rednie starcie powinny wda膰 si臋 tylko wtedy kiedy maj膮 ZDECYDOWAN膭 przewag臋 liczebn膮. Ich si艂a to mobilno艣膰, mo偶liwo艣膰 szybkiego zabijania zb艂膮kanych jednostek, pracownik贸w i budynk贸w. Poniewa偶 偶adna jednostka nie jest tak szybka jak Mutalisk zapewniaj膮 one po艣redni膮 kontrol臋 na mapie - je艣li tw贸j przeciwnik rozdzieli swoj膮 armi臋 aby zaatakowa膰 ci臋 zbyt wcze艣nie, twoje Mutaliski mog膮 przyprawi膰 go o b贸l g艂owy atakuj膮c niechronione obszary bazy i uciekaj膮c kiedy pojawi膮 si臋 wrogie jednostki.

Ilo艣膰 Mutalisk贸w jak膮 zdecydujesz si臋 zrobi膰 jest krytycznie wa偶na dla twojej gry, zw艂aszcza przeciwko Terranom. Dla przyk艂adu, przeciwko Terranom b臋dziesz potrzebowa艂 pi臋ciu Mutalisk贸w aby zniszczy膰 Turreta pi臋cioma grupowymi strza艂ami. Sze艣膰 Mutalisk贸w zrobi to samo w cztery strza艂y. Osiem niszczy Turreta trzema strza艂ami. Potrzeba dwunastu Mutalisk贸w aby zniszczy膰 Turreta dwoma strza艂ami (jednak偶e jedena艣cie to do艣膰 aby Turret bardzo szybko sp艂on膮 po tym jak dosi臋gnie go drugi strza艂). Jak mo偶na zaobserwowa膰 przewaga i skuteczno艣膰 Mutalisk贸w ro艣nie wraz z dodawaniem kolejnych jednostek do grupy. Zatem gdzie znajduje si臋 z艂oty 艣rodek aby skuteczno艣膰 Mutalisk贸w by艂a optymalna? Ten przewodnik spr贸buje odpowiedzie膰 na to pytanie poprzez precyzyjne wskaz贸wki i sugestie. Pami臋tajcie jednak, 偶e nie ka偶da gra pod膮偶y przedstawionym schematem.

Grupowanie

Mutaliski mog臋 przeszkadza膰 przeciwnikowi najskuteczniej kiedy korzystamy z "Mutalisk Stacking": zbitek Mutalisk贸w kt贸ry wygl膮da, porusza si臋 i atakuje jak pojedyncza jednostka. To sprawia 偶e twojemu przeciwnikowi jest bardzo trudno wychwyci膰 i celowo ustrzeli膰 najs艂absz膮 jednostk臋 w grupie. Ponadto, przy stosownym micro ka偶dy Mutalisk b臋dzie strzela艂 w tym samym czasie, co pozwoli grupie na "taniec" - szybkie wchodzenie i wychodzenie z zasi臋gu ataku co zdecydowanie obni偶a otrzymane przez nasze Mutaliski obra偶enia.

Aby zmusi膰 swoje Mutaliski do odpowiedniego zestackowania wystarczy zgrupowa膰 je z jednostk膮 kt贸ra jest od nich znacznie oddalona. Jest kilka opcji, Larwa, Overlord lub zablokowana/zakopana jednostka kt贸ra nie b臋dzie mog艂a si臋 poruszy膰.

- Zalet膮 Larwy jest fakt, 偶e nie mo偶e si臋 ona porusza膰 co przek艂ada si臋 na to, 偶e nie trzeba si臋 martwi膰 o jej ewentualnie pojawienie si臋 na polu bitwy. Minusem jednak jest fakt, 偶e kiedy Larwa zostanie wykorzystana natychmiast znika z grupy. Je艣li szybko tego nie zauwa偶ymy Mutaliski rozprosz膮 si臋.
- Overlord jest na og贸艂 najch臋tniej wybieranym rozwi膮zaniem. Minusem jest fakt, 偶e Overlord b臋dzie powoli zmierza艂 w stron臋 punktu ruchu przeznaczonego dla Mutalisk贸w. Jest zatem prawdopodobne, 偶e Overlord w pewnym momencie wleci do bazy wroga lub napotka jednostki kt贸re zmierzaj膮 do naszej bazy. Problemem mo偶e by膰 te偶 nadmierne zbli偶enie si臋 Overlorda do grupy Mutalisk贸w co sprawi, 偶e te, rozprosz膮 si臋. Pomimo ryzyka, 偶e Overlord zostanie zabity jest to zdecydowanie lepsze, ni偶 straci膰 Mutaliska poprzez ich rozproszenie/brak kontroli. Najlepsze rozwi膮zanie to usuni臋cie z grupy Overlorda kt贸ry jest zbyt blisko bazy wroga z jednoczesnym wydaniem mu rozkazu powrotu i zast膮pienie go innym. Pami臋tajcie aby nie u偶ywa膰 do tego Overlord贸w kt贸re celowo ustawili艣cie aby dokonywa艂y zwiadu i/lub detekcji.
- Kolejn膮 mo偶liwo艣ci膮 jest u偶ycie zakopanej jednostki. Du偶膮 zalet膮 jest fakt, 偶e taka jednostka (najcz臋艣ciej Zergling) nie porusza si臋, nie trzeba jej wymienia膰 i nie trzeba si臋 o ni膮 martwi膰. Jednak偶e, do tego musicie mie膰 opracowany Burrow, na og贸艂 nie wykorzystuje si臋 tego pomys艂u o ile Burrow nie zosta艂 ju偶 opracowany w zwi膮zku z inn膮 strategi膮 na kt贸r膮 si臋 zdecydowali艣cie.
Zergling uwi臋ziony za minera艂ami r贸wnie偶 si臋 sprawdzi. Ma艂ym minusem jest fakt, 偶e trzeba dodatkowo u偶y膰 przynajmniej dw贸ch innych Zergling贸w aby go zablokowa膰, za wyj膮tkiem map na kt贸rych mo偶na wykorzysta膰 b艂臋dy AI w wyszukiwaniu 艣cie偶ek, jak np. Medusa.

Pewn膮 sztuczk膮 zwi臋kszaj膮c膮 skuteczno艣膰 Mutalisk贸w kt贸ra pozwoli wys艂a膰 je do walki odrobin臋 szybciej jest zbindowanie przy u偶yciu Shifta dziewi臋ciu Larw w jedn膮 grup臋. Nie do艣膰, 偶e wszystkie Mutaliski pojawi膮 si臋 w tym samym czasie, to od razu s膮 one przyporz膮dkowane do tej samej grupy.

Ruch po ukosie, w przeciwie艅stwie do ruchu poziomego czy pionowego, jest du偶o lepszy aby utrzyma膰 Mutaliski zestackowane. Jest co艣 dziwnego w silniku StarCrafta co sprawia, 偶e Mutaliski poruszaj膮ce si臋 po kr贸tkich poziomych lub pionowych odcinkach zachowuj膮 si臋 tak, jakby by艂y w Magic Boxie. Kiedy Mutaliski poruszaj膮 si臋 po skosach zawsze pozostaj膮 zestackowane. Jest to jeden z powod贸w dlaczego atakowanie po skosach jest skuteczniejsze ni偶 pionowo lub poziomo, jak i pow贸d dlaczego technika chi艅skiego tr贸jk膮ta (patrz ni偶ej) dzia艂a.

Aby utrzyma膰 Mutaliski zestackowane wymagane jest wydawanie im ci膮g艂ych polece艅 rushu poniewa偶 kiedy dotr膮 do wskazanego miejsca i zatrzymaj膮 si臋 natychmiast rozprosz膮 si臋.

Warto r贸wnie偶 odnotowa膰, 偶e w rzadkich przypadkach kiedy na mapie nie b臋dzie 偶adnych innych jednostek (np. w mapach Use Map Settings) Mutaliski mo偶na zestakowa膰 poruszaj膮c si臋 nimi bardzo szybko w k贸艂ko. Innym sposobem jest szybkie klikanie na minera艂ach.

Muta Harass

Targeting

Teraz, kiedy twoje Mutaliski zosta艂y zbite w kup臋 jako jeden, twoim celem b臋dzie aby strzela艂y w jeden i ten sam cel. Jest to szczeg贸lnie wa偶ne w przypadku Marines i pracownik贸w - zale偶y nam na martwych jednostkach. Zadawanie po troch臋 obra偶e艅 wszystkim jednostkom w og贸le nam nie pomaga.

Mutaliski maj膮 ca艂kiem spory zasi臋g. Jednak ich AI nie jest zbyt wyszukane wi臋c rzadko mo偶na to zaobserwowa膰. Je艣li u偶yjecie attack-move pozwalaj膮c aby Mutaliski same wybra艂y swoje cele nie znajd膮 ich dop贸ki te, nie b臋d膮 w ich zasi臋gu. Kiedy jednostki wroga pojawi膮 si臋 w zasi臋gu Mutalisk贸w te zwolni膮 i zaatakuj膮. To dlatego w艂a艣nie Mutaliski cz臋sto wydaj膮 si臋 mie膰 ma艂y zasi臋g ataku, podczas gdy Mutaliski kontrolowane przez gracza zdaj膮 si臋 mie膰 go dwa lub trzy razy wi臋kszy. Aby unikn膮膰 takich problem贸w musicie sami kontrolowa膰 swoje Mutaliski. Zawsze wybierajcie dla nich cele, nigdy nie pozwalajcie im si臋 zatrzyma膰, tylko atakowa膰 lub sta膰 na hold-position.

"Mam pytanie... Czasami rozkazuje Mutaliskom zosta膰 na hold position za lini膮 minera艂贸w kt贸r膮 ci臋偶ko jest broni膰, ale one tylko tam siedz膮 zamiast atakowa膰. Czy jest to spowodowane tym, 偶e zosta艂y zaatakowane przez jednostk臋 poza ich zasi臋giem? Jakie艣 rozwi膮zania?"

Tak, je艣li w okolicy s膮 wrogie jednostki bojowe, twoje Mutaliski nie zaatakuj膮 偶adnych nie-bojowych jednostek ani budynk贸w, dop贸ki zagro偶enie nie zostanie wyeliminowane, lub nie przeniesie si臋 poza zasi臋g ataku. Z tego wzgl臋du tak wa偶ne jest wskazywanie celi Mutaliskom.

Nigdy nie pozwalaj zwolni膰 lub zatrzyma膰 si臋 twoim Mutaliskom, gdy偶 ich relatywnie niskie przyspieszenie mo偶e oznacza膰 du偶e k艂opoty kiedy pojawi si臋 armia wroga. Dlatego cz臋sto obserwujemy progamer贸w kt贸rzy ta艅cz膮 swoimi Mutaliskami dooko艂a nawet je艣li w pobli偶u nie ma zagro偶enia - na wypadek gdyby nadesz艂y jednostki wroga, Mutaliski b臋d臋 w ruchu na pe艂nej pr臋dko艣ci i 艂atwo b臋d膮 mog艂y uciec. Warto jest po膰wiczy膰 utrzymywanie swoich Mutalisk贸w w ruchu i wyznaczanie im celi.

Kolejna wa偶na informacja, Mutalisk mo偶e strzela膰 tylko w kierunku, w kt贸rym jest obr贸cony. Je艣li u偶yjecie attack-move za Mutaliskami wasze jednostki zwolni膮, zawr贸c膮 i dopiero zaatakuj膮 - niefortunny wynik. Jednak偶e, Mutaliski mog膮 zawr贸ci膰 bez zwalniania, oznacza to, 偶e je艣li najpierw rozka偶ecie im zawr贸ci膰 a potem wydacie komend臋 ataku (lub pro艣ciej, wydacie rozkaz ataku bezpo艣rednio na jednostk臋) wszystko stanie si臋 o wiele szybciej. Opracowanie tego do mistrzostwa pozwoli wam na szybkie wydawanie rozkaz贸w, nawr贸t, atak (lub wyznaczy膰 jednostk臋 za Mutaliskami jako cel) i nast臋pny nawr贸t. Efekt tego b臋dzie taki, 偶e wasze Mutaliski b臋d膮 ci膮gle lecia艂y z pe艂n膮 pr臋dko艣ci膮 jednocze艣nie strzelaj膮c do ty艂u!

Teraz, kiedy ju偶 wyczujesz sobie wszystko z punkt贸w powy偶ej musisz przyzwyczai膰 si臋 do cooldownu Mutalisk贸w. Cooldown to czas jaki jednostka musi zaczeka膰 pomi臋dzy jednym a drugim atakiem. Nie istnieje 偶aden spos贸b aby wyt艂umaczy膰 cooldown Mutalisk贸w w sensowny spos贸b, mo偶na zgadywa膰, 偶e wynosi on jakie艣 0,7 sekundy, jednak najlepsze b臋d膮 po prostu sumienne 膰wiczenia.

Teraz, kiedy ju偶 potrafisz wyczu膰 zasi臋g, pr臋dko艣膰 i cooldown Mutalisk贸w pora zacz膮膰 膰wiczy膰 "sniping" jednostek. Technika jest prosta - le膰 grup膮 zestackowanych Mutalisk贸w prosto w stron臋 celu. Kilka chwil zanim znajdzie si臋 on w zasi臋gu wydaj rozkaz bezpo艣redniego ataku. Kiedy tylko twoje Mutaliski strzel膮 natychmiast zawr贸膰 i odle膰 kawa艂ek, potem zn贸w nawr贸膰 w stron臋 wroga i pon贸w atak. Celem tutaj jest takie dopracowanie timingu, 偶eby drugi atak rozpocz膮艂 si臋 dok艂adnie w chwili kiedy sko艅czy si臋 cooldown co doprowadzi to zmaksymalizowania obra偶e艅 jakie uda si臋 zada膰. Wymaga to du偶o praktyki. Warto r贸wnie偶 zapami臋ta膰, 偶e lepiej jest za d艂ugo czeka膰 poza walk膮 na koniec cooldownu ni偶 podczas starcia.

Attack vs. Patrol vs. Hold Position

Podczas microwania Mutaliskami mo偶na wydawa膰 im r贸偶ne komendy, jednak ich u偶yteczno艣膰 zale偶y od sytuacji.

  • Attack (A + Click) - Naciskaj膮c "A" i klikaj膮c mysz膮 micrujemy w najbardziej naturalny spos贸b, i cz臋sto najbardziej skuteczny. Ta technika jest najskuteczniejsza kiedy posiadamy do艣膰 Mutalisk贸w aby jednym strza艂em zabi膰 jednostk臋 wroga. Przyk艂adowo, kiedy posiadasz tylko 6 Mutalisk贸w, lepiej jest klika膰 na pojedynczych Marines贸w gdy偶 wtedy zabijesz jednego Marinesa jednym strza艂em. Ta technika jest pomocna r贸wnie偶 wtedy gdy chcesz zaatakowa膰 specyficzne cele, czy b臋dzie to robotnik czy budynek, podczas gdy twoje Mutaliski s膮 pod ostrza艂em. Inne typy micro nie b臋d膮 tutaj skutecznie poniewa偶 AI Mutalisk贸w ka偶e im atakowa膰 wszystko co tylko im zagra偶a, wi臋c cele trzeba wybiera膰 r臋cznie. Wa偶ne jest aby pami臋ta膰, 偶e nie jest to attack-move. Je艣li b臋dziecie klika膰 na ziemi to AI Mutalisk贸w przejmie kontrol臋 co na og贸艂 jest kiepskim pomys艂em.

  • Hold Position - Przeciwko Marinesom i Medykom jest to najcz臋艣ciej najskuteczniejszy spos贸b microwania je艣li zagra艂e艣 3 Hatch Muta build. Zasada dzia艂ania jest bardzo prosta, po prostu przemie艣膰 swoje Mutaliski w zasi臋g wrogich jednostek, wci艣nij "H", wycofaj si臋 po oddaniu strza艂u. Teori膮 kt贸ra doprowadzi艂a do opracowania tego typu micro jest fakt, 偶e 9 lub wi臋cej Mutalisk贸w zadaje 81 obra偶e艅 jednym strza艂em. Zatem, strzelaj膮c w pojedynczego Marina 9 Mutaliskami marnujemu 41 obra偶e艅. Du偶o lepszym rozwi膮zaniem jest rozproszenie obra偶e艅 pomi臋dzy kilka jednostek co zmaksymalizuje skuteczno艣膰. Dodatkowym atutem microwania przy u偶yciu hold-position jest fakt, 偶e klawisz "H" 艂atwo jest dosi臋gn膮膰 lew膮 r臋k膮 co sprawia, 偶e gra staje si臋 jeszcze bardziej naturalna.

  • Patrol - Patrol jest najrzadziej spotykanym sposobem na microwanie. Generalnie patrol eliminuje konieczno艣膰 zwolnienia jednostki do oddania strza艂u, jednak skoro dwa powy偶sze sposoby rozwi膮zuj膮 ten problem Patrol jest rzadko spotykany. Z tego powodu wykorzystujesz ten spos贸b niemal wy艂膮cznie do microwania przeciwko Scourge'om. Jednak nie dajcie si臋 zwie藕膰, Patrol-micro ma swoje zalety. Ten spos贸b jest bardzo podobny do Attack-micro jednak r贸偶nica polega na tym, 偶e przy u偶yciu komendy Patrol Mutaliski zaatakuj膮 szybciej ni偶 przy innych sposobach. Nale偶y r贸wnie偶 odnotowa膰, 偶e Mutaliski generalnie b臋d膮 atakowa艂y jedn膮 i t膮 sam膮 jednostk臋. Zatem Patrol-micro jest tak jakby bezpieczniejsz膮 wersj膮 Attack-micro poniewa偶 je艣li nie trafisz klikni臋ciem na jednostk臋 wroga twoje Mutaliski i tak zaatakuj膮. Minusem jest tutaj fakt, 偶e nie mo偶emy sami wybiera膰 celi.

艢ciganie uciekaj膮cych jednostek

Tak jak wszystkie jednostki bez animacji ataku, Mutaliski mog膮 atakowa膰 pozostaj膮c w ruchu na pe艂nej pr臋dko艣ci. St膮d w艂a艣nie wzi膮艂 si臋 termin "ta艅czenie" jednak termin ten zosta艂 przeinaczony i teraz zwykle u偶ywa si臋 go w odniesieniu do Dragoon贸w. Po prostu wydaj komend臋 ataku po czym natychmiast wydaj komend臋 ruchu. Jedn膮 rzecz膮 kt贸r膮 nale偶y zapami臋ta膰 jest fakt, 偶e Mutaliski kt贸rym nie wybrano celu cz臋sto najpierw zwolni膮 a dopiero potem oddadz膮 strza艂. Je艣li gonisz jednostk臋 o podobnej pr臋dko艣ci (Mutaliski, Corsairy) sprawi to, 偶e wr贸g powoli b臋dzie si臋 oddala艂. Dlatego w艂a艣nie nale偶y celowa膰 w jednostki zamiast u偶ywa膰 Attack-Move.

Radzenie sobie z op贸藕nieniami

Op贸藕nienie to czas jaki up艂ywa pomi臋dzy wydaniem jednostce rozkazu a wykonaniem tego rozkazu. Zauwa偶ycie, 偶e graj膮c na LAN-ie albo Hamachi jednostki reaguj膮 natychmiast podczas gdy graj膮c na Battle.necie mog膮 pojawi膰 si臋 op贸藕nienia. Na og贸艂 te op贸藕nienia s膮 na tyle drobne, 偶e nie zwraca si臋 na nie uwagi, jednak podczas pr贸by wykonania trudnego micro Mutaliskami powinni艣cie dopasowa膰 sw贸j styl gry i strategi臋 bior膮c pod uwag臋 te op贸藕nienia.

Ka偶d膮 komend臋 musisz wyda膰 kilka sekund wcze艣niej ni偶 potrzebujesz aby zosta艂a wykonana. Oznacza to, 偶e walcz膮 w Marinesami musisz wyda膰 komend臋 odwrotu zanim Mutaliski zaatakuj膮. Dopasowanie timingu do op贸藕nienia mo偶e okaza膰 si臋 niemal niemo偶liwe, co znaczy 偶e musisz dopasowa膰 sw贸j styl gry na np. jeden z wymienionych sposob贸w:

  • Nie wybieraj na cele jednostek 艂atwo zabijaj膮cych Mutaliski.
    Bez op贸藕nie艅, Mutaliski mog膮 z 艂atwo艣ci膮 wybija膰 grupki Marines a nawet Archon贸w. M膮drym posuni臋ciem b臋dzie odpuszczenie sobie takich manewr贸w z op贸藕nieniem. Za ka偶dy udany manewr obstawiam, 偶e dwa lub trzy inne zako艅cz膮 si臋 pora偶k膮.
  • Nie przesad藕 z ta艅czeniem.
    Pomimo 偶e powiniene艣 zawsze stara膰 si臋 utrzymywa膰 swoje Mutaliski w ruchu aby unikn膮膰 zasadzek, to obecno艣膰 widocznych op贸藕nie艅 mo偶e uczyni膰 t膮 taktyk臋 bardziej ryzykown膮 i mniej zalecan膮. Atakuj膮c pojedynczego Turreta lub Cannona po prostu zosta艅 w polu ra偶enia i zniszcz go. Kiedy znajdziesz nie bronion膮 lini臋 minera艂贸w po prostu zawi艣nij nad ni膮 i targetuj robotnik贸w zamiast wlatywa膰 i wylatywa膰.

Pami臋taj, 偶e tak d艂ugo jak twoje Mutaliski zostaj膮 偶ywe zadaj膮 obra偶enia ekonomiczne (mo偶esz expowa膰 podczas gdy tw贸j przeciwnik nie mo偶e opu艣ci膰 bazy) po za tym r贸wnie偶 powoduj臋 frustracj臋 wroga. Nie oddawaj tego pr贸buj膮c zosta膰 bohaterem przeciwko 24 Marines.

U偶ywanie Mutalisk贸w przeciwko Zergom

Radzenie sobie ze Scourge

Zale偶nie od op贸藕nienia i twoich umiej臋tno艣ci jest kilka spos贸b radzenia sobie ze Scourge (Zobacz te偶, poradnik Mutalisk vs. Scourge).


Po pierwsze, nigdy nie zostawiaj swoich Mutalisk贸w bezczynnie w zasi臋gu widoczno艣ci wroga. To pozwoli艂oby mu na zbyt 艂atwe sklonowanie swoich Scourge. To na czym ci zale偶y to zaczepianie Scourge zmuszaj膮c przeciwnika do sklonowania ich bardzo szybko co zwi臋ksza szanse na jego pomy艂k臋.
Maj膮c ten fakt w pami臋ci, Scourge trac膮 na swojej skuteczno艣ci wraz z wzrostem liczby wrogich Mutalisk贸w - klonowanie ich staje coraz trudniejsze przy du偶ych ilo艣ciach i staje si臋 bardziej prawdopodobne 偶e zgin膮 od rykoszetu Mutalisk贸w. Je艣li zdarzy ci si臋 gra膰 z kim艣 mocno graj膮cym Scourge'ami, jeste艣 na lepszej pozycji, oszcz臋dzaj jednostki i atakuj dopiero w du偶ych liczbach.

Kiedy walczysz przeciwko armii Mutalisk贸w i Scourge b臋dzie ci zale偶a艂o na wywabieniu Scourge z grupy atakuj膮c Mutaliski. Jak tylko zobaczysz Scourge ruszaj膮ce w twoj膮 stron臋 wycofaj si臋 skupiaj膮c swoj膮 uwag臋 na strzelaniu do ty艂u aby zabi膰 Scourge. Kiedy ju偶 pozb臋dziesz si臋 ich zaatakuj samotne Mutaliski.

Je艣li jeste艣 艣cigany przez Scrouge masz dwie opcje. 艁atwiejsz膮 jest spr贸bowanie dowiedzenia si臋 kt贸rym z Mutalisk贸w w grupie jest celem wysy艂aj膮c je w r贸偶ne strony. Kiedy ju偶 wiesz kt贸re Mutaliski nie s膮 celami mo偶esz je zawr贸ci膰 i zaatakowa膰 podczas gdy te namierzone b臋d膮 ci膮gle ucieka艂y. Drug膮 mo偶liwo艣ci膮 jest skorzystanie z techniki "Chi艅skiego Tr贸jk膮ta". Spr贸buj臋 wyja艣ni膰 to s艂owami, ale mo偶e to nie oddawa膰 pe艂nego sensu tego manewru, zach臋cam do obejrzenia animacji w tym linku je艣li interesuje ci臋 wi臋cej informacji.
Za艂贸偶my, 偶e twoje Mutaliski uciekaj膮 na wsch贸d, zale偶y ci na wydaniu im komendy ruchu w trzech r贸偶nych kierunkach, w efekcie rysuj膮c tr贸jk膮t. Pierwsz膮 komend膮 b臋dzie zakr臋cenie o 90 stopni, wi臋c p贸艂noc lub p贸艂udnie - zak艂adamy 偶e p贸艂noc. Drugie klikni臋cie to ruch z powrotem w kierunku w kt贸rym chcieli艣my ucieka膰 ale z przestrza艂em o 45 stopni. Wi臋c, w tym przyk艂adnie, najpierw lecia艂e艣 na wsch贸d, skr臋ci艂e艣 na p贸艂noc a potem na po艂udniowy-wsch贸d. Ostatnie klikni臋cie nale偶y wykona膰 w kierunku z kt贸rego ucieka艂e艣, zach贸d w tym przypadku. Wi臋c, ca艂y manewr wygl膮da jak nast臋puje: E, N, SE, W (oznaczenia angielskie). Je艣li wykonane poprawnie i szybko sprawi to, 偶e Scourge "zakr臋c膮 si臋" i dadz膮 ci czas aby je ustrzeli膰 kontynuuj膮c ucieczk臋.

Jest ma艂a dyskusja na temat skuteczno艣ci attack-move i patrolu walcz膮c przeciwko Scourge. Sensem ca艂o艣ci jest fakt, 偶e patrol dzia艂a lepiej je艣li komend臋 wyda si臋 w odpowiednim miejscu (blisko twojej grupy Mutalisk贸w) Osobi艣cie jednak preferuj臋 u偶ywanie attack-move.

Je艣li nie jeste艣 pewny swoich umiej臋tno艣ci microwania ale ju偶 zdoby艂e艣 przewag臋 nad graczem graj膮cym Scourge'ami zwyczajnie masuj swoje Mutaliski zanim zaatakujesz miast atakowa膰 ma艂膮 ich liczb膮. Micro Mutaliskami przeciwko Scourge jest chyba najtrudniejszym w StarCrafcie, a op贸藕nienia zwi膮zane z battle.netem wcale tego nie u艂atwiaj膮.

Ulepszenia

Ulepszenia s膮 bardzo trudnym aspektem gry Zergami. Po pierwsze, w bitwach Mutalisk vs Mutalisk ulepszenia pancerza s膮 zawsze lepsze. Je艣li mo偶esz sobie na to pozwoli膰 zr贸b 3 upgrade'y do pancerza zanim w og贸le zaczniesz poprawia膰 atak. Kiedy Mutalisk atakuje jego obra偶enia s膮 dzielone przez 3 po ka偶dym odbiciu. Wi臋c, pierwsze trafienie zadaje 9 obra偶e艅, potem atak odbija i zadaje 3 obra偶enia potem odbija drugi raz i zadaje 1 obra偶e艅. Kiedy ulepszysz atak zamieni si臋 to na 10, 3.33, 1.11, co tak naprawd臋 podniesie obra偶enia o 1.44. Jednak偶e, walcz膮c z przeciwnikiem kt贸ry najpierw robi艂yby ulepszenia pancerza, ka偶de z naszych odbi膰 zostanie zredukowane o jeden. Oznacza to, 偶e nasze obra偶enia zmniejszy艂y by si臋 do 9, 2.33, 0.11. Ulepszenie pancerza zmniejsza przyjmowane obra偶enia o 1.56 przy ka偶dym ataku. Je艣li jest to dla ciebie zbyt trudne i nie rozumiesz tej cz臋艣ci, po prostu ulepszaj pancerz. Dodatkowo, Scourge zyskuje na tych upgrade'ach poniewa偶 zmniejszone obra偶enia od Mutalisk贸w pozwol膮 im si臋 zbli偶ysz i zaatakowa膰 zamiast umiera膰 od odbi膰. Nale偶y wspomnie膰, 偶e obra偶enia s膮 liczone albo w ca艂o艣ciach albo po艂贸wkami wi臋c powy偶sze liczby nie b臋d膮 dok艂adne, ale podano je jako przyk艂ad.

Skuteczno艣膰 ulepsze艅 zwi臋ksza si臋 wraz z liczb膮 jednostek, wi臋c je艣li planujesz gra膰 na szybkich upgrade'ach lepiej dla ciebie jest pozosta膰 w bazie, broni膰 si臋 i zbiera膰 Mutaliski bardziej ni偶 stara膰 si臋 atakowa膰 i szarpa膰 przeciwnika. Podobnie, je艣li podejrzewasz, 偶e tw贸j przeciwnik wstrzymuje si臋 a偶 doko艅czy si臋 jego upgrade pancerza dobrym pomys艂em b臋dzie atakowanie jego Scourge i Mutalisk贸w. Je艣li grasz na mapie sprzyjaj膮cej szybkiej ekspansji i grze macro powiniene艣 zacz膮膰 robi膰 ulepszenie pancerza kiedy tylko twoje Spire zostanie uko艅czone. Je艣li jednak jest to mapa do gry agresywnej lepiej jest unika膰 upgrade'贸w. Przynajmniej dop贸ki nie zaekspujesz.

Wartym wspomnienia jest fakt, 偶e pewna ilo艣膰 graczy twierdzi i偶 r贸偶nica w kosztach sprawia, 偶e bardziej op艂aca si臋 zrobi膰 pierwsze ulepszenie do ataku zamiast drugiego ulepszenia do pancerza. Mo偶liwe, 偶e jest to prawd膮, jednak je艣li grasz jedn膮 rozgrywk臋 do艣膰 d艂ugo 偶eby rozwa偶y膰 zrobienie drugiego upgrade'u liczba twoich Mutalisk贸w powinna by膰 na tyle du偶a aby jeden Mutalisk w te lub tamte w twojej armii nie powinien robi膰 r贸偶nicy. Je艣li pr贸bujesz ukara膰 swoje przeciwnika podczas gdy ty posiadasz ulepszenie pancerza a on nie (identycznie jak robi Protoss wobec Zerg贸w kiedy jego +1 atak jest gotowy przed pancerzem dla Zergling贸w) nie opracowuj drugiego upgrade'u. Zaplanuj sw贸j atak tak, 偶eby zmaksymalizowa膰 go kiedy tylko upgrade zostanie uko艅czony. Jakkolwiek dziwnie by to nie brzmia艂o, ulepszaj pancerz r贸wnie偶 przeciwko Hydraliskom. Mutaliski maj膮 za zadanie zbiera膰 obra偶enia tak, aby Zerglingi mog艂y podej艣膰 i zaatakowa膰. Trzeba tutaj powiedzie膰, 偶e wielu graczy woli u偶ywa膰 swoich Mutalisk贸w do zadawania obra偶e艅, zabijania zb艂膮kanych Hydralisk贸w lub Spore Colonies. Nie zgadzam si臋 z tym, uwa偶am 偶e ulepszenie pancerza jest tutaj konieczne aby pozwoli膰 twojej armii 偶y膰 do艣膰 d艂ugo aby Zerglingi mog艂y podbiec do Hydralisk贸w i zada膰 jakiekolwiek obra偶enia.

Grupowanie

Zgrupowa膰 z Overlordem czy nie? Om贸wmy zalety i wady obu rozwi膮za艅. Je艣li u偶yjesz Overlorda, twoje Mutaliski s膮 艂atwiejsze do kontrolowania kiedy atakujesz i szarpiesz wroga. No i du偶o trudniej jest namierzy膰 je Scourge'ami. Jednak偶e, 艂atwiej est wtedy straci膰 Overlorda. Stracenie Overlorda w ZvZ jest du偶ym b艂臋dem. Tak偶e, kiedy wdasz si臋 w du偶膮 bitw臋 Mutaliskami te zbite w kup臋 na og贸艂 przegrywaj膮 z tymi kt贸re s膮 rozproszone. Nie mam poj臋cia dlaczego, ale tak wynika z mojego do艣wiadczenia. To co robi臋 osobi艣cie to, grupuj臋 je z Overlordem na pocz膮tku gry po czym "degrupuj臋" je wraz z przyrostem ich liczby.

Powiniene艣 zawsze skupia膰 sw贸j ogie艅 w ma艂ych bitwach Mutalisk贸w (mniej ni偶 20). Martwy Mutalisk nie zadaje ci obra偶e艅, za to grupa rannych Mutalisk贸w owszem. W my艣l tej idei, twoja grupa Mutalisk贸w powinna liczy膰 maksymalnie 7 jednostek, gdy偶 7 * 9 * 2 = 126, oznacza to, 偶e zabijasz jednego Mutaliska dwoma strza艂ami nie marnuj膮c potencjalnych obra偶e艅. Je艣li kt贸rykolwiek z was zrobi艂 ulepszenia nale偶y dopasowa膰 liczb臋 Mutalisk贸w. Kiedy ilo艣膰 Mutalisk贸w przekroczy 20 mo偶esz zapomnie膰 o tym i po prostu zgrupowa膰 je razem. Kiedy zacznie si臋 bitwa powiniene艣 skupi膰 si臋 na dosy艂aniu posi艂k贸w i kontrolowaniem Scourge.

Jaedong jako pierwszy zacz膮艂 grupowa膰 swoje Mutaliski z uwi臋zionym Zerglingiem. Wykonuje si臋 to blokuj膮c jednego Zerglinga za minera艂ami przy u偶yciu drugiego. To pozwoli艂o mu zawsze mie膰 pogrupowane i zestackowane Mutaliski i pozbawi艂o martwienia si臋 o Overlordy.

U偶ywa膰 Overlorda do wch艂aniania obra偶e艅?

Overlordy zbieraj膮ce obra偶enia z odbi膰 ataku Mutalisk贸w (obra偶enia kt贸re w innym przypadku otrzyma艂yby Mutaliski). Czy to zrekompensuje fakt, 偶e przeciwnik ma 10 Mutalisk贸w wi臋cej od nas? Oczywi艣cie, 偶e nie. Czy przechyli to szal臋 zwyci臋stwa na nasz膮 stron臋 przy wyr贸wnanej liczbie Mutalisk贸w? Tak. Nie wymaga to zrobienia speed-upgrade dla Overlord贸w aby u偶ywa膰 tej taktyki, ale jest to co艣 o czym warto pami臋ta膰, zw艂aszcza przy zbli偶onych pozycjach (Paranoid Android, Lost Temple, Python). Pami臋taj, 偶e Overlord r贸wnie偶 zyskuje na ulepszeniach pancerza co pozwoli na wch艂oni臋cie wi臋kszej ilo艣ci obra偶e艅 zanim zgin膮. Jest to szczeg贸lnie wa偶ne przy du偶ych end-gameowych bitwach Mutaliskami.

U偶ywanie Mutalisk贸w przeciwko Terranom

Najbardziej oczywisty spos贸b u偶ywania Mutalisk Harassment. Nie ma tutaj za wiele do powiedzenia co nie by艂oby ju偶 wszystkim wiadome.

Liczebno艣膰

Jedena艣cie, to idealna liczba, taka grupa w dw贸ch strza艂ach zostawia Missile Turret z 2 punktami wytrzyma艂o艣ci. Po oko艂o dw贸ch sekundach wie偶yczka ju偶 nie istnieje. Z pi臋cioma Mutaliskami mo偶esz zacz膮膰 zabija膰 Marines jednym strza艂em, z siedmioma mo偶esz zrobi膰 to samo z SCV. Idealne by艂oby unikanie strza艂u dwa razy w t臋 sam膮 jednostk臋, gdy偶 ta mo偶e si臋 cofn膮膰 co spowoduje, 偶e nasze Mutaliski wlec膮 w grup臋 i zostan膮 wyeksponowane na spore obra偶enia.

Powiniene艣 zawsze d膮偶y膰 do posiadania jedenastu Mutalisk贸w w grupie naraz, dop贸ki nie zako艅czysz Harassu i inne jednostki nie zast膮pi膮 ich u偶yteczno艣ci. Mo偶esz pomy艣le膰, 偶e je艣li Terran zbudowa艂 tuzin Turret贸w jako odpowied藕 to twoje Mutaliski ju偶 zada艂y do艣膰 "obra偶e艅" (dop. ekonomicznych) jednak nie jest to do ko艅ca prawd膮. Wybudowanie wie偶yczek przek艂ada si臋 na mniejsz膮 ilo艣膰 Marines i p贸藕niejszy tech co normalnie zanegowa艂o by tw贸j Harass. Przerzucaj膮c si臋 natychmiastowo po o艣miu czy dziewi臋ciu Mutaliskach na Lurkery dla przyk艂adu, ryzykujesz 偶e stosunkowo ma艂a armia wroga b臋dzie ci膮gle skuteczna, poniewa偶 stworzy艂e艣 dla niej okno w kt贸rym si艂a i liczebno艣膰 waszej armii jest por贸wnywalna.

Ulepszenia

Staj膮c twarz膮 w twarz z bionicznym Terranem lub Wraith-userem ulepszanie ataku b臋dzie bardziej op艂acalne. Zmniejszysz ilo艣膰 wymaganych trafie艅 aby zabi膰 jednego Marinna z pi臋ciu do czterech, SCV zginie od sze艣ciu strza艂贸w zamiast od siedmiu a Turret po 20 trafieniach zamiast 23, czyli jedna wie偶yczka zostanie 艣ci膮gni臋ta przez grup臋 11 Mutalisk贸w w dwa strza艂y bez 偶adnej mo偶liwo艣ci naprawy. Przeciwko Wraithom, upgrade ataku zmniejszy ilo艣膰 wymaganych trafie艅 z 14 do 12. Ni偶szy koszt ulepszenia ataku w stosunku do pancerza wpasowuje si臋 idealnie w gr臋 low-eco, w kt贸r膮 to Wraithy s膮 uwi膮zane w wi臋kszo艣ci przypadk贸w. Dodatkowo Terran otwieraj膮cy szybkimi Wraithami najcz臋艣ciej b臋dzie przechodzi艂 w kombinacj臋 Marines & Medics.

Przeciwko Terranom graj膮cym mecha ulepszanie pancerza b臋dzie du偶o bardziej op艂acalne. A to ze wzgl臋du na to, 偶e ca艂kowicie neguje ono ulepszenia przeciwpowietrzne Goliath贸w, co skutecznie zmieni Mutaliski w "g膮bki" na obra偶enia (dop. a wtedy Zerglingi mog膮 zadawa膰 obra偶enia).

Mutaliski przeciwko zmechanizowanym Terranom

Przeciwko Terranom graj膮cym mecha Mutaliski trac膮 du偶o ze swojej skuteczno艣ci, g艂贸wnie przez zasi臋g Goliath贸w. Jednak pozostaje jedna przewaga, mobilno艣膰. Je艣li Terran zaatakuje za wcze艣nie, lub spr贸buje za艂o偶y膰 ekspansj臋 za wcze艣nie mo偶esz u偶y膰 Mutalisk贸w aby go ukara膰. Goliathy b臋d膮 zmuszone biega膰 w t臋 i z powrotem aby pr贸bowa膰 z艂apa膰 Mutaliski. Poniewa偶 powiniene艣 ju偶 posiada膰 grup臋 kontroln膮, z czego jej po艂ow膮 powinny by膰 Mutaliski, mo偶esz ich u偶y膰 aby ustrzeli膰 kluczowe budynki w bazie wroga (Science Facility, Armory). Je艣li Terran pope艂ni ten b艂膮d, 偶e cofnie wszystkie swoje Goliathy to twoje Mutaliski mog膮 bardzo szybko z powrotem po艂膮czy膰 si臋 z Hydraliskami i 艂atwo wybi膰 wszystkie czo艂gi kt贸re zosta艂y w polu bez obstawy.

U偶ywanie Mutalisk贸w przeciwko Protossom

Cel

Twoimi celem graj膮c przeciwko Protossom bez w膮tpienia b臋d膮 Probe'y. Cannony s膮 stosunkowo s艂abe i grupa o艣miu lub wi臋cej Mutalisk贸w 艂atwo sobie z nimi radzi, nie b贸jcie si臋 zatem pojedynczych niechronionych Cannon贸w. Kiedy ju偶 pozb臋dziesz si臋 Cannon贸w mierz w Probe'y i unikaj Archon贸w. Miej r贸wnie偶 oko na nowych Templar贸w kt贸rzy b臋d膮 pojawiali si臋 pod Gateway'ami. Nie zawracaj sobie g艂owy budynkami kt贸re maj膮 du偶o wytrzyma艂o艣ci, np. Templar Archive. Je艣li mia艂e艣 do艣膰 czasu aby zniszczy膰 taki budynek to jedyne co osi膮gn膮艂e艣, to pozwoli艂e艣 swojemu przeciwnikowi na powr贸t do gry gdy偶 z pewno艣ci膮 zd膮偶y on postawi膰 spore ilo艣ci Cannon贸w w linii surowc贸w.

Radzenie sobie z Archonami

Graj膮c na Battle.net, generalnie powinni艣my odpu艣ci膰 sobie ten punkt, jednak zdarzaj膮 si臋 sytuacje w kt贸rych warto jest zaj膮膰 si臋 Archonami. Dziel膮 si臋 na dwie grupy:

Pierwsza z nich to podj臋cie walki z Archonami. Na tym powinno wam zale偶e膰 kiedy mineral-line jest dobrze broniony ale baza sama w sobie ju偶 nie. Je艣li uda ci si臋 zabi膰 wa艂臋saj膮cego si臋 Archona to daje ci dost臋p do bazy wroga. Mo偶na spokojnie zaj膮膰 si臋 niszczeniem budynk贸w i zabijaniem 艣wie偶ych Templar贸w. Aby tego dokona膰 po prostu rozprosz swoje Mutaliski najbardziej jak b臋dzie to mo偶liwe i zaatakuj. Ja dla przyk艂adu zawsze wysy艂am jednego Mutaliska przodem i "przelatuje" nim za Archona co daje mi pewno艣膰, 偶e moje zgrupowane Mutaliski nie zbieraj膮 偶adnych obra偶e艅 dop贸ki ich nie rozprosz臋. Oczywi艣cie nawet 艣rednio-dobry gracz b臋dzie celowa艂 w zbite Mutaliski, wi臋c rozpraszajcie je najszybciej jak to mo偶liwe. Je艣li Archon zacznie ucieka膰 zacznijcie pogo艅 unikaj膮c zarazem ponownego zestackowana.

Druga sytuacja to Archon-sniping. Schemat dzia艂ania jest podobny do tego przy walce przeciwko Marines - le膰 prosto na jednostk臋 wroga, strzel i wycofaj si臋 zanim wejdziesz w zasi臋g ataku Archona. Mo偶na to wykonywa膰 kiedy ma si臋 na to ochot臋 ale tak naprawd臋 ma to sens dopiero znad klifu lub kiedy Archon ma k艂opoty z przedarciem si臋 przez linie robotnik贸w.

Naj艂atwiejszym sposobem zabicia Archona jest utworzenie "klatki" z 8 Mutalisk贸w. Taka klatka jest dok艂adn膮 odwrotno艣ci膮 stackowania - ma za zadanie otoczenia wroga rozproszonymi jednostkami aby zminimalizowa膰 otrzymywane obra偶enia.

Je艣li zdecydujesz si臋 unika膰 Archon贸w zamiast ich atakowa膰 rozgl膮daj si臋 za miejscami, budynkami lub elementami mapy kt贸re pozwol膮 ci skorzysta膰 z przewagi mobilno艣ci. Dla przyk艂adu na mapie Neo Medusa, je艣li ustawisz swoje Mutaliski na high groundzie kiedy b臋dziesz harassowa艂 mineral line w mainie Archon b臋dzie zmuszony przemierza膰 spory dystans aby zaatakowa膰 Mutaliski. Kiedy ju偶 Archon nadejdzie mo偶ecie zwyczajnie przemie艣ci膰 swoje Mutaliski kilka pol na bok, na low ground co zmusi Archona do drogi powrotnej. W ten spos贸b praktycznie eliminujemy mo偶liwo艣膰 kontrowania naszych Mutalisk贸w Archonami bez 偶adnego wsparcia.

Sniping High Templar

Walka z Corsairami jest podobna do walki z Archonami twarz膮 w twarz. Prowad藕 swoje Mutaliski prosto na wroga podczas gdy jeden b臋dzie lecia艂 z przodu i uda si臋 on troszeczk臋 dalej co pozwoli unikn膮膰 splash-damage na zestackowanych Mutaliskach. Rozprosz swoje Mutaliski dooko艂a Corsair贸w i wybijaj膮 je jeden po drugim. Je艣li chcecie by膰 uroczy uciekajcie mocno zranionymi Mutaliskami i wracajcie dopiero jak Corsairy zmieni膮 cel. Je艣li natomiast gracie ze Scourge'ami upewnijcie si臋, 偶e wasze jednostki s膮 albo rozproszone albo sklonowane, i zawsze atakujcie z innego kierunku ni偶 strzelaj膮 Corsairy aby unikn膮膰 strat cennych Scourge przez splash. I zawsze ulepszajcie pancerz przeciwko Corsairom.

Radzenie sobie z Corsairami

W nowoczesnym Zerg vs Protoss Mutaliski w mid-game u偶ywane s膮 g艂贸wnie to wybijania High Templar贸w. Bez Psionic Storma ka偶da Protosska armia jest 艂atwym celem dla dostatecznej liczby Hydralisk贸w. Idealn膮 liczb膮 Mutalisk贸w do polowania na High Templar贸w jest 9. Maj膮c tak膮 grupk臋 zabijamy Templara jednym strza艂em. Je艣li nie jeste艣cie pewni swojego micro mo偶na doda膰 jednego Mutaliska. Jednak偶e, w tym momencie musicie by膰 艣wiadomi kompozycji armii wroga. Ta technika dzia艂a najlepiej kiedy stajemy do walki z armi膮 Zealot/Templar/Archon. W tym przypadku jedyn膮 obron膮 przeciwko Mutaliskom jest Psi Storm poniewa偶 Archony maj膮 zbyt niski zasi臋g. Poniewa偶 przeciwnik nie posiada Dragoon贸w najlepszym sposobem na ustrzelenie High Templara jest trzymanie naszych jednostek nad Zealotami. Wtedy Protoss nie mo偶e rzuca膰 na nas Storm贸w chyba, 偶e chce rani膰 w艂asne jednostki. Nale偶y unika膰 ognia Archon贸w i zabija膰 tylu Templar贸w ilu to tylko mo偶liwe. Mutaliski dodatkowo opr贸cz pe艂nienia roli snajpera staj膮 si臋 tanim narz臋dziem na kt贸re przeciwnik b臋dzie marnowa艂 energi臋 pr贸buj膮c je Stormowa膰. Je艣li uda nam si臋 wymusi膰 na przeciwniku zmarnowanie ca艂ej energii to bezpo艣rednie starcie z Hydraliskami b臋dzie dla niego samob贸jstwem. Nie zapominajcie r贸wnie偶 o tym, 偶e Mutaliski mog膮 zabija膰 Zealot贸w, jednak High Templarzy powinni by膰 priorytetem.

Je艣li przyjdzie wam walczy膰 przeciwko armii Dragoon/Templar lepiej jest odpu艣ci膰 sobie Mutaliski gdy偶 zbyt du偶o z nich umra艂o by pod ostrza艂em Dragoon贸w.

殴r贸d艂a

Ta strona jest bazowana na przewodniku Chilla do Mutalisk贸w na forum strategicznym TeamLiquid z kilkoma adaptacjami do stylu encyklopedycznego. Orygina艂 znajduje si臋 Tutaj. Troch臋 informacji wzi臋to z tego w膮tku traktuj膮cego o stackowaniu.

Gry warte obejrzenia



Poprzednia strona Na g贸r臋 Nast臋pna strona